Pe 9 iunie 2022, Google a anunțat în România lansarea serviciului News Showcase. Acest program de licențiere dedicat anumitor redacții de știri este disponibil în mai multe țări de pe mapamond, iar acum a ajuns și pe meleaguri mioritice.
Nu mai puțin de 16 publicații autohtone au fost alese de Google din mass-media națională, agenții de știri și radiodifuzori să facă parte din Google News Showcase. Practic, publicațiile cu pricina vor primi bani de la gigantul din Mountain View pentru știrile agregate de compania americană.
În ordine alfabetică, lista publicațiilor pe care Google le-a considerat potrivite pentru acest produs al său sunt următoarele: Adevarul.ro, Agerpres.ro, Descopera.ro, Digi24.ro, Edupedu.ro, G4Media.ro, Gandul.ro, HotNews.ro, iDevice.ro, Mobilissimo.ro, News.ro, Newsweek.ro, Profit.ro, StartupCafe.ro, StirileProTV.ro și Wall-Street.ro.
Playtech.ro nu este inclus în lista de mai sus și, probabil, s-ar putea să fie absente și alte publicații online cu care rezonezi. Partea bună este că această listă va fi extinsă în perioada următoare, după cum ne-au transmis oficialii Google, dar nu este foarte clar sau transparent nici momentul în care se va întâmpla acea expansiune, nici sistemul prin care au fost alese publicațiile de mai sus.
”Prin News Showcase, publisherii vor avea acces la o serie variată de paneluri prin care să ofere mai mult context știrilor și să adauge articole conexe, cronologie și multe altele. Noile paneluri îi vor ajuta pe publisheri pentru a-și face conținutul mai vizibili pentru cititori. Panelurile News Showcase vor apărea în Google News și Google Discover (pe mobil și desktop) și vor direcționa cititorii către articolele de pe pagina publisherului. Mai mult, publicațiile partenere vor primi plăți lunare de la Google pentru drepturile de licențiere ce vizează conținutul pe care-l furnizează în News Showcase.”, astfel a fost detaliat noul program în comunicatul de presă de la lansare.
Pentru context, Google News Showcase s-a lansat în octombrie 2020 ca răspuns la eforturile mai multor publicații de pe mapamond de a obține o formă de monetizare de la Google, având în vedere că gigantul din Mountain View face bani de pe urma afișării conținutului lor original. La această oră, News Showcase este disponibil în 16 țări, printre care și România. Lista completă este următoarea: India, Japonia, Germania, Portugalia, Brazilia, Austria, U.K., Australia, Cehia, Italia, Columbia, Argentina, Canada, Irlanda, Slovacia, Polonia.
În speranța obținerii mai multor informații legate de modul în care funcționează Google News Showcase în țara noastră, cum a început și cum se va extinde, am vorbit cu Ana Padurariu, Communications Manager la Google România. În mod previzibil, au existat multe întrebări la care nu am obținut răspunsuri explicite sau foarte detaliate, dar îți poți forma propriile opinii pe acest subiect din rândurile de mai jos.
1. Care au fost criteriile de selecție pentru publicațiile online incluse în Google Showcase din țara noastră?
Ne-am concentrat pe includerea unui spectru foarte larg de editori și conținut. Pentru includerea în programul News Showcase, Google evaluează publicațiile prin prisma unui set consistent și obiectiv de criterii, pentru a se asigura că acestea îndeplinesc pragurile necesare de participare în program.
2. Există vreun plan de extindere a Google Showcase și cu alte site-uri din România? Ne puteți da detalii temporale despre momentul în care se va întâmpla acest lucru?
Acesta este doar începutul programului. Google va continua să extindă colaborarea pe platforma Google News Showcase cu alte redacții. Scopul nostru este de a reflecta de-a lungul timpului o privire de ansamblu asupra peisajului media din România.
3. În ceea ce privește remunerația efectuată de Google către publicațiile alese, ne puteți da detalii despre criteriile din spate? Contează numărul de angajați, volumul de trafic, vizitatori unici, vechimea în piață pentru stabilirea sumelor?
Aceste informații nu sunt publice din motive de confidențialitate.
4. Care sunt beneficiile pentru utilizatori ale conținutului pe care Google o să-l promoveze în Showcase, se aliniază acesta cu regulile impuse de companie tuturor publicațiilor din Google News, de exemplu?
Avem politici de conținut care se aplică tuturor produselor noastre de știri. Acestea se aplică și pentru Showcase. Pentru utilizator, accesul la știri este cel care contează, știrile disponibile prin Showcase sunt alese de către editori și sunt disponibile pe diferite ecrane.
5. Lansarea Google Showcase, în opinia dumneavoastră, stabilește niște clasamente de calitate și relevanță în presa online din România?
Obiectivul proiectului este de a acoperi o arie diversă și extinsă de publicații relevante pentru cititorii din România și de a reflecta, în timp, o privire de ansamblu asupra peisajului media românesc. Acesta este doar începutul, vom continua să extindem colaborarea pe platforma Google News Showcase cu alte redacții.
6. În Franța, Google a acceptat în luna martie a acestui an, să plătească aproape 300 de publicații locale și naționale, al căror conținut apare în Google News, ca o consecință a unei directive UE din 2019. În cazul în care acea directivă va fi transpusă în legislația din România, publicațiile din Showcase vor mai putea fi recompensate și în conformitate cu un mecanism similar cu cel din Franța?
Deși Showcase este un exemplu de program de licențiere pentru știri, vom negocia separat pentru acorduri conform directivei UE, așa cum am procedat în alte țări. Avem deja acorduri care acoperă peste 300 de publicații în Germania, Franța, Ungaria și în alte părți și vom începe acest proces și în România.