Vrei să-ți controlezi influencerul preferat? Acum poți face asta pentru o sumă modică
O serie de noi startup-uri face mai ușor pentru creatorii digitali să monetizeze fiecare aspect al vieții lor. De la ceea ce mănâncă influencerul tău favorit, cu cine participă la evenimente și cu cine conversează pe TikTok. Dacă ai senzația unui episod din “Black Mirror” după descrierea asta, nici nu greșești.
Zeci de milioane de oameni din întreaga lume se consideră creatori, iar economia creatorilor reprezintă „tipul de afaceri mici cu cea mai rapidă creștere”, potrivit unui raport din 2020 al firmei de capital de risc SignalFire.
Poți să controlezi acțiunile pe care le face influencerul tău preferat, dacă plătești
Dar pe măsură ce piața devine din ce în ce mai competitivă, iar platformele și algoritmii lor rămân nesigure, creatorii elaborează noi fluxuri de venituri. Unul vine sub forma NewNew, un startup din Los Angeles, care descrie produsul său ca fiind crearea unei „piețe bursiere umane”. În aplicație, fanii plătesc pentru a vota în sondaje, cu scopul de a controla unele dintre deciziile zilnice ale unui creator.
De exemplu, un creator poate folosi NewNew pentru a posta un sondaj întrebând ce pulover ar trebui să poarte astăzi sau cu cine ar trebui să stea și unde ar trebui să meargă influencerul. Fanii achiziționează putere de vot pe platforma NewNew pentru a participa la sondaje și, cu suficientă putere de vot, pot să-și urmărească influencerul preferat trăindu-le dorințele. Astfel, “prin monetizarea fiecărui aspect al vieții lor, pot extrage valoare din interacțiunile de zi cu zi”, spune Jen Lee, fondatoarea unei comunități populare a creatorilor de pe Discord.
Courtne Smith, fondatorul și directorul executiv al NewNew, a declarat că compania este „similară cu piața bursieră”, prin faptul că „poți cumpăra acțiuni, care sunt în esență voturi, pentru a putea controla un anumit nivel al vieții unei persoane”.
„Construim o economie în care cumperi efectiv momente din viața altor persoane și facem un pas mai departe, permițând oamenilor să controleze acele momente”, a spus ea.
Platforma a început testarea cu un grup select în ultima săptămână, iar mai multe vedete TikTok și YouTube au început deja să câștige bani din acest demers
„Ai vrut vreodată să îmi controlezi viața?”, a întrebat Lev Cameron, în vârstă de 15 ani, un TikToker cu 3,3 milioane de followers, într-un videoclip recent postat pe NewNew. „Acum ai ocazia. Poți controla lucrurile pe care le fac pe parcursul zilei, le poți vota și apoi vă voi arăta dacă ajung să fac lucrurile pentru care ați votat”.
El a continuat: „Când votează, fac ceea ce votează ei”. „Este surprinzător cât de mulți oameni votează și pentru ce votează”. Cameron le-a permis, de asemenea, fanilor să-i indice ce să urmărească, ce jocuri video să joace, chiar și numele hamsterului său de companie.
Courtne Smith a declarat că platforma își rezervă dreptul de a interzice utilizatorii care postează sondaje ofensatoare, inadecvate, periculoase sau care încalcă legea. Smith speră că, în cele din urmă, toată lumea, de la vedete până la oameni obișnuiți, va putea să folosească platforma, pentru a-și “valorifica” viețile.
„Sigur, este distractiv să controlezi un influencer celebru sau o vedetă, dar sincer este la fel de distractiv să controlezi pe cineva cu care mergi la școală, fosta iubită, un autor care își planifică următorul roman SF sau un reprezentant din domeniul beauty care creează următoarea paletă de machiaj”, a spus ea. „Nu contează cât de plictisitor crezi că ești, există cineva acolo care ți-ar găsi viața interesantă până la punctul în care este dispus să plătească pentru asta”.
Pentru 250 de dolari poți să controlezi ce face influencerul tău favorit în social media
De asemenea, recent, o altă platformă numită PearPop a devenit populară pentru că le-a permis utilizatorilor să plătească pentru interacțiunile cu influencerul preferat în social media. Pentru 250 de dolari, de exemplu, vedeta TikTok Griffin Johnson îți va comenta videoclipul.
