Cât s-a ieftinit benzina în România, dar motorina, după ce s-a dus în cap prețul petrolului
În teorie, există o relație directă între prețul petrolului și al carburantului la pompă. În practică, fluctuațiile din piață sunt atât de mari, încât benzina și motorina nu apucă neapărat să se ieftinească până când trebuie să se scumpească din nou.
Prețul petrolului a scăzut de la aproape 140 de dolari la aproximativ 98 de dolari. Deși scăderea este fabuloasă și se bazează pe indicii de recesiune din piața economică, benzinarii nu au adus nici pe departe un procent similar de reducere la pompă. A început însă un trend îmbucurător pentru benzină și motorină, iar tendințele sunt optimiste. Rămâne să vedem cât timp va mai sta barilul de petrol la această valoare.
Ce se întâmplă la pompă luni, 18 iulie
În București, benzinăria Petrom de pe Str. Dr. Herescu Petre, nr. 2A oferă în această dimineață benzina standard la 7,98 de lei, în timp ce media din piață pentru acest tip de carburant este de aproximativ 8,09 lei. Ca de obicei, MOL vinde cel mai scump carburant, 8,17 lei.
Motorina, în schimb, continuă să fie semnificativ mai scumpă. Vorbim de 8,68 de lei pe litru de motorină standard la Petrom în București, dar fluctuațiile din piață nu sunt la fel de mari ca în cazul benzinei. Astfel, prețul maximal, cel practicat de MOL, este de 8,77 lei. Cel mai scump carburant din România rămâne motorina superioară, cu un preț maximal de 9,26 lei, la MOL și OMV.
Una peste alta, în doar câteva zile, prețul benzinei a scăzut în România cu aproximativ 40 de bani pe litru, în timp ce motorina s-a ieftinit cu doar 10 bani. Interesant este însă că, în luna martie, când barilul de petrol avea un preț record de 139 de dolari pe baril, benzina la pompă era semnificativ mai ieftină decât acum 7,4 lei.
Pe marginea scăderii inevitabile a prețului la carburant a vorbit și ministrul Energiei, Virgil Popescu, în urmă cu câteva zile. Când a fost întrebat dacă români ar trebui să se aștepte la prețuri mai mici la benzină și motorină, răspunsul a fost cât se poate de clar.
„E o întrebare foarte legitimă și ar trebui ca, după această scădere de preț, să asistăm și la o scădere a prețului la benzină mă aștept în principal. De ce vă spun la benzină, în principal, pentru că România produce mai multă benzină din petrol decât poate consuma și suntem exportatori de benzină, prețul barilului a scăzut, ar trebui să urmeze o scădere a prețului la benzină, la motorină ar trebui să urmeze și acolo o scădere, dar acolo noi și cumpărăm jumătatea din cantitatea pe care o consumă România, pentru că producția de motorină este mai mică decât consumul, iar cotația motorinei nu a scăzut în procent la fel de mult, dar a scăzut și acolo”, a declarat Popescu, la Digi24.