Țara care a început să dea amenzi companiilor din tehnologie: care e motivul?
Turcia a emis amenzi împotriva companiilor globale de socializare deoarece acestea nu au numit un reprezentant pentru a se asigura că sunt conforme cu legislația turcă, conform declarațiilor unui înalt oficial.
Această acțiune apare în urma legislației turcești adoptate în iulie și intrate în vigoare de la 1 octombrie care instituia un control al statului asupra companiilor tehnologice. Anunțul a fost făcut de președintele Recep Tayyip Erdogan încă din luna iulie a acestui an, iar măsurile încep deja să fie implementate.
Cum sunt afectate companiile de tehnologie?
Omer Fatih Sayan, președintele Autorității pentru Tehnologiile Informației și Comunicațiilor, a declarat că Facebook, Instagram, Twitter, Periscope, YouTube și TikTok vor fi amendate cu 10 milioane de lire turcești – aproximativ 1,2 milioane de dolari – fiecare.
Amenzile sunt primul pas pe o scară crescândă a sancțiunilor care se pot încheia cu blocarea a 90% din lățimea de bandă a traficului pe internet a site-ului.
Firmele de socializare cu peste 1 milion de utilizatori zilnici din Turcia trebuiau să anunțe guvernul că vor stabili un reprezentant în țară până luni.
“Am încredere deplină că furnizorii de rețele sociale vor face notificări pentru reprezentanții din țara noastră pe măsură ce procesul juridic progresează”, a scris pe Twitter Sayan, care este și ministrul adjunct pentru transport și infrastructură.
“Scopul nostru nu este să fim în conflict cu acești furnizori care deservesc miliarde de oameni din întreaga lume”.
Legislația a fost adoptată în iulie, la mai puțin de o lună după ce președintele Recep Tayyip Erdogan a cerut “curățarea” site-urilor de socializare în urma unei insulte personale – fiica și ginerele său au fost insultați pe Twitter după nașterea celui de-al patrulea copil al lor.
Astfel, conform legislației introduse de Erdogan, platformele cu peste un milion de utilizatori zilnici aveau obligația să numească un reprezentant responsabil în fața instanțelor turcești.
De asemenea, în cazul sesizării conținutului “jignitor”, aceste reprezentanțe aveau obligația de a respecta ordinele de eliminare a conținutului în termen de 48 de ore de la sesizare. Legislația reglementa și locația de stocarea a datelor utilizatorilor, care trebuia să fie în Turcia.
Criticii spun că legea este o tentativă guvernamentală de a controla sfera online, după ce aproximativ 90% din ziarele și canalele de știri TV sunt controlate de guvern sau de susținătorii săi.
Turcia a blocat anterior site-uri, inclusiv YouTube, Twitter și Wikipedia, pentru ceea ce pretindea că este conținut jignitor.