Firefox vrea să repare cea mai mare problemă de pe YouTube. Cum va face asta?
Algoritmul de recomandări de la YouTube te poate conduce pe niște căi foarte ciudate, sugerând videoclipuri care se simt extrem de personale și în același timp nevizate.
De aceea, Mozilla va introduce o nouă extensie de browser, RegretsReporter, care are ca scop cercetarea în comun a “recomandărilor regretabile” pentru utilizatori, în încercarea de a le permite acestora să înțeleagă mai bine cum funcționează algoritmul de recomandare YouTube și să ofere detalii despre tiparele pe care le descoperă.
Mozilla a început încă de anul trecut să adune povești de la utilizatori despre videoclipurile pe care le recomandă YouTube.
Dar nu a existat cu adevărat un efort independent și la scară largă, care să urmărească algoritmul de recomandare YouTube pentru a înțelege modul în care acesta determină ce videoclipuri să recomande, a explicat Ashley Boyd, vicepreședintele de advocacy și engagement Mozilla.
“Se acordă atât de multă atenție în cazul Facebook – și pe bună dreptate- când vine vorba de dezinformare. Dar există și alte elemente în ecosistemul digital care trebuie supuse atenției, iar YouTube este unul dintre acestea. Am început să analizăm ce spune YouTube, cum organizează conținutul și am observat că au răspuns la îngrijorările legate de algoritm și au spus că fac progrese. Dar nu a existat nicio modalitate de a le verifica afirmațiile”.
Ashley Boyd
Platforma video deținută de Google a promis în nenumărate rânduri să modifice algoritmul, subliniază Boyd, chiar dacă directorii companiei știau că recomandă videoclipuri care conțin discursuri de ură și teorii ale conspirației.
Ce presupune demersul Mozilla?
Extensia de browser, RegretsReporter, va trimite către Mozilla date despre cât de des utilizezi YouTube, dar fără a colecta informații despre ceea ce cauți sau vizionezi, cu excepția cazului în care le oferi tu în mod specific.
Poți trimite un raport prin intermediul extensiei pentru a oferi mai multe detalii despre orice videoclip “regretabil” pe care îl întâlnești în recomandări, iar acest lucru va permite Mozilla să colecteze informații despre videoclipul pe care îl raportezi și despre modul în care ai ajuns acolo.
Datele pe care Mozilla le colectează din extensie vor fi atribuite unui ID de utilizator generat aleatoriu, nu de contul YouTube, iar accesul la datele brute va fi disponibil doar pentru Mozilla.
De asemenea, nu va colecta date în ferestrele private ale browserului, iar atunci când Mozilla va împărtăși rezultatele cercetării sale, va face acest lucru într-un mod în care riscul identificării utilizatorilor va fi nul, explică Boyd.
Mozilla speră că extensia va face algoritmul de recomandare YouTube mai transparent.
“Mi-ar plăcea mult ca oamenii să fie mai interesați de modul în care AI și, în acest caz, sistemele de recomandare le influențează viața”, a spus Boyd. “Nu trebuie să fie un mister și putem fi mai clari cu privire la modul în care îl putem controla”.
Boyd a subliniat că pe tot parcursul procesului confidențialitatea utilizatorului este protejată.
Mozilla nu are un acord formal cu Google sau YouTube pentru cercetarea algoritmului de recomandare, dar Boyd spune că au comunicat cu compania și s-au angajat să partajeze informații.
Cu toate acestea, YouTube a spus că metodologia propusă de Mozilla pare “îndoielnică”, adăugând că nu a fost capabil să analizeze corect modul în care este definit termenul “regretabil”.
Mozilla intenționează să petreacă șase luni colectând informații prin intermediul extensiei, după care își va prezenta concluziile utilizatorilor și YouTube, pentru ca acesta să-și poată îmbunătăți sistemul de recomandare de conținut.