12 aug. 2021 | 17:15

Bateriile la mașini electrice nu vor mai veni din China: ofensiva din Europa pentru binele tuturor

ACTUALITATE
Bateriile la mașini electrice nu vor mai veni din China: ofensiva din Europa pentru binele tuturor

Producția europeană de baterii pentru mașini electrice vrea să devanseze China.

Uniunea Europeană încearcă să producă mai mult ”carburant” pentru mașinile electrice. Speră să întreacă China, a cărei capacitate de producție este foarte mare.

În prezent, în rândul țărilor europene care produc motoare sunt Germania, Franța și Italia. Țările nordice, centrale și est europene încearcă și ele să vină tare din urmă. În topul E-Mobility Index 2021, produs de Roland Berger, Germania și Franța au urcat pe locul 2 și 3. Astfel, statele Unite ale Americii a fost detronată, în favoarea Europei.

În Germania sunt proiectate fabrici  care pot ajunge în 2030 la o producție de baterii pentru un consum total de 270 GWh/an. Proiectele din Franța se opresc deocamdată la 125 GWh, potrivit estimărilor Roland BergerÎn condițiile de acum, Germania, Franța și Italia ar concentra mai mult jumătate din producția viitoare de baterii.

Pe de altă parte, însă, chinezii și sud coreeni fac și ei parte din ofensiva europeană a bateriilor. Chinezii sunt implicați direct în Germania, prin liderul mondial CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Ltd., până la 100 GWh). Iar în Franța, compania chineză Envision AESC are al doilea cel mai mare proiect în ceea ce privește producția de motoare pentru mașini electrice.

Viteza europeană de producție a bateriilor a crescut exponențial în ultimii 3 ani.

Cum încearcă Europa să crească producția de baterii?

Debutul politicii Comisiei Europene de a recupera decalajul față de China a fost foarte anevoios. În 2017 s-a format Alianța Europeană a Bateriilor. Apoi,  în decembrie 2019, aceasta a primit de la Comisia Europeană un ajutor de stat de 3,2 miliarde de euro.

După încă un an se formează o altă alianță europeană a companiilor din domeniu ”European Battery Innovation”. Din ea fac parte 42 de companii din 12 țări care aprobă ajutoare de stat în valoare de 2,9 miliarde de euro. De aceste ajutoare urmând să beneficieze proiecte din 12 state membre.

Proiectele în ceea ce privește construcția de de baterii electrice devin tot mai ambițioase pe zi ce trece. De aceea, estimările privind producția viitoare sunt foarte pozitive