Înșelătoria „Dedeman”: mesajul care te poate costa enorm. Cum acționează infractorii pe internet
Numele Dedeman e folosit acum într-o campanie de înșelătorie. Până acum au mai fost vizate magazine ca Ikea, Mega Image, Kaufland și chiar Profi. Scenariul e mereu același, doar mesajul se schimbă și compania folosită.
Echipa CERT-RO avertizează, într-un mesaj pe Facebook, că imaginea companiei Dedeman este folosită de atacatori pentru a răspândi un atac de tip scam.
„Sub pretextul organizării unui concurs cu premii (iPhone 12Pro), limitat ca timp («mai ai la dispoziție X minute») și număr maxim de câștigători (50), atacatorii cer utilizatorilor să răspundă la o serie de întrebări legate de calitatea serviciilor, apoi solicită răspândirea link-ului către contactele din aplicația de mesagerie WhatsApp.”
CERT-RO
Miza, în acest caz în care e folosit numele Dedeman, este redirecționarea utilizatorilor pe alte site-uri, cu scopul de a genera trafic. Uneori, poate fi vorba și de-o redirecționare pe-o platformă prin care să fie obținute datele cardului.
Dedeman nu e prima companie vizată printr-o astfel de înșelătorie
În martie, momentul în care a fost declarată pandemie, infractorii online au recurs la astfel de campanii prin care să înșele diverși utilizatori ai serviciilor online sau clienți ai magazinelor. Printre primele au fost vizate Kaufland și Ikea.
În astfel de cazuri, cum e și acum cu Dedeman, atacatorii se folosesc de ideea că numărul premiilor este limitat. Totodată, în unele cazuri, în partea de jos a site-ului sunt integrate și imagini care simulează comentarii oferite de pe conturi de Facebook. Încearcă să lase potențialelor victime falsa impresie că există mulți oameni care au făcut asta deja.
În astfel de cazuri evită accesarea unor astfel de link-uri și redistribuirea lor. Totodată, în cazul ofertelor promoționale sau a concursurilor organizate online, validează existența unor astfel de inițiative pe canalele oficiale ale companiilor implicate (site, canale oficiale de social media).
În plus, citește cu atenție instrucțiunile oferite și fii atent la exprimare, ortografie sau corectitudinea gramaticală a textului. În cazurile prezentate până acum, mesajul este unul extrem de prost redactat în limba română. Cel mai probabil a fost tradus automat.
Nu în ultimul rând, pe orice ai da click, nu-ți introduce date personale – și mai ales nu cele ale cardului bancar. Ca să primești bani e nevoie doar de IBAN, nu de datele de pe fața și spatele cardului.