Nokia nu va mai fi niciodată ceea ce-ți dorești tu
Știu că și pe tine te mai entuziasmează telefoanele mobile, chiar dacă nu mai trăim în epoca lor fierbinte. Apar, ies de pe piață, unele mai ard, unele fac poze mai bune, altele nu. Puține telefoane ne mai entuziasmează, puține branduri ne mai fac să tremurăm. Am văzut de toate. Iată, 2017 vine cu vești din tabăra Nokia. Dar stai, Nokia nu se desființase? Nu i-am zis Adio, doamnă!? Ei bine, da. Dar Nokia revine sub îndrumarea HMD Global, adică firma mamă care menține flacăra brandului aprinsă.
[related]
Ce e HMD? E o firmă creată de câțiva veterani de la Nokia care au decis că viața telefoanelor cu acest brand nu poate să dispară odată cu trecerea la brandul Microsoft. Nokia nu a însemnat doar Windows Phone, deși s-a confundat cu evoluția și involuția acestei piețe. Și chiar dacă HMD fabrică totul la Foxconn, în China, simpla siglă Nokia ne face să ne dorim mai mult de la ei. Da, Nokia 6, primul telefon inteligent de la noul brand, dar care are Android, a fost lansat, iar stocul a fost epuizat în prima zi după lansare. Problema e că terminalul a fost lansat de Nokia doar în China, acolo unde are Foxconn fabrica. Și nici nu era unul care să impresioneze prin caracteristici sau design.
Urmează, probabil, Nokia P1, adică un flagship la Mobile World Congress. Și din informațiile apărute, Nokia P1 va avea un design identic cu cel al unui telefon Sharp. Măcar performanțele vor fi mari – 6 GB de RAM, 128 / 256 GB spațiu de stocare. Dar totul e o iluzie demnă de serialul Westworld, căci ceea ce vedem noi e doar copilăria pe care am trăit-o, doar amintirile cu Nokia 3110, cu Nokia 1110, primele SMS-uri de dragoste, primele despărțiri prin mesaje și MMS-uri. Vedem trecutul, deși prezentul e deprimant.
Nokia nu va fi niciodată la fel
Mi-e greu să scriu acest editorial, pentru că e un wake up call chiar și pentru mine. Eu sunt un mare fan BlackBerry. Dar îmi dau seama că, deși mă entuziasmează să aud despre următorul BlackBerry Classic, cu Android și tastatură fizică, tot e doar o chinezărie care mai are doar un brand. E ca și cum Adidas ar vinde către fabrica ce în trecut producea Adibas. Așa și cu BlackBerry. Așa și cu Nokia.
Nokia de astăzi e doar un epigon a ceea ce a fost. Nu va avea niciodată forța, originalitatea și banii pentru a crea telefoane inovatoare. Nokia pe care o iubim noi, nostalgicii, e cea a telefoanelor ultrarezistente, a creativității cu telefoane cât mai nebune, a curajului, a primelor smartphone-uri care chiar erau de excepție. Să ne amintim că, înainte de iPhone, Nokia a avut un smartphone (N8) care era senzațional. Ce i-a lipsit? Efortul de a transforma sistemul de operare, creativitatea, originalitatea. Ce-i lipsește și astăzi Nokiei.
Câțiva angajați Nokia, specialiști în Snake și ecrane alb-negru și sunete polifonice nu pot să concureze vreodată cu restul brandurilor de pe piață. Joola, de exemplu, a fost o încercare făcută tot de angajați Nokia. Și era minunat acel telefon. Sistemul de operare Sailfish era spectaculos și îmi doream acel telefon în viața mea. Dar lucrurile nu s-au ridicat la un nivel pe care-l voiam cu toții.
Trăim într-o iluzie. Ceea ce vedem pare să fie Nokia, dar, de fapt, nu mai e de multă vreme. Nokia a murit, iar epigonii de astăzi sunt doar niște chinezării cu Android pe care au lipit niște roboți industriali sigla finlandezilor.
Adio, doamnă! Nu ne păcălesc clonele acestea.