Renault este între ciocan și nicovală: ce se întâmplă cu afacerea din Rusia
Parteneriatul Renault cu Rostec State, un conglomerat de apărare deținut de guvernul rus, îl lasă pe producătorul de automobile în probleme profunde.
Volkswagen, BMW și Toyota au fabrici inactive din Rusia și au suspendat livrările către țară, ca parte a unei retrageri mai ample a giganților corporativi globali. Singurul producător auto cu cele mai multe de pierdut, Renault, a rămas tăcut.
Producătorul francez de automobile a pierdut aproximativ un sfert din valoarea sa de piață în urma invaziei Rusiei în Ucraina și a sancțiunilor economice care au urmat.
Rusia este a doua cea mai mare piață a Renault și plătește un preț mare pentru un acord de un miliard de dolari încheiat în 2007 cu un aliat de top al președintelui rus Vladimir Putin.
Controlul majoritar de către Renault asupra AvtoVAZ, producătorul Lada din epoca sovietică, și dependența de Rusia pentru aproximativ 12% din veniturile sale sunt acum probleme de interes pentru investitori.
Tăierea legăturilor cu afacerea ar avea un cost enorm, iar perspectivele unei crize economice mai ample în Europa riscă să-i deraieze eforturile deja slabe de redresare.
Rusia a reprezentat aproximativ 5 miliarde de euro din veniturile Renault anul trecut, iar profitul operațional de aproximativ 315 milioane de euro ar putea fi în pericol, estimează Bloomberg Intelligence. Acțiunile Renault au scăzut de săptămâna trecută, ajungând la cel mai scăzut nivel din noiembrie 2020.
Renault nu scapă de probleme
Pe măsură ce un val de companii din întreaga lume se retrag și descarcă active în Rusia, Renault și guvernul francez, cel mai puternic acționar al său, au păstrat-o pe AvtoVAZ. La fel și celălalt partener al companiei, Rostec State, un conglomerat de apărare deținut de guvernul rus, condus de Serghei Chemezov, un aliat apropiat al lui Putin.
Incursiunea Renault în Rusia cu un deceniu și jumătate în urmă a fost decisă la cele mai înalte niveluri politice, iar orice ieșire ar fi grea din punct de vedere politic. Dacă compania rezistă, ar putea avea dificultăți să colecteze bani de la o afacere în care a încasat mai mult de 2 miliarde de dolari de-a lungul anilor.
În 2007, Putin a dictat acordul inițial al Renault pentru un pachet de 25% din acțiunile AvtoVAZ sub fostul lider Carlos Ghosn. Acordul a fost susținut de Franța și condus de Chemezov. Legăturile strânse ale CEO-ului Rostec cu Putin datează de când locuiau în același complex de apartamente din Dresda din Germania în anii 1980, când viitorul președinte lucra ca ofițer KGB.
„Când am decis să ne mutăm în Rusia și să facem această alianță cu AvtoVAZ, totul a fost bine”, a spus Ghosn într-un interviu pentru Bloomberg TV. „A avut mult sens”.
Renault și-a renovat uriașa fabrică Togliatti de pe malul râului Volga și a reproiectat mașinile pentru a încerca să inverseze percepția consumatorilor locali despre manopera și stilul prost.
„Planul de redresare al Renault se bazează pe o redresare a pieței auto europene”, a spus Houchois. „Cu cât criza continuă mai mult, cu atât este mai mare probabilitatea unei recesiuni în Europa”.