Ce se mai întâmplă cu „autostrada” Ford: imagini de la drumul expres care leagă Pitești de Craiova
Guvernele anterioare au promis o autostradă care să lege Pitești de Craiova, o promisiune venită și pentru constructorul american Ford, care are uzina în Bănie. Autostradă n-a fost să fie, dar s-a găsit soluția să se realizeze un drum expres.
O șosea de mare viteză care să lege Pitești de Craiova a fost cerută îndelung de americanii de la Ford. Era o investiție necesară, în condițiile în care constructorul vrea să-și ducă într-un timp cât mai scurt modelele de autoturisme spre portul Constanța. Numai că Guvernul a promis, dar a livrat doar pe jumătate.
S-a ajuns la concluzia că nu se poate realiza o autostradă, dar se poate face un drum expres. După lungi proceduri și licitații, contractul a fost atribuit pe bucăți mai multor constructoru. Firma lui Umbrărescu, de exemplu, construiește primul lot din tronsonul al doilea. Iar CNAIR tocmai ce a publica imagini cu primele bucăți de asfalt turnate pe drumul expres Pitești-Craiova.
Drumul expres Pitești-Craiova, primele bucăți de asfalt turnate
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a venit cu imagini din dronă. Așa poți vedea ritmul în care se lucrează la drumul expres Pitești-Craiova.
Ce vezi în imagini este lotul 1 din tronsonul 2, contract câștigat de Dorinel Umbrărescu. Tot firmele omului de afaceri construiesc și celălalt lot al tronsonului al doilea.
Drumul expres Craiova – Pitești este împărțit în patru loturi, are o lungime totală de 121 de km, prevede două benzi de câte 3,5 metri lățime fiecare, fără bandă de urgență, acostamente de câte 1,5m pe fiecare parte și o bandă mediană cu separator lată de 3 metri. Licitațiile pentru cele 4 loturi aferente drumului expres Craiova – Pitești au fost lansate încă din iulie 2017. Tronsoanele 3 și 4 au fost contestate, iar procedura lansată de CNAIR a fost infirmată în instanță încă din 2018.
Pentru tronsoanele 1 și 2, CNAIR a semnat contractele de la finele lui 2018, iar din mai 2019 au început primele lucrări pe șantier.
Tronsonul 1 (17,7 km) este executat de către italienii de la Tirrena Scavi pentru circa 76 de milioane de euro, iar Tronsonul 2 (39,85 km), care va ocoli și orașele Balș și Slatina, este construit de asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL pentru circa 309 milioane de euro.
Cele trei contracte au termen 12 luni pentru proiectare și apoi 24 de luni pentru execuție.
Deși licitația a fost contestată în instanță și n-a venit deocamdată un verdict, Guvernul a decis, în baza unor noi norme legale, să permită începerea lucrărilor chiar până la finalizarea contestațiilor. În acest fel, proiectele de acest fel nu mai sunt ținute pe loc.