Rompetrol, ”îngropată” în pierderi: de ce nu a câștigat din scumpirea benzinei și motorinei
Rompetrol Rafinare a înregistrat în primele trei luni ale anului, o pierdere netă de 132 de milioane de dolari, în contextul dificil al scumpirii petrolului, al conflictului din Ucraina, al scumpirii utilităților și atacurilor cibernetice.
Potrivit unui comunicat al companiei, Rompetrol Rafinare, membru al KMG International Group, a înregistrat vânzări totale de 1,17 miliarde de dolari în primul trimestru al anului 2022, o creștere cu 16% față de aceeași perioadă a anului trecut.
“Cu toate acestea, indicatorii financiari, precum profitul operațional și rezultatul net, au fost puternic impactați, ca urmare a mediului global de piață nefavorabil. Astfel, compania a consemnat un EBITDA negativ de 86,6 milioane de dolari, respectiv un rezultat net negativ de 132 de milioane de dolari.
Ca o consecință a contextului geopolitic actual, prețul țițeiului Brent s-a ridicat la niveluri atinse doar în 2008, iar media cotației pentru perioada ianuarie – martie 2022 a fost de 102,2 USD/bbl, cu 67% mai mare decât cea din T1 2021. Nivelul maxim a ajuns pe data de 8 martie, atunci când cotațiile Dated Brent au atins 137,6 USD/bbl. De asemenea, Rompetrol Rafinare a resimțit impactul creșterii prețurilor la utilități, în special cele pentru gaze naturale și energie electrică.
În ciuda condițiilor de piață actuale, cu disfuncționalități în aprovizionarea cu materie primă la nivel regional, efectul condițiilor meteo nefavorabile din Marea Neagră, cât și oprirea tehnologică a rafinăriei Petromidia, Rompetrol Rafinare și-a onorat, în primul trimestru al anului, obligațiile contractuale încheiate anterior și a continuat, fără perturbări, livrările de produse petroliere, din stocurile proprii sau cu sprijinul diviziei de trading a Grupului KMG International”, arată compania.
Majoritatea produse sunt destinate pieței interne
Aproximativ 65% din produsele fabricate în primul trimestru al anului 2022 sunt destinate pieței interne, în creștere față de nivelul de anul trecut. Produsele petroliere rămase sunt exportate pe piețele regionale, iar compania, prin eforturile sale în sectorul operațional, sprijină o filială a KMG International Group, Rompetrol este cel mai mare furnizor de produse petroliere din Republica Moldova și Georgia, dar are și o piață importantă în Bulgaria.
Exporturile Rompetrol Rafinare pentru perioada ianuarie-martie 2022 au totalizat 274 milioane dolari, o creștere de 12% față de perioada ianuarie-martie 2021.
Rafinăria Petromidia a procesat 980.000 de tone de materie primă în primul trimestru al anului 2022, în scădere de la 1,25 milioane de tone în primul trimestru al anului 2021, întrucât rafinăria Petromidia și-a încetat procesul operațional timp de 20 de zile din martie, pentru a efectua lucrările în termenul planificat.
În primul trimestru al anului 2022, cifra de afaceri totală consolidată a segmentului de distribuție a fost de 772 milioane USD, o creștere cu 14% față de primul trimestru din 2021.
“Divizia de distribuție a reușit, în segmentul de retail, să comercializeze volume cu 9% mai mari, în primele trei luni din 2022, față de primele trei luni din 2021. Cu toate acestea, vânzările en-gros de carburanți au consemnat scăderi, determinate de factori independenți de activitatea companiei, un exemplu, în acest sens, fiind atacul cibernetic complex care a avut loc în prima parte a lunii martie și care a afectat mai multe servicii, inclusiv Fill&Go”, arată compania.
În primele trei luni ale acestui an, Rompetrol Downstream și-a continuat planurile de extindere a rețelei de distribuție a combustibililor. Astfel, începând de la 1.068 puncte de vânzare în primul trimestru al anului 2021, compania a ajuns la o rețea de 1.217 puncte de vânzare la sfârșitul lunii martie 2022.