16 ian. 2019 | 14:30

Ce s-ar putea ascunde în spatele viralului 10 years challenge

ACTUALITATE
Ce s-ar putea ascunde în spatele viralului 10 years challenge

Dacă ai un cont de Facebook, Instagram sau Twitter probabil ai văzut că foarte multe persoane publică imagini cu ei din prezent și de acum 10 ani alături de hashtag-ul 10 year challenge. Este doar o distracție inofensivă sau poate fi ceva mai mult în spate?

La o primă vedere ți se pare o idee distractivă, să vezi cum ai îmbătrânit și cum te-ai schimbat în ultimii zece ani. Poate tu ești pe Facebook de pe la începuturi și te-ai gândit să vezi cât de diferit ești în poza de la profil din prezent față de prima pe care ai încărcat-o pe platformă.

Te-ai întrebat dacă prin acest exercițiu nu ai putea ajuta Facebook să-și îmbunătățească algoritmi de recunoaștere facială? Le dai date chiar tu și ei le folosesc. Răspunsul cel mai des întâlnit este că acele imagini probabil existau deja pe platforme și că acele date erau disponibile deja.

Sigur, acesta este posibil, dar gândește-te la următorul scenariu.

Vrei să să antrenezi un algoritm de recunoaștere facială în a detecta schimbările aduse de îmbătrânire (cum arată evoluția unui om). Ideal, ai vrea să ai multe date și diverse, dar și o perioadă de timp fixă, să zicem 10 ani.

Ai putea să iei pozele din Facebook apoi să te uiți la datele EXIF sau datele publicării și să stabilești așa perioada, dar acest proces nu ar fi foarte exact pentru că utilizatorii tind să publice fotografii mai vechi cu ei pe rețelele sociale. Nici datele EXIF nu sunt tot timpul de încredere deoarece oamenii poate au scanat anumite fotografii, iar unele platforme șterg datele EXIF.

Acum, datorită acestui 10 year challenge Facebook are milioane de fotografii realizate la 10 ani distanță (aprooximativ) ce ar putea fi folosite pentru a antrena algoritmi de inteligență artificială. Există și postări ironice, postări cu animale, dar acești algoritmi sunt suficienți de inteligenți ca să distingă o față umană de una a unui animal.

Este același sistem folosit de alții în trecut. Am și uitat de scandalul Cambridge Analytica?

Chiar și fără acest moment viral anumite companii își pot antrena algoritmii de inteligență artificială pe fotografiile noastre publicate pe Facebook, Instagram sau alte platforme online. Ce pot să facă cu asta? Există multe scenarii și voi exemplica trei: unul optimist, unul realist și unul pesimist.

Cel optimist este că recunoașterea facială ar putea fi folosită pentru a ajuta autoritățile să regăsească copii pierduți. În New Delhi, India, autoritățile au folosit tehnologia pentru a găsi aproape 3.000 de copii dispăruți. Mai mult, dacă copii sunt plecați mai mulți ani, tehnologia ar putea prezice cum ar arăta la aceea vârstă.

Un scenariu realist este utilizarea reclamelor personalizate. Panourile publicitare te-ar putea detecta și analiza fața apoi o să-ți ofere o reclamă personalizată pentru un anumit produs. Combinat cu locația, cu ce date au platformele despre tine legate de hobby-uri și achiziții anterioare, reclamele ar putea deveni mai relevante.

Scenariul pesimistic este acela în care tehnologia este utilizată pentru a face abuzuri. De exemplu, recunoașterea facială ar putea fi folosită de poliție pentru a detecta criminalii și infractorii, dar te-ar putea urmări și pe tine dacă ești participant la proteste sau dacă tu nu simpatizezi poliția.

Firmele de asigurare de sănătate ar putea prognoza ritmul de îmbătrânire și ar putea decide că tu îmbătrânești mai repede decât cei din aceeași generație și o să-ți ceară mai mulți bani pe asigurare.

Poate părea o joacă pe internet, dar ar trebui să ne gândim de două ori înainte să facem informații despre noi disponibile pentru toată lumea. Datele noastre sunt aur pentru companii în epoca Internet of Things și ar trebui să le tratăm cu mai mult respect.