eMAG și spălatul păcatelor: cum „a dres” specula cu măștile medicale la suprapreț
Paginile de Facebook s-au umplut, pe 25 februarie, de proteste la adresa eMAG. Cel mai mare magazin online din România a încercat să se îmbogățească din comercializarea unor măști chirurgicale la prețuri exorbitante. Interesul pentru acest produs a explodat din cauza coronavirus.
Partea absurdă este că, la fel ca înainte de Black Friday, toate măștile care în mod normal ar fi costat câțiva lei acum erau „reduse” la 99 lei. Nu a durat mult până când internetul s-a umplut de ură împotriva comerciantului și nu a ajutat nici faptul că majoritatea acelor produse erau doar găzduite de eMAG, ele fiind comercializate de către terți.
„Grăbește-te! Încă 58 de persoane se uită acum la acest produs!” Acesta a fost mesajul care apărea pe eMAG la o mască chirurgicală „la ofertă”. Erau trei bucăți la 99 de lei. Ca „amuzamentul” să fie complet, prețul figura ca fiind redus cu 34%. Astfel de pratici au fost aspru criticate în mediul online, mesaje ca cel de mai jos, scris de un prieten de-al meu, devenind virale.
Specula ostentativă s-a petrecut în prima parte a zilei. În a doua parte, produsul a dispărut complet de pe site. La ora publicării acestui articol, eMAG a anunțat că măștile medicale se comercializează cu 3 lei și nu mai sunt vândute de terți. Stocul este de 350.000 de bucăți, dar se dorește suplimentarea lui până la un milion de exemplare.
Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, a comentat situația pe 25 februarie. El a spus că nu-i normal ca o mască medicală care costă, în general, 10 bani să ajungă la 10 lei în astfel de momente. „Este un comportament extrem de deviat să ajungi să vinzi 50 de măști cu 100 de euro. O mască costa câțiva bani. La un moment dat o să vedem cum poate fi tratată legal această problemă”, a afirmat Raed Arafat.
Consiliul Concurenței, cu ochii pe speculanți
În după-amiaza zilei de 25 februarie, când eMAG a anunțat că vinde direct măștile medicale, Consiliul Concurenței a transmis că urmărește fenomene de tipul acesta. Nu a indicat direct magazinul eMAG sau vreun terț care vinde prin Marketplace.
„[…] nu este normal ca unele companii să profite de această situație și să crească prețurile nejustificat. Ca urmare, investigăm comportamentul companiilor care comercializează produse şi echipamente de protecție din domeniul sănătății și securității în muncă, în contextul majorării excesive a prețurilor acestora.”
Bogdan Chirițoiu, președinte Consiliul Concurenței
Consiliul susține că, dacă va constata încălcarea regulilor de concurenţă, companiile implicate riscă amenzi care pot ajunge până la 10% din cifra de afaceri.