28 oct. 2020 | 12:45

Raport inedit: marii producători auto știau de zeci de ani că vor distruge planeta. De ce au continuat

ACTUALITATE
Raport inedit: marii producători auto știau de zeci de ani că vor distruge planeta. De ce au continuat

Industria auto e recunoscută pentru faptul că, de-a lungul timpului, a fost o sursă constantă de poluare. Pe măsură ce mașinile deveneau mai puternic, situația se înrăutățea. Numai că acest lucru nu se știe de ieri de azi, ci de ani de zile. Și o știau foarte bine chiar cei din domeniu.

Marii producători auto știau de zeci de ani de zile că business-ul lor poate influența în mod negativ mediul înconjurător. Informația apare într-un raport E&E News, în care se arată că giganții din domeniu precum Ford și GM studiau impactul mașinilor asupra mediului încă din anii 60.

Au ajuns încă de atunci la concluzia că autoturismele cu motoare clasice pot influența încălzirea globală. Și, totuși, n-au făcut nimic în sensul ăsta până când Guvernele n-au intervenit și n-au cerut respectarea unor ținte de poluare. În acest context, trecerea la electrice și hibride pare că s-a făcut mult mai târziu decât ar fi trebuit.

Producătorii auto știau că afacerile lor dăunează mediului

Prin anii 60, gigantul General Motors a finanțat mai multe cercetări prin care dorea să arate, de fapt, că mașinile contribuie la protejarea mediului, nu la poluar sau alte probleme de acest fel, conform AutoMotorsiSport. În 1965, o tânără fiziciană, pe nume Ruth Annette Gabriel Reck, a fost printre primele femei angajate de laboratoarele de cercetare ale General Motors din Warren, Michigan.

Acolo, s-au urmărit între altele problemele legate de efectul de seră și modul în care încălzirea globală e influențată de acest lucru. Ulterior, s-a alătura proiectului și Marvin Leonard Goldberger, un fizician de la Universitatea din Princeton, care a decis să ducă lucrurile mai departe de atât. Unul din primele subiecte pe care s-a concentrat au fost aerosolii, acele mici particule din aer generate de automobile, centrale termice și fabrici.

Șefii de la General Motors credeau că aceste concluzii le vor fi favorabile, dar nu a fost așa. Ei sperau că aerosolii vor avea un efect de răcire asupra atmosferei, contracarând astfel efectul de seră accelerat de emisiile de dioxid de carbon. Aceștia credeau că aceste particule „chiar ar putea anula efectele dioxidului de carbon, făcând automobilele neutre din punct de vedere al emisiilor”, a declarat Reck ulterior.

Însă rezultatele studiilor au arătat contrariul. Cu alte cuvinte, se știa de atunci că motoarele mașinilor pot dăuna grav mediului înconjurător.

Specialiștii au concluzionat apoi.

„Ne-am așezat cu toții la o masă mare și i-am lăsat să răsfoiască toate rapoartele, în timp ce le explicam punctual ce au în față. Niciunul dintre ei nu poate spune că nu a știut ce se întâmpla în atmosferă și în mediul înconjurător” – explicau aceștia.

Cei de la Ford, informați despre același lucru

Și gigantul american Ford a angajat un om de știință care a făcut studii în domeniul schimbărilor climatice încă de pe la jumătatea anilor `50, continuând să lucreze și ulterior în cadrul companiei americane.

Iar Ford, la fel ca GM, nu doar că nu a luat măsuri, dar a și întreprins numeroase acțiuni pentru a sabota măsurile guvernamentale pentru reducerea poluării.

Raportul studiului finanțat de Ford conținea numeroase informații prețioase, care însă au fost ignorate. Până când au intervenit Guvernele. De ceva ani, acesteau au impus reguli mai dure împotriva poluării și, vrând-nevrând, producătorii au fost nevoiți să se adapteze.