Cum vrea UE să rezolve criza din industria auto și de ce s-ar putea să fie prea târziu
UE vrea să se implice în criza cu care se confruntă acum producătorii auto, care au probleme cu aprovizionarea de semiconductori.
2021 vine cu provocări uriașe pentru industria auto, care se vede nevoită să gestioneze o penurie de semiconductori. Practic, pandemia a generat o creștere uriașă de cipuri și semiconductori, iar marii producătorii de astfel de componente n-au mai făcut față. Multe s-au dus spre companiile care fabrică telefoane, laptopuri sau alte dispozitive inteligente. Iar constructorii auto au rămas pe din afară, puțini dintre ei reușind să-și facă stocurile necesare.
Marile companii care livrează așa ceva sunt din SUA și Asia, iar Europa s-a văzut prinsă la mijloc. Producătorii auto care n-au apucat să se aprovizioneze au acum de suferit.
UE vrea să rezolve criza din industria auto
UE a decis să se implice și ia în considerare construcția unei fabrici proprii de semiconductori de ultimă generație. S-ar diminua astfel dependența față de companiile asiatice și americane, cele care au ani de activitate în această zonă.
Discuțiile privind o fabrică europeană de semiconductori, care ar putea funcționa chiar ca o alianță în domeniu, sunt conduse de comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton. Uniunea Europeană intenționează să devină un producător important de microcipuri cu dimensiuni sub 10 nanometri, mergând inclusiv până la dimensiunea de 2 nm, astfel încât să ajungă la o cincime din producția mondială de microcipuri și microprocesoare, de la mai puțin de o zecime în prezent.
„Fără o capacitate europeană autonomă în domeniul microelectronicelor, nu va exista nicio suveranitate digitială europeană”, spunea oficialul european.
Investiții de miliarde
Pentru ca o astfel de alianță să performeze e nevoie, însă, de sume mari de bani. Companiile care ar produce microcipuri, atât pentru zona auto, cât și pentru sectorul telecom din Europa au nevoie să investească circa 30 miliarde de euro, scrie Bloomberg.
Doar așa poate fi competitivă o astfel de alianță. În caz contrar, domeniul va fi dominat tot de giganții deja creați.
Piața este însă dominată acum de companiile asiatice Samsung (Coreea de Sud) și TSMC (Taiwan), iar experții în domeniu avertizează că realizarea unei fabrici europene de semiconductori care să concureze cu succes giganții asiatici din domeniu se poate dovedi un proces extrem de anevoios și de îndelungat.
De exemplu, TSMC, deja având un mare avans în domeniu, a planificat cheltuieli de dezvoltare de 28 miliarde de dolari în acest an.
De ce ar putea fi prea târziu
Efectele crizei de semiconductori la nivel european se văd deja. Mai multe uzine europene, inclusiv Dacia, s-au văzut nevoite să-și suspende temporar activitatea. E o situație care nu va trece de la sine și ar putea dura luni bune. Analiștii se așteaptă ca, din cauza acestor întreruperi temporare, producția să fie mai mică cu 1 milion de mașini.
Printre companiile afectate pe plan mondial se numără Renault, Dacia, Opel, Ford, Volkswagen, Audi, Toyota, General Motors sau Mazda. În vară, marii producători de microcipuri au direcționat de la industria auto, către cea a gadget-urilor, o bună parte din producție, mai ales că prima industrie scădea, iar a doua creștea puternic.
Cum industria auto și-a revenit mai repede decât mulți așteptau, producătorii de cipuri și microprocesoare nu au avut cum să facă față cererii din ambele părți. Practic, producătorii auto au avut de suferit.
Și sunt semnale că cererea nu mai poate fi acum acoperită nici în cealalta parte, adică la producătorii de telefoane.