De ce Sony A6400 e o „gogoașă” de marketing: cu bune, rele și alternative
Când a fost anunțată camera Sony A6400, abordarea pe care am avut-o a fost că e dezamăgitoare. A apărut însă o întrebare de la câțiva oameni interesați de produs: de ce? Așa am ajuns la analiza de acum ca să explic de ce e doar un produs Sony „reambalat”.
În februarie 2016, a fost anunțată camera Sony A6300 – mirrorless APSC-C pe montură Sony E. În octombrie 2016, a fost anunțat modelul A6500 – mai bun, mai scump și, cumva, o țeapă trasă clienților care au crezut că A6300 va fi modelul următorilor doi ani.
De ce doi ani? Pentru că în 2014 a fost lansat modelul A6000, iar abia doi ani mai târziu a fost introdusă o actualizare. Până la A6500, chiar și pe A6400, senzorul este același (24 megapixeli) și procesorul de imagine e Bionz X. Sigur, sunt niște îmbunătățiri de la modelul din 2014 până la cel din 2016.
De ce Sony A6400 nu oferă nimic remarcabil ca să dai banii pe ea
Poziționarea Sony pentru camera asta e în zona de vlogging, adică oameni care se filmează singuri și încarcă videouri pe YouTube, Facebook și alte platforme. În acest sens a pus pe cameră un ecran rabatabil (la 180 de grade în sus). Ideea e bună până când pui un microfon pe cameră (așa cum se întâmplă la majoritatea celor care fac vlogging). După cum vezi în imaginea de mai sus, ecranul devine aproximativ inutil, că nu vezi mare lucru.
Totodată, ecranul suportă focalizare prin touch. Atingi și focalizezi, ceea ce e extraordinar. Doar că, dacă pui microfon pe cameră, s-a dus și acest atu, că unele zone vor fi, pur și simplu, inaccesibile.
Problema cu ecranul inutil, chiar și când e rabatabil la 180 de grade, nu o am doar eu. Usman Dawood s-a plâns pe site-ul FStoppers că Sony, pur și simplu, e o companie încăpățânată. În timp ce Nikon, Canon, Panasonic, Olympus și nu numai au găsit soluția: ecranul care se rotește și e și rabatabil, Sony folosește aproximativ același design pe toate modelele sale. Un design care nu-i la fel de util, iar aici intră și Sony A6400.
Ecranul, senzorul, vizorul, numărul punctelor de autofocus, conectivitatea, dar și bateria sunt aceleași pe ultimele trei camere lansate de companie. Ca să nu mai zic de design, dar aici e deja o placă veche când vine vorba de acest producător.
Ce oferă însă Sony A6400 cu adevărat (în plus)?
Sony A6400 promite cel mai rapid autofocus: 0,02 secunde. Da, e remarcabil, până când citești cum s-a ajuns la acest timp: „Metodă de măsurare internă […], obiectiv cu montură E 18-135mm f/3.5-5.6 OSS (obiectiv de kit pentru acest model – n.r.), Pre-AF închis și cu utilizarea vizorului”.
Viteza de focalizare, pe orice cameră din lume, e dependentă de obiectiv. Cel la care s-a raportat Sony e un zoom care costă aproximativ 3.000 de lei în România. Nici mult, nici puțin și e important că Sony A6400 a scos timpul acesta pe un obiectiv care nu-i premium. Totuși, sunt condiții de laborator neconfirmate dintr-o sursă terță. Arată însă bine rezultatul când se laudă Sony cu el.
E însă o noutate semnificativă pe listă: real-time Eye AF, adică focalizare automată pe ochi (al unui om, unui animal – funcționalitatea pentru animale va veni mai târziu, printr-o actualizare de firmware). Conform Sony, funcționalitatea aceasta folosește inteligența artificială pentru recunoașterea obiectelor, pentru a detecta și pentru a procesa detaliile ochilor în timp real.
Inteligența artificială nu e însă în cameră, ci compania a procesat câteva sute (sau câteva mii) de imagini înainte și cât de cât a „învățat” camera ce să facă și cum să recunoască. Același truc l-a folosit și Olympus pentru camera OM-D E-M1X proaspăt lansat cu AI.
Eye AF cu suport pentru animale va fi adăugat în vara anului 2019 prin actualizarea. Realitatea e însă că opțiunea de mai sus putea fi foarte bine adăugată pe A6300 sau A6500 printr-o actualizare, pentru că Sony A6400 nu oferă niciun hardware radical diferit de celelalte două. Dar prin software compania s-a asigurat că ia același suport fizic și-l prezintă drept un produs nou. Actualizări vor primi și alte produse ale companiei, în special modelul premium A9.
Mai sunt și 89 de funcții care pot fi atribuite pe opt taste. Altfel spus, pui ce control vrei pe tastele fizice disponibile ca să umbli cât mai puțin în meniu. Meniu care e extrem de dificil ca să găsești o funcție banală, „calitate” pe care Sony o are încă de la prima cameră mirrorless.
O analiză pe capacitatea video a Sony A6400 a fost realizată de videograful Andrew Reid. El recomandă A6500 second hand pentru cei care vor calitate. Asta pentru că A6500 are și stabilizare optică in-body, ceva ce Sony A6400 n-are (dar aici e justificat prețul mai mic).
Bine, dar Sony A6400 măcar e mai ieftină, nu?
Într-adevăr, prețul e un mare câștig când vine vorba de Sony A6400. Dar e un câștig dacă vei compara această cameră cu precedentele (lansate, repet, în 2016)? În România, Sony A6400 cu obiectivul de kit mai sus menționat va costa 6.800 de lei. Fără obiectiv, prețul e de 5.000 de lei.
Sony A6300, doar body, e la 3.000 de lei (la reducere) sau 3.600 de lei (dacă te raportezi la prețul fără reducere de la F64). De cealaltă parte, Sony A6500 costă 6.900 de lei fără obiectiv. Second hand am găsit acest model la un preț între 3.500 și 4.500 de lei. Problema cu o versiune sh e că n-ai garanție (dacă ții la acest aspect).
DPReview a comparat A6400 cu A6300 și A6500 (și alte câteva camere). Singurul lucru pozitiv care a reieșit mai mereu a fost că autofocusul e mai bun în sensul că e mai ușor de folosit (aici contează și că poți atinge ecranul și focaliza). Astfel, Sony a reușit să lanseze o cameră „nouă”, la trei ani distanță de precedentele modele, în loc să actualizeze prin firmware modelul A6500 care oferă și stabilizare optică.
Probabil că te întrebi dacă merită sau nu o astfel de cameră. Rămân cele două trăsături principale: ecranul rabatabil și sistemul de autofocalizare mai bun. Dacă ți se pare că acestea merită 5.000 de lei, atunci, da, și achiziția Sony A6400 e justificată.
Dacă nu, sunt o mulțime de opțiuni, în special Panasonic G85 sau Olympus E-M10 III pentru videografi (la prețuri mai mici) sau Sony A6300, Olympus OM-D E-M5 II, Fujifilm X-T20, Canon M50 și Panasonic GX9 pentru fotografi entuziaști (și tot la prețuri mai mici).
P.S.: exagerez un pic cu prețul, dar aruncă o privire și pe Fujifilm X-T3. Costă cu 2.000 de lei mai mult decât Sony A6400, dar oferă o calitate foto-video extraordinară. Iar ecranul chiar se rabatează cât să fie și util. Ai un video mai jos cu acest model.