De ce aproape toate mașinile au volanul rotund (chiar dacă pare evident)
Volanul este una dinte principalele piese care controlează mașina. În absența lui, n-ai putea să conduci automobilul, evident, dar de ce a fost conceput rotund și nu s-a ales oricare altă formă?
Până când te vei putea bizui pe mașinile autonome, volanul are un rol esențial. Este principala piesă prin intermediul căreia orice șofer ia contact cu mașina. Tot volanul este, de regulă, cel care te ajută să „simți” autoturismul atunci când ceva nu este în regulă la nivel mecanic.
Volanul n-a fost rotund la început. În „zorii” automobilismului, primele mașini erau coordonate de șoferi cu un fel de manete, foarte asemănătoare cu schimbătoarele de viteze de mai târziu.
Dar, această manetă nu se manevra precum un joystick, cum te-ai fi așteptat. Acel levier nu putea fi acționat decât dintr-o parte într-alta, atunci când schimbai direcția de mers. Din acest motiv virajele cu primele mașini de epocă erau foarte dificile și necesitau multă îndemânare. În plus, nu prea te aventurai în curbe pe care automobilul nu le suporta.
Volanul și parcarea
Ulterior, inginerii și-au dat seama că pentru o mai bună manevrabilitate, „levierul” trebuia să aibă o formă mai prietenoasă cu șoferul și cât mai eficientă. În momentul în care a fost necesară parcarea cât mai corectă a mașinii, s-a ajuns la concluzia că volanul rotund era cel mai adecvat.
Prin urmare, primul motiv pentru care volanul a devenit rotund este necesitatea de a parca. Azi, automobilele care au mai degrabă un fel de manșă, sunt cele utilizate în curse (Formula 1, de exemplu), iar acestea nu trebuie să fie parcate cât mai exact, pentru că, oricum în afara pistei, sunt transportate de alte mașini.
Încearcă doar să-ți imaginezi cum ai parca lateral și cu spatele dacă ai avea o manetă de epocă în loc de volan.
Un alt motiv pentru care volanul este rotund e prețul foarte mic de producție. Producătorii auto cheltuie foarte puțin pe fabricarea volanelor. Toate trebuie să arate similar, indiferent cât de scumpe sau cât de ieftine ar fi mașinile într-un final. Desigur, în prezent, au apărut și alte mofturi, cum ar fi punerea anumitor comenzi pe volan care le transformă în dispozitive foarte complexe și sporesc confortul șoferului.
Un alt motiv ține de mecanica automobilului. Aproape orice volan acționează un ax care are un capăt rotativ. Forma rotundă a volanului face mișcarea virajului mai sinuoasă, mai rapidă și mai sigură. Dacă volanul ar fi fost în colțuri, ți-ar fi fost mult mai greu să manevrezi mașina și când acesta ar fi revenit singur în poziția inițială, după un viraj, mâna ta s-ar fi lovit de acele muchii și colțuri.