O nouă taxă auto lovește buzunarele românilor: vine direct de la Uniunea Europeană și nu pare opțională
România are datoria să implementeze majoritatea actelor normative care vin de la Bruxelles, chiar dacă unele decizii ale Uniunii Europene lovesc serios buzunarele românilor, direct sau indirect. De această dată, este vorba de o nouă taxă auto.
Parlamentul European și statele membre ale UE au convenit miercuri că sumele de taxare la care sunt supuse vehiculele grele de marfă și autocare nu mai sunt calculate în funcție de durata călătoriei, ci de distanța parcursă, potrivit AFP. Acordul la care s-a ajuns miercuri nu a fost încă adoptat de Consiliul European și de Parlament, dar ar trebui să nu mai dureze mult.
Cu alte cuvinte, transportul de persoane de pe teritoriul UE va fi mai scump ca înainte și, implicit, oamenii obișnuiți vor plăti mai mult pentru călătorii. Mai mult decât atât, dacă transportatorii de marfă, prin camioane sau tiruri, plătesc taxe mai mari, produsele transportate devin implicit mai scumpe, iar acest detaliu ne afectează pe toți.
Detaliul de mai sus face parte din noile reguli definite ca parte a reformei directivei ”euroviniete” care are ca scop reducerea emisiilor de CO2, se arată într-un comunicat al Parlamentului European. În practică, sunt șanse mari ca astfel de mecanisme să ducă doar la creșterea prețurilor, până să ducă la reducerea nivelului de poluare.
„Deputații au făcut ca statele membre să elimine treptat „vinietele” (tarifele rutiere în funcție de durată) din rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) din 2029 pentru vehiculele grele (camioane, vehicule grele și autobuze) și să înceapă să aplice taxe de trecere (taxe bazate pe distanță)”, se menționează în comunicat.
Aparent, există și sisteme prin care se pot stabili excepții de la directiva europeană, dar cu o condiție importantă. Țările își păstrează posibilitatea de a menține vinietele pentru anumite părți ale rețelei, dacă pot dovedi că noua metodă de stabilire a prețurilor ar fi „disproporționată față de veniturile preconizate”.
Pe de altă parte, cei care au autoturisme mai puțin poluante, ar trebui să se bucure de un privilegiu suplimentar. În consecință, acordul încheiat prevede că „statele membre vor trebui să stabilească tarife diferite în funcție de emisiile de CO2 pentru camioane și autobuze” în următorii ani, „cu reduceri semnificative ale prețurilor pentru emisii zero și scăzute”.
„Eliminarea vinietei pentru vehicule grele va face posibilă standardizarea unui sistem care este astăzi excesiv de fragmentat. Vom trimite un semnal puternic către lumea transporturilor, care încurajează utilizarea vehiculelor mai curate”, a declarat europarlamentarul italian Giuseppe Ferrandino (socialiști și democrați), raportor al textului, citat în comunicatul de presă.
Dincolo de costuri mai mari, chiar și oficiali de la Bruxelles sunt reticenți că noul sistem se va reflecta în ceva bun pentru mediu. Reprezentantul ales german Markus Ferber (PPE, dreapta) a estimat, de asemenea, că „din cauza numărului mare de excepții, de exemplu pentru țările cu acorduri de concesiune de taxare, noile reglementări vor afecta în principal Germania, Austria, Olanda și Belgia”. „Acest lucru nu va crea o taxă europeană uniformă pentru vehiculele grele de marfă și nu va aduce nimic mediului înconjurător”, și-a manifestat el regretul într-un comunicat, avertizând că acordul final este „departe de a fi încheiat”.