31 oct. 2011 | 18:09

Batman: Arkham City – Cavalerul Intunecat si orasul-inchisoare [REVIEW]

TEHNOLOGIE
Batman: Arkham City - Cavalerul Intunecat si orasul-inchisoare [REVIEW]

Dupa succesul rasunator din 2009 al lui Batman: Arkham Asylum, britanicii de la Rocksteady au pornit la drum cu un nou proiect mult mai ambitios. Acesta s-a materializat sub forma lui Arkham City, un titlu care promite sa isi depaseasca predecesorul din toate punctele de vedere. Daca a reusit sau nu, vom afla in continuare.

La un an dupa evenimentele din Arkham Asylum, orasul natal al lui Batman a suferit o schimbare majora. Quincy Sharp, fostul director al azilului, si actual primar al orasului a reprofilat o portiune din Gotham in titularul Arkham City, un nou fel de penitenciar, in care sa fie incarcerati toti raufacatorii din vechiul azil, cat si din inchisoarea Black Gate. Acestia au insa o oarecare libertate in interiorul acestui mic oras al crimei, iar vechii antagonisti ai lui Batman precum Pinguinul, Two Face si Jokerul fac legea.

Hugo Strange, cel care conduce Arkham City este unul din antagonistii principali ai lui Batman in noul joc, iar conflictul incepe cand acesta il informeaza pe eroul nostru ca ii cunoaste adevarata identitate. Nu vreau sa dezvalui foarte multe despre cum a ajuns Batman in noua inchisoare, insa de la o serie de evenimente aparent simple, povestea ajunge sa se complice destul de mult, iar fiecare dintre personajele intalnite in joc detine cate o bucata din puzzle-ul final. Cert este ca in interiorul penitenciarului, eroul nostru are de a face cu vechii sai rivali, dar si cu un conflict intre acestia, fiecare luptandu-se pentru suprematie. Razboiul este insa dus de catre diversele gasti ale orasului, ai caror membri sunt numai buni pentru a fi folositi drept saci de box de catre Batman. O surpriza neasteptata, dar foarte placuta este introducerea anti-eroinei Catwoman si numaratoarea inversa de zece ore pana la pornirea unui eveniment important numit “Protocol 10”.

Povestea reuseste sa uimeasca orice fan DC Comics, dar si orice amator de jocuri, in momentul in care nu poti diferentia obiectivele principale de cele secundare. Fiecare dintre acestea a primit o atentie sporita din partea echipei Rocksteady,  iar tot orasul este impanzit de ghicitorile lui Riddler. Este clar ca experienta completa din Arkham City o vor primi numai cei care sunt dispusi sa exploreze toate colturile orasului, intrucat anumite personaje apar in joc doar in cadrul misiunilor optionale.

Cei care au jucat Arkham Asylum pe console, sau pe PC folosind un gamepad nu vor fi straini de schema de control din noul joc. Butoanele nu au fost schimbate, iar abilitatile lui Batman din primul joc se intorc aproape in totalitate. Evident, faptul ca mediul este acum deschis a adus cateva modificari echipamentului disponibil, cea mai mare diferenta fiind simtita in cadrul clasicului carlig al lui Batman. Acesta poate fi acum atasat de orice cladire, iar combinat cu functia de planare a mantiei, clasicul dispozitiv devine cea mai utila metoda de navigare a orasului. Evident, avem de a face si cu echipament nou precum bombele cu fum si grenadele cu gheata, utile in momentele mai tensionate ale jocului. Toate acestea pot fi insa folosite atat in lupta, cat si pentru a rezolva diverse puzzle-uri. Notabila aici este posibilitatea de a crea platforme de gheata pe apa.

Multe dintre dispozitivele lui Batman nu sunt disponibile inca de la inceputul jocului, unele dintre ele fiind introduse in momente cheie ale povestii. De asemenea, altele sunt complet optionale, iar nu toate pot primi upgrade-uri. Mecanica de level up a jocului este folosita in mare parte pentru a extinde repertoriul de miscari al eroului, foarte putine dispozitive avand la dispozitie imbunatatiri.

Cei care cred ca identitatea seriei a fost compromisa odata cu introducerea unui mediu atat de deschis precum Arkham City, se vor bucura sa afle ca nu este cazul sa se sperie. Chiar daca putem explora inca din primele minute fiecare centimetru al penitenciarului, jocul reuseste sa ne tina interesati de poveste folosind niste medote ingenioase. In primul rand, avem tot timpul in partea de sus a ecranului o busola pe care este marcat obiectivul principal, iar in joc, deasupra locatiei acestuia, se gaseste un clasic semnal luminos. De asemenea, majoritatea misiunilor principale se desfasoara in interiorul cladirilor din oras.

Luptele corp la corp sunt in continuare principalul mod de a interactiona cu personajele din joc, iar sistemul Freeflow a fost imbunatatit semnificativ pentru noul titlu. Animatiile lui Batman s-au dublat, oferind acum un spectacol vizual mult mai intens, iar noile miscari de aparare impotriva armelor inamicilor sunt cu siguranta atractia principala a acestora. Fie ca vorbim despre inamici inarmati cu lame taioase, sau care arunca dupa Batman cu mobila din niveluri, avem acum cel putin o animatie unica pentru dezarmare si trimiterea lor la somn. Noi abilitati realizate prin apasarea a doua butoane simultan sunt de asemenea folositoare, intrucat proportiile acestor confruntari nu mai au limite de inamici. Sunt cateva secvente in Arkham City in care avem de a face cu peste 20 de inamici in acelasi timp, iar atentia si coordonarea miscarilor intr-o succesiune sunt critice. Trebuie sa apreciez astfel faptul ca Rocksteady au ales sa adauge noi miscari in lupte, in timp ce au pastrat simplitatea din Arkham Asylum. Fiecare lupta este o adevarata placere vizuala, iar schema de control nu devine niciodata complicata.

Modul “Predator”, in care Batman isi pandeste inamicii din intuneric se intoarce, insa nu este atat de diferit precum probabil se asteptau fanii. Avem la dispozitie aceleasi miscari de incapacitare ca si pana acum, insa inamicii dispun de noi dispozitive ati-Batman. Fie ca vorbim despre ochelari cu senzori  termali, sau mine de proximitate, rezolvarea situatiilor critice din aceste secvente se vor rezolva tot folosind modul de vedere “detective”.

Spuneam mai sus ca Riddler a impanzit orasul cu tot felul de ghicitori si puzzle-uri, insa acesta joaca un rol mult mai direct in Arkham City. Acesta a primit propriul sau lacas in meniul principal al jocului, de unde putem accesa celebrele Challange Maps. Din pacate, acestea pot fi deblocate doar prin colectarea trofeelor raspandite de Riddler prin tot orasul. Evident, nimic nu este atat de simplu pe cat pare, iar fiecare trofeu necesita rezolvarea unui mic puzzle, mai greu sau mai usor, in functie de importanta lui. Tot aceste trofee ofera accesul la Campanii, formate din inlantuirea mai multor Challange Maps.

Includerea secventelor jucabile cu Catwoman adauga putina diversitate povestii, intrucat au fost introduse in anumite momente cheie ale povestii. Acest lucru este destul de enervant pentru cei care vor cumpara editia second hand a jocului, care nu va include un Online Pass. Accesul la misiunile exclusive Catwoman, cat si la challange maps folosind acest personaj se face doar introducand acest cod pe Xbox Live Marketplace sau PlayStation Store. Din fericire insa, calitatea continutului extra justifica investitia in plus de bani intr-o copie noua, fata de una folosita. Cei care vor experienta completa mai au o optiune: cumpararea pachetului cu Catwoman in schimbul a 800 MS Points, sau echivalentul a 10$/Euro.
Vom vorbi putin la final despre aspectul vizual al jocului care reuseste sa impresioneze, desi jocul ruleaza pe deja vechiul Unreal Engine 3. Faptul ca avem de a face cu un mediu de joc deschis face acest joc sa fie mai impresionant, intrucat nu se pierde din fidelitatea grafica. Personajele arata excelent, insa nu acelasi lucru poate fi spus despre cladirile orasului. Unele dintre ele sunt imbracate in imagini cu rezolutii mici, in timp ce vechile problemele de incarcare a texturilor isi fac din cand in cand aparitia. Batman: Arkham City dovedeste insa faptul ca Xbox 360 si PlayStation 3 inca sunt console capabile, care nu necesita inlocuirea prea curand. Chiar si pe tehnologie lansata in urma cu sase, respectiv cinci ani, avem de a face cu un spectacol vizual rar intalnit.

Partea sonora este la fel de importanta si de bine lucrata, muzica fiind excelent aleasa. Aceasta este realizata in stilul celei din filmele cu Batman, iar vocile sunt un deliciu auditiv. Evident, Batman si Joker sunt atractia principala a jocului, vocile lor fiind interpretate de legendarii Kevin Conroy si Mark Hamill, iar deja celebrul Nolan North isi imprumuta vocea pentru a-i da viata Pinguinului. Acestia sunt actorii notabili, cu nume sonore, insa si restul personajelor au parte de voci alese pe spranceana.

Batman: Arkham City nu este in niciun caz o revolutie in materie de gaming. Este insa un exemplu perfect al unui joc realizat la cele mai inalte standarde, fiecare element al jocului fiind finisat pana aparoape de perfectiune. Din fericire, titlul de fata nu este un joc destinat numai fanilor benzilor desenate, ci orice gamer poate sa se simta bine in compania sa. Ar trebui sa va mirati daca nu veti gasi acest joc pe listele de canditati la Game of the Year 2011.