04 sept. 2018 | 17:30

Cum a apărut Dacia în România și de ce a devenit legendară

ACTUALITATE
Cum a apărut Dacia în România și de ce a devenit legendară
Dacia Romania/Facebook

Mașina Dacia și-a sărbătorit „nașterea” pe 20 august. În 1968, primul model pornea din fabrică. Era construită pe un automobil Renault. Oficial, marca a fost fondată în 1966 și a trăit până acum cel puțin trei vieți.

Dacia este acum sub comanda Renault și a ajuns să aibă mașini într-o mulțime de țări. Nu numărul e important, ci că într-unele ca Marea Britanie se bucură de o primire excelentă *scurt moment de mândrie națională*. În urmă cu jumătate de secol altfel stăteau lucrurile. România voia să-și construiască prima mașină de serie, într-o țară care nu se pricepea deloc la așa ceva, iar Ceaușescu a avut câteva oferte pe masă.

În 1966, la Poiana Brașov, câțiva producători europeni mari au venit cu oferte. Lista era aproximativ așa: Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo și DKW, producător vest-german. Dintre toate, Renault a câștigat licitația pentru ceea ce avea să devină mașina Dacia. Asta consolida prietenia între popoare, dar, mai ales, între Nicolae Ceaușescu și Charles de Gaulle. Același președinte francez a dat țării noastre primul calculator personal.

O mie și una de povești despre Dacia

dacia

Renault a propus pentru Dacia modelul R10, dar prima mașina care a ieșit din fabrică a fost o versiune de R8, adică ceea ce știi sub numele Dacia 1100. Mai târziu, Dacia 1300 a fost construită după R12. Atunci, în 1968, cu câteva zile înainte de parada de pe 23 august, a pornit la drum marca aceasta care, pe parcurs, s-a ales cu tot felul de povești și tot felul de modele hibrid produse de ingineri care au îndrăznit să viseze la inovație în România comunistă.

O oarecare rază de lumină asupra primilor ani cu Dacia a aruncat Ion Mihai Pacepa într-un editorial publicat de „The Wall Street Journal” în 2009 sub titlul „Ce am învățat ca un țar al mașinilor”. „În ţara orbilor, chiorul este rege”, a spus Pacepa în editorial. „Nu ştiam nimic despre fabricarea automobilelor, dar niciunul dintre oamenii de încredere ai lui Ceauşescu nu ştia. Totuşi, tatăl meu a fost aproape toată viaţa şeful departamentului de servicii General Motors afiliat la Bucureşti”, a contextualizat generalul relația lui cu mașinile. Așa că a început să fie șef și „țar” auto.

dacia

Mai mult decât lideri, care au știut sau nu ce fac cu industria auto, Dacia s-a bucurat de o resursă umană mai importantă: ingineri. Mulțumită acestora au fost create modele speciale, modele care au rămas doar prototipuri sau unele care chiar au ajuns pe străzi. Dacia D6 Estafette, MD87, Lăstun, Sport, 1310 TS ( o ediție limitată pentru export), o decapotabilă chiar și un model 1306 din 1994 realizat în cinci unități. Lista e imensă și aici le-am pus doar pe cele din memorie.

Mașina care a condus România

dacia

Țara are o idilă nesfârșită cu Dacia. Nu se știe cât mai ține, dar cert e că suntem în punctul în care câteva generații au crescut în Dacia. În cea veche, cel mai probabl 1300, fără tetiere, cu geamuri care mai des erau defecte și stăteau închise sau în care căldura iarna venea doar după ce era pus un carton în fața radiatorului. Poate că e ciudat că în 2018, o vreme cu inovații extraordinare în lumea auto, mai vorbim despre Dacia. Nu e însă nostalgie.

E un fel de reverență în fața unui obiect neînsuflețit în care sute de mii de șoferi și-au pus familii, speranțe, aventuri de-o noapte, planuri, bunuri, porcul luat de la țară de Crăciun și chiar speranțele că mâine va fi mai bine. Mașina asta, din toate punctele de vedere, n-a fost excepțională. A fost însă ca o gură de aer și ca un ajutor nesperat pentru românii care din sărăcia comunismului au intrat în primii ani de sărăcie capitalistă.

dacia

Îți las să te gândești la o situație ca să înțelegi de ce Dacia nu e legenda pe care ne-am dorit-o, dar pe care am primit-o. Aștepți câțiva ani să ți-o permiți sau să ai voie s-o cumperi. Poate e chiar prima mașină din viața ta. Te urci prima dată în ea. O pornești și o calci. Atât cât duce, o calci. Pentru câțiva kilometri, în spatele unui volan, ești liber.

Articolul acesta a apărut inițial în revista PLAYTECH, numărul 1, iunie 2018.

dacia

dacia

dacia

Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși. vezi toate articolele