Prima fabrică din lume care stochează energie sub formă de aer comprimat
O echipă din Regatul Unit a început să lucreze la ceea ce BBC raportează că este prima unitate mondială de stocare de energie ca aer foarte comprimat.
Centrala de 50 de megawați va prelua puterea în exces din parcurile eoliene și o va folosi pentru a stoca aerul obișnuit la presiuni atât de mari, încât va deveni lichid. Apoi, în perioadele de vârf ale cererii, vor încălzi aerul stocat și îl vor folosi pentru a alimenta o turbină care pompează electricitatea înapoi în rețea.
Sistemul a fost conceput de Peter Dearman, un inventator autodidact din Hertfordshire și a fost dus la scară comercială cu o subvenție de zece milioane de lire sterline din partea guvernului britanic.
Inventatorul Peter Dearman a declarat pentru BBC că sistemul este eficient între 60 și 70%. El a prezis că vor putea scala cu ușurință sistemul adăugând mai mult volum de rezervor. „Bateriile sunt foarte bune pentru stocarea pe termen scurt”, a spus Dearman. „Dar sunt prea scumpe pentru a face stocarea de energie pe termen lung. Aici intră aerul lichid”, a adăugat el.
Peter Dearman a dezvoltat, de asemenea, o mașină care funcționează pe principii similare cu hidrogen lichid, când a văzut potențialul de aplicare a tehnologiei la stocarea electricității.
Sistemul ne amintește de experimente similare, cum ar fi un prototip din India care stochează energie ridicând cărămizi grele și o descarcă prin coborârea acestora. „Este foarte interesant”, a spus el pentru BBC. „Avem nevoie de multe forme diferite de stocare a energiei și sunt sigur că aerul lichid va fi unul dintre ele”.
Airbus dezvăluie trei modele de avioane alimentate cu hidrogen
Compania aerospațială europeană Airbus a venit cu trei modele de avioane care se bazează pe energia hidrogenului, mai degrabă decât pe poluarea cu kerosen.
Conceptele, cunoscute în mod colectiv sub numele de „ZEROe”, fac parte din eforturile companiei de a pune în funcțiune primul avion comercial zero-carbon până în 2035, relatează Bloomberg.
Astfel, un design este conceput pentru a transporta până la două sute de pasageri cu o rază de acțiune de două mii de mile marine. Proiectul include un turboventilator cu hidrogen, care este rotit de un motor cu turbină cu gaz modificat. Hidrogenul lichid ar fi stocat și distribuit prin rezervoare în partea din spate a avionului.
Al doilea design, care poate transporta până la o sută de pasageri, folosește un motor cu turbopropulsor, care funcționează și pe hidrogen. Este destinat călătoriilor pe distanțe scurte, care acoperă aproximativ o mie de mile marine.
În cele din urmă, un al treilea model, cel mai extins dintre cele trei, este conceput pentru a găzdui două sute de pasageri. Conceptul îmbină aripile cu corpul principal, creând un spațiu deschis masiv. „Fuzelajul extrem de larg deschide multiple opțiuni pentru stocarea și distribuția hidrogenului și pentru dispunerea cabinei”, se arată într-o declarație Airbus.