06 mai 2021 | 14:11

Schimbări în Codul Rutier: cum sunt vizați bicicliștii și șoferii de noile reguli

ACTUALITATE
Schimbări în Codul Rutier: cum sunt vizați bicicliștii și șoferii de noile reguli

Guvernul a pregătit o Hotărâre prin care vrea să schimbe mai multe reguli din Codul Rutier. Multe dintre ele îi vizează pe șoferi și bicicliști.

Guvernul se pregătește să schimbe Codul Rutier și a adoptat o Hotărâre în acest sens. Acolo-s propuse mai multe modificări, iar proiectul se află în această perioadă în dezbatere publică.

Printre prevederile importante se numără limitarea vitezei la 30 km/h pentru biciclişti, interzicerea unor activităţi care să distragă atenţia pietonilor atunci când traversează (cum ar fi telefonul) şi cazier rutier (istoricul sancţiunilor şi punctele de penalizare) accesibil conducătorilor auto.

Schimbări în Codul Rutier

Pentru ca proiectul să fie cunoscut de toate părțile implicate, Ministerul de Interne a organizat o dezbatere pe acest subiect la care au participat mai multe asociații din domeniu. Cei de la OPTAR, spre exemplu, asociație care promovează transportul alternativ, au cerut eliminarea limitării de viteză pentru biciclişti pe motiv că această limită maximă de viteză de 30 km/h este oricum, greu de atins cu biciclete mecanice sau electrice.

Prvederea nu e nici pe placul celor de la Asociaţia ,,Hai cu bicla”, care au atras atenţia că se descurajează astfel mersul cu bicicleta şi chiar pregătirea ,,rutierilor” pentru competiţiile de profil.

Mai mult, s-a atras atenția faptului că bicicletele nu au vitezometru. Cu alte cuvinte, bicicliștii n-ar avea de unde să știe cu ce viteză circulă.

Fără telefon pe trecerea de pietoni

Guvernul ar vrea și ca pietonii care stau cu ochii în telefon pe stradă să poată fi sancționați. Proiectul prevede interzicerea unor activităţi care să distragă atenţia pietonilor când traversează şi anume folosirea telefonului mobil.

MAI motivează noile reguli pentru pietoni prin faptul că aceștia nu se mai asigură şi nu sunt atenţi înainte şi în timpul traversării, după cum reiese din Nota de Fundamentare.

”Pietonul desfășoară o activitate de natură a-i distrage atenția, precum folosirea telefonului mobil. Folosirea telefonului mobil, fie că se vorbește sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicații de ghidare precum hărți (distragere vizuală), influențează capacitatea de atenție a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public”, potrivit documentului.

Proiectul poate fi studiat AICI.