25 mai 2020 | 15:16

Fundația de care 5G are nevoie ca să câștige încrederea utilizatorilor

ACTUALITATE
Fundația de care 5G are nevoie ca să câștige încrederea utilizatorilor

Vorbim de-o tehnologie nouă, 5G, dar și de mecanisme noi prin care echipamentele să fie verificate, dar și modul în care prezența online există în siguranță. Și sunt câteva idei în lucru care pot ajuta.

Până la finalul anului, ar trebui să avem și licitația pentru 5G în România. Viteze mai mari, mai multe capabilități ca niciodată pentru societatea conectată la internet, dar ce facem când vine vorba de securitate. O parte din discuțiile despre 5G sunt, în prezent, concentrate în jurul securizării rețelelor, cine furnizează echipamentele, cine are grijă ca utilizatorul final să nu aibă probleme.

În cadrul Huawei Analyst Summit 2020 am avut ocazia să aflu mai multe detalii de la oameni din industrie. Ce urmează acum, pe lângă dezvoltarea rețelelor 5G, e stabilirea unor standarde de testare și certificare a echipamentelor, dar și a utilizării datelor în contextul în care noua tehnologie vine cu o deschidere la interconectare cum n-a mai fost până acum.

Ca orice tehnologie, și 5G se bazează pe echipamentele de rețelistică. Despre acest fapt, Bob Xie, Cyber Security Officer, Huawei Western European Region, a spus că un sistem general de certificare, independent și agreat de mai multe țări și jucători din industrie, asigură clienții că pot lua o decizie informată.

„În fiecare etapă din dezvoltarea produselor noastre ne asigură că acestea respectă standardele de securitate. Și fiecare etapă presupune și-o ocazie de-a îmbunătăți produsul final pe baza feedback-ului și analizelor. De asemenea, sistemul acesta bazat pe standardizare și testare la scară mai mare, independent, permite și îmbunătățirea procesului de cercetare și dezvoltare pentru îmbunătățirea produselor actuale sau a altora viitoare.”
Bob Xie

În acest context, Chris Mitchell, profesor la Royal Holloway din cadrul Universității din Londra, a spus că, în cazul 5G, ca în cazul oricărei generații de până acum, „cascada” încrederii arată, împărțită în patru categorii, cam așa: utilizatorii (noi, clienți obișnuiți, dar și companiile), operatorii (tradiționali și nu numai), furnizorii de echipamente (unde ar putea fi incluși și furnizorii de software), iar în final sunt autoritățile statului și organizații de standardizare a tehnologiei.

Când vine vorba de-a cultiva încrederea în noua tehnologie, care va defini următorii 10 ani, sunt necesare atât testarea și certificarea, cât și dezvoltarea încrederii respective pe mai multe paliere. Iar aici intervine verificarea echipamentelor prin cât mai multe surse. Astfel, regulile pentru testarea și dezvoltarea produselor trebuie adaptate noii tehnologii, după cum a rezumat Mitchell.

Andy Purdy, Chief Security Officer, Huawei Technologies SUA, a spus că acesta e momentul ca organizațiile din fiecare țară să-și stabilească setul de cerințe pe baza căruia evaluează echipamente și desfășurarea de forțe în contextul 5G.

„Există această idee a laboratoarelor regionale de testare. În acest context, consider că astfel de centre care să evalueze produsele [care pot ajunge să facă parte din rețea] pot ajuta enorm întreaga comunitate [GSM și telecom]. Totodată, așa ne putem asigura că echipamentele îndeplinesc diverse cerințe regionale.”
Andy Purdy

„EastWest Institute (EWI) a vorbit recent despre nevoia de-a dezvolta un set minimal de bune practici în industrie pentru garanție [siguranței echipamentelor] și transparență. Astfel, la nivel de comunitate ar trebui să identifică, acele cerințe care ne pot ajuta pe noi și pe competitorii noștri să organizăm și motivăm experți care să evalueze echipamentele telecom. Vorbim astfel, pe de o parte, despre operatori și, pe de altă parte, de toți ceilalți care asigură buna funcționare a rețelei, cum ar fi furnizorii de echipamente și furnizorii terți”, a adăugat Purdy.

În ideea încrederii, Jon France, Head of Industry Security, GSMA, a spus: „Mulți dintre noi, cei care activăm în industria telecom, punem clientul în mijlocul ecosistemului. E vorba, în esență, de încrederea pe care consumatorii o au în servicii și aplicații și așteptările pe care le au de la autorități și guverne ca să țină siguranța datelor la un nivel acceptabil”.

„Industria GSM are câteva componente de îndrumare pe care operatorii le folosesc pentru a-și dezvolta, întreține și opera rețelele. Consider că sunt numeroase căi prin care să ne asigurăm că [o tehnologie nouă este sigură] și putem face asta prin testare și certificare, dar cred că se impun atât buna organizare operațională, cât și educarea [consumatorilor].”
Jon France

Unul dintre punctele atinse în cadrul discuției despre securitate a fost și situația Huawei. Ultimul an a fost populat constant cu dezbateri despre siguranța echipamentelor companiei, dar și cum ar putea fi testate mai mult, în mai multe, de către mai multe entități. Pentru companie nu e chiar cea mai potrivită poziție în care să fie. Dar există și un avantaj aici sau cel puțin este o situație care poate avea un deznodământ pozitiv: oamenii sunt preocupați de siguranță.

Fie că sunt oameni simpli, care vor ajunge să folosească 5G pe telefoane, în mașini autonome sau într-un oraș inteligent, fie că-s oamenii din structurile autorităților și organismelor de reglementare și certificare, ultimul an, mai ales cu dezvoltarea primelor rețele 5G, a pus discuția asta pe primul plan.

Jon France a venit și cu câteva detalii suplimentare pe acest subiect. „Consider extraordinar faptul că discuția despre siguranță e acum în centrul atenției. Este fix conversația de care avem nevoie acum [în spațiul public] și deși acum atenția e asupra noastră [a tuturor jucătorilor din industria telecom] este și momentul potrivit să ne folosim timpul eficient în folosul societății și industriei ca să vedem cum mergem înainte”, a completat acesta.

Purdy a completat discuția despre securitatea rețelelor, dar și certificarea echipamentelor. „Responsabilizarea este crucială în acest context. E nevoie de mecanisme de responsabilizare, după cum le-a trasat la început Chris [Mitchell] pentru toate părțile implicate. Apoi, este nevoie de competiție între noi, furnizorii de echipamente, și aceasta trebuie să fie încurajată pentru a asigura un grad ridicat de transparență și siguranță. Nu în ultimul rând, avem nevoie de analizele experților ca să știm ce putem face mai bine”, a conchis acesta.

Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși. vezi toate articolele