Cel mai mare avion din lume a reușit o premieră: ce record a doborât Stratolaunch Roc
Stratolaunch Roc este o aeronavă puțin spus ciudată.
Cel mai mare avion din lume a depășit o altă piatră de hotar în dezvoltarea sa continuă, transportând cu succes prototipul de vehicul hipersonic Talon-A peste deșertul Mojave.
Stratolaunch Roc, care în esență reprezintă două avioane mari atașate împreună de aripă, este proiectat pentru a transporta Talon-A la o altitudine mare, unde patul de testare al rachetei Mach 6 va fi apoi eliberat pentru testarea aeronavelor hipersonice.
„Acesta este primul test de zbor integrat al sistemului nostru de lansare Talon”, a declarat Brandon Wood, vicepreședintele Stratolaunch pentru programe și operațiuni, într-o teleconferință, relatează Space.com.
„Vom trece de aici la zboruri mai complicate și, cu siguranță, mai productive, pentru bancul nostru de testare hipersonic”.
O minune a ingineriei
În timp ce Antonov-225 „Mriya”, care a pierit tragic în timpul invaziei ruse a Ucrainei, a fost din punct de vedere tehnic cel mai mare avion construit vreodată (folosind dimensiunile totale ale avionului, inclusiv greutatea și lungimea fuselajului), Roc – numit după legendara pasăre de pradă din mitologia Orientului Mijlociu – demolează absolut concurența atunci când vine vorba de anvergura aripilor. Roc are o anvergură de 117 metri, care este lungimea unui teren de fotbal, așa că este cu adevărat remarcabil că acest avion poate zbura chiar.
Pentru a ridica un astfel de gigante spre cer, Roc are nu mai puțin de șase motoare jumbo 747, care transportă toate cele 226.796 de kilograme ale avionului până la o înălțime maximă de 11.000 de metri când transportă Talon-A.
Deși Roc este un triumf în designul modern de aeronave, chiar nu este vedeta spectacolului. Obiectivul principal al tuturor este Talon-A, care va permite celor interesați să testeze diferite sarcini utile în condiții hipersonice realiste. Avioanele hipersonice sunt de mare importanță atât în război, cât și în aplicațiile mai pașnice, iar o platformă de testare fiabilă și reutilizabilă pentru astfel de sisteme va fi la mare căutare.
Roc și Talon-A vor avea acum un test de cădere în decembrie și, dacă reușesc, Talon-A-1 va debuta la începutul anului 2023. După aceea, modelele ulterioare de testare hipersonică (TA2 și TA3) vor fi lansate.