02 iun. 2021 | 09:15

Cum explică Uber creșterea prețurilor: de ce utilizatorii aplicației plătesc mai mult pentru o cursă

ACTUALITATE
Cum explică Uber creșterea prețurilor: de ce utilizatorii aplicației plătesc mai mult pentru o cursă

Companii ca Uber și Lyft au recunoscut faptul că au crescut puternic prețurile în ultima perioadă. Explicațiile, însă, nu-s foarte convingătoare.

Companiile de ride-hailing ca Uber și Lyft au avut puternic de suferit în pandemie. Numărul curselor a scăzut dramatic, iar perioadele de lockdown și nu numai i-au ținut pe oameni în case. Odată cu începerea campaniei de vaccinare, lucrurile au început să revină la normal.

Cei mai mult dintre angajați au început să se reîntoarcă la serviciu, chiar dacă în sistem hibrid, dar e clar că cererea a început să crească. Companiile menționate au considerat că e momentul să speculeze în favoarea lor această situație și au majorat puternic prețurile.

Uber și Lyft au recunoscut acest lucru, doar că explicațiile lor nu-s foarte convingătoare. Un studiu publicat de New York Times a arătat o creștere a prețurilor cu 40%. Datele sunt disponibile pentru SUA, dar creșterea prețurilor, dacă mergi cu Uber, e vizibilă și în orașele din România.

Uber, explicații neconvingătoare despre creșterea prețurilor

Analiza celor de la NYT se referă la perioada aprilie 2020 – aprilie 2021. În cele 12 luni, prețurile au crescut cu 40 de procente. Confruntate cu aceste date, cele două companii au fost nevoite să explice situația. Doar că explicațiile venite nu-s deloc convingătoare.

Uber și Lyft susțin că prețurile mai mari, precum și timpii mai mari de așteptare, sunt efecte ale deficitului de șoferi, în condițiile în care, pe măsură ce oamenii s-au vaccinat, cererea a crescut. Doar că această cerere nu prea are cum să fie mai mare decât perioada de dinainte de pandemie.

Există țări care încă păstrează anumite restricții și-n care ritmul de vaccinare nu e atât de susținut pe cât lasă să se înțeleagă companiile. Mai mult, mulți angajatori au adoptat sistemul hibrid, adică angajații nu vin la birou în toate cele cinci zile ale săptămânii. Așadar, cererea crescută nu se prea justifică.

Cel mai probabil, după cum remarcă mulți analiști, serviciile ca Uber caută să recupereze cât se poate din pierderile suferite de pe urma pandemiei și au crescut cumva în mod artificial prețurile. E motivul pentru care plătești mai mult pe curse chiar și în România.

Cât despre deficitul de șoferi, aceste date nu prea pot fi verificate, din moment ce aceștia sunt colaboratori, iar formele legale sunt încheiate de obicei cu companii terțe. O evidență clară nu există așadar.