Colaborările dintre vedete și creatorii de conținut sunt, de asemenea, din ce în ce mai ușor de monetizat. Un alt instrument nou, numit Stir, încearcă să ajute creatorii să împartă banii pentru videoclipurile pe care le realizează împreună.
„Credem că viitorul monetizării creatorilor este colaborarea”, a spus Joseph Albanese, C.E.O. și fondator al Stir. „Le permitem creatorilor să aleagă orice platformă în care câștigă bani, indiferent dacă este vorba de un videoclip YouTube sau de un magazin Shopify, și împart veniturile cu alți creatori.”
Lumea criptografică s-a dovedit, de asemenea, atrăgătoare pentru creatorii care doresc să monetizeze interacțiunile
Mai mult, Rally.io, o platformă criptografică, le permite creatorilor să își lanseze propria monedă digitală pentru a construi economii independente cu fanii lor. Astfel, fanii pot achiziționa moneda creatorului și o pot folosi pentru a debloca conținut exclusiv sau nepublicat.
Vedeta Clubhouse, Bomani X, a început să ofere propria sa monedă $ BOO Coin, iar creatorul Twitch FanHOTS a introdus $ FAN Coin. Fanii care dețin moneda o pot folosi pentru a alege ce personaj va juca în jocurile online.
Și apoi există lumea jetoanelor nefungibile (NFT), care sunt piese de artă digitală și suport media din mediul online. Deși oricine poate vedea un NFT pe internet – cumpărătorii nu ajung să „dețină” nimic în sens fizic – au devenit o piață în creștere rapidă. Bucățile de suport digital funcționează ca niște colecții rare. Spre exemplu, starul YouTube Logan Paul a vândut recent NFT-uri în valoare de cinci milioane de dolari.
„Există potențialul de a câștiga o sumă imensă de bani”, a spus Joshua Wanders, în vârstă de 30 de ani, un creator YouTube cu peste 8,7 milioane de abonați. „Este aproape 100% din profit”.
Singurul obstacol ar fi Securities and Exchange Commission, care nu permite vânzătorilor NFT să garanteze veniturile ca parte a dreptului de proprietate.
Totuși, pentru Wanders și alți creatori, aceste scheme se simt mai sigure decât construirea de afaceri exclusiv pe platforme sociale, care se pot dovedi nestatornice. Algoritmii și standardele comunității lor se pot schimba, la fel și structurile lor de monetizare.
Fiecare creator are o anumită valoare, în funcție de popularitatea sa
Ca să nu mai vorbim de faptul c-ar putea ieși din afaceri. „Cu internetul și YouTube, există întotdeauna preocuparea de a fi demonetizat și de a-ți anula canalul”, a spus el, „astfel încât oamenii caută întotdeauna modalități alternative de a câștiga bani. Nu știi niciodată unde te vor duce platformele, până la urmă”.
În timp ce creatorii inventează noi modalități de a genera bani din următorii lor, Elijah Daniel, în vârstă de 26 de ani, un creator din Los Angeles, îi ajută pe followers să pună preț pe creatori. Recent, el a lansat Clout Market, care seamănă puțin cu cărțile de tranzacționare, dar cu influenceri.
Clout Market oferă 10 milioane de NFT-uri reprezentând creatori de top, printre care Trisha Paytas, James Charles, Bryce Hall, David Dobrik și Jeffree Star. NFT-urile sunt proiectate să arate ca niște cărți Pokemon cu imagini pixelate ale fiecărui creator. Cardurile poartă nume de parodie în scopuri legale, a spus Daniel, așa că pe cartea Tanei Mongeau, de exemplu, scrie „Tana Mongoose”.
Prețul pentru aceste articole este determinat de relevanța pe care influencerul o are în online. Daniel a lucrat cu un dezvoltator pentru a crea o structură dinamică de stabilire a prețurilor, care ajustează prețurile în timp real. Se extrag din datele platformelor sociale și analitice. Dacă un creator pierde sau câștigă followers sau tendințe pe Twitter, prețul NFT pe care Daniel l-a creat pentru ei va crește sau va scădea.
„Acesta este primul val de creatori care adoptă noi tehnologii pentru a se conecta cu o bază de fani deja angajată”, a declarat Jeremiah Owyang, un consilier creator al Rally.io. „Dar, în loc să fie unidirecțional și doar tranzacțional, fanii fac parte din experiența creației la fel de mult ca și creatorul”.