Valea Mută are multe de spus, ești pregătit să asculți? [PLAYFILM]
Noua