15 oct. 2018 | 20:05

Mutarea volanului de pe dreapta pe stânga: cum se face și cât costă

ACTUALITATE
Mutarea volanului de pe dreapta pe stânga: cum se face și cât costă

Mutarea volanului de pe partea dreaptă pe stânga este un proces mai dificil decât pare și implică un cost destul de mare, în funcție de mașina pe care o ai.

Noua legislație din România nu va mai permite circulația mașinilor cu volan pe dreapta aduse din țări din afara Uniunii Europene. La noi, cele mai multe autoturisme cu volanul pe partea dreaptă sunt aduse din Marea Britanie, dar, cum aceasta va ieși din UE, nu va mai fi legal să conduci o astfel de mașină. Singura soluție rămâne convertirea ei, deci mutarea volanului pe partea stângă, dacă n-ai de gând să renunți la automobil.

Dar, ca să faci asta, e nevoie să scoți din buzunar o sumă considerabilă de bani dacă vrei să beneficiezi de o lucrare calitativă, efectuată de mecanici cu experiență.

Înainte de a lua această decizie, trebuie să ții cont de faptul că nu toate mașinile cu volan pe dreapta pot fi convertite. Doar cele care sunt vândute în ambele variante pot fi convertite, iar dacă respectivul model a fost produs exclusiv cu volanul pe dreapta, atunci n-ai nicio șansă să o modifici.

Motivul este simplu: ca să muți volanul ai nevoie de piese de schimb de la un autoturism din aceeași gamă (model, motorizare, an de fabricație), în cazul în care mașina este mai veche și nu se mai produc piese de schimb noi.

Ce piese sunt necesare pentru mutarea volanului de pe dreapta pe stânga

În general, nu toate service-urile sunt pretențioase și, ca să-ți ia repede banii, te încurajează că nu e nevoie de prea multe piese. În realitate, dacă vrei să nu-ți ia foc mașina în timpul deplasării sau dacă nu vrei să ți se dezmembreze, trebuie să ai în vedere că e nevoie de schimbări majore care, în funcție de model, pot implica o listă lungă de piese necesare.

Noi îți sugerăm doar cele mai importante piese necesare pentru o convertire sigură:

  • scheletul metalic al bordului de la o mașină identică, cu volan pe stânga;
  • planșa de bord de la un model cu volan pe stânga;
  • ansamblul pedalier complet de la o mașină cu volanul pe stânga;
  • caseta de direcție;
  • ansamblul de ștergătoare, dacă ai un ștergător lung pe partea dreaptă;
  • faruri de la același model, dar cu volan pe stânga;
  • în unele cazuri, chiar și oglinzile laterale;
  • sunt necesare scaunele față de la un model cu volan pe stânga (aici greșesc mulți șoferi, care, fie din neglijență, fie pentru a economisi bani, preferă să le lase pe cele inițiale și așa îi depistează cei de la RAR);
  • în unele cazuri, mutarea stopului de ceață;
  • fețele interioare de la ușile din față, pentru schimbarea controalelor pentru blocarea portierelor și pentru acționarea geamurilor (acolo unde e cazul);
  • panoul ignifug, adică “peretele” despărțitor dintre motor și habitaclu, dacă nu are deja orificiile pentru pedale.

În unele cazuri, acest panou ignifug trebuie tăiat complet și sudat cel nou, ceea ce poate predispune la coroziunea lui precoce. Acel panou ignifug poate deveni un punct slab pentru mașină, deoarece ia permanent contact cu factorii externi care-i reduc rezistența. Este un risc pe care ți-l asumi atunci când faci convertirea.

Cât te costă să muți volanul de partea dreaptă pe partea stângă

Service-urile omologate pot să scoată și motorul, pentru a efectua lucrarea mai ușor și a avea acces mai facil la fire și la panoul ignifug. Prin urmare, mutarea volanului nu o va putea face nimeni în fața blocului sau undeva unde nu există mijloace sigure și eficiente pentru convertire.

Partea electrică suferă și ea modificări. În general, trebuie prelungite zeci de cabluri care asigură buna funcționare a controalelor electrice și electronice.

Durata unei astfel de lucrări complexe variază în funcție de service și de mașina pe care o ai. În principal, achiziționarea pieselor durează cel mai mult, iar convertirea în sine poate dura de la doar o zi, până la o săptămână, în funcție de programul service-ului.

Cu cât mașina este mai veche, cu atât găsirea pieselor e mai dificilă și poate costa între 1.000 și 1.500 de euro (dar se poate și mai ieftin). Manopera poate urca până la 500 de euro sau chiar 1.000 de euro, în funcție de dificultatea procesului de convertire, de autoturism și de service. Pe OLX am văzut însă și anunțuri care cer pentru mutarea volanului doar 150 de euro (service autorizat, spun ei).

La acest preț se mai adaugă și vreo 1.050 de lei pentru omologarea RAR. Prin urmare, dacă lucrarea a fost efectuată într-un service autorizat, cu expertiză în mutarea volanului de pe partea dreaptă pe stânga, este cât se poate de legal.