Orange vs. Vodafone vs. Telekom: care e cel mai bun operator din România
Orange, Vodafone și Telekom sunt cei mai mari operatori din România. În egală măsură, fiecare are câte un test care să demonstreze cât de bun e. Așa că am analizat ce spune fiecare certificat obținut de operatori în ultimele câteva luni.
Vodafone a anunțat pe 18 ianuarie că a obținut, pentru al patrulea an consecutiv, certificarea „Best in Test“ din partea P3 Communications. La o zi distanță, Orange a anunțat că a obținut o certificare din partea LCC International. A obținut și Telekom o certificare P3 Communications anunțată în toamna lui 2017.
Testul pentru Vodafone a fost derulat între 23 noiembrie și 16 decembrie. Cel pentru Orange a fost între 27 noiembrie și 20 decembrie. În fine, Telekom și-a testat rețeaua între 11 august și 31 august, fapt care a dus la acuze din partea Vodafone că a făcut asta doar când nu erau mulți utilizatori (fiind plecați în vacanțe).
Deși fiecare test prin care au trecut Orange, Vodafone și Telekom nu menționează concurența – fiind identificată cu Operator 2, Operator 3 sau Operator 4 – e destul de ușor să identifici despre cine e vorba.
Cum s-a descurcat Vodafone la ultimul test
Încep cu Vodafone, că acest operator a comunicat primul anul acesta. A avut un scor de 870 din 1.000 de puncte disponibile. A înregistrat 327 din 400 la telefonie și 543 din 600 la servicii de date mobile. Vodafone încă nu are VoLTE și, probabil, nu va avea nici în 2018, așa că serviciile de voce nu vor avea o calitatea la fel de ridicată ca la Digi Mobil, de exemplu, sau Orange pe telefoane compatibile.
Contează însă unde s-a descurcat mai bine Vodafone. Testul a fost derulat pentru voce pe Samsung Galaxy S7 și pentru internet mobil au fost folosite Samsung Galaxy S7 și Sony Xperia XZ. Este peste toți ceilalți operatori la toate capitolele, mai puțin când vine vorba de file upload. Operator 2 e în față, iar aici e vorba de Orange. Totodată, pierde și la capitolul voce tot în fața Operator 2 în oraș. Per total, a ajuns la scor 870 la distanță de 11 puncte față de următoarele locuri. Studiul e și online.
Cum s-a descurcat Orange la ultimul test
Nu e P3 Communications, așa că cifrele Orange nu sunt obținute pe același standard. Un amănunt important e că deși la voce a fost același telefon, la internet mobil a fost folosit un Samsung Galaxy S8 (cumva, firesc, dat fiind că e un model lansat în 2017).
Orange este în fața concurenței la unele capitole, dar sunt câteva capitole la care e interesant de urmărit parcursul. După cum vezi și în screenshot-ul de mai sus, Orange pierde în fața Operator 3 când vine vorba de urmărit YouTube fără întrerupere. Acolo poate fi identificat Telekom, care depășește astfel și Vodafone (depășit chiar și de Operator 4, adică Digi Mobil). Am ales doar mențiunea asta, pentru că la alte capitole diferențele sunt minore. Oricum le poți vedea pe toate pe site-ul Orange.
Cum s-a descurcat Telekom la ultimul test
Telekom a trecut prin testele P3 Communcations în urmă cu ceva luni. A reușit atunci un scor de 243 din 400 pentru voce și 508 din 600 pentru internet mobil. Cu ambele e în urma Vodafone. E de reținut că au fost folosit aceleași telefoane: Galaxy S7 și Xperia XZ.
Pentru internet mobil, Telekom s-a descurcat bine la browsing, descărcat fișiere sau YouTube în orașe, dar a pierdut cel mai mult când testul s-a derulat pe drum, între orașe și localități. Se remarca încă de la testul din august că au fost realizate investiții în rețea și că miza era video streaming, după cum s-a remarcat performanța pentru YouTube. Mai târziu a venit cu oferte la internet nelimitat și video streaming. Detaliile testului sunt online.
Bine, și care e cel mai bun operator din România?
Am menționat aceste teste, pentru că Orange și Vodafone au început anul cu ele. E incorect să aduc Telekom în discuție, pentru că rezultatele sunt din altă perioadă, dar le-am inclus pentru echilibru. Digi Mobil nu se laudă cu astfel de certificări.
În final, aici ar trebui să fie un răspuns, dar nu există. În fapt, certificările de tipul acesta sunt bune pentru operatori să se laude și să primească un feedback terț pentru ceea ce derulează ca dezvoltare în România. Altfel, la nivel de utilizator, acele procente nu înseamnă nimic. Ce contează e cum se descurcă fiecare operator când îi folosești serviciile în contextul potrivit ție. Altfel, lipsa de VoLTE încă pune Vodafone cu un pas în spatele celorlalți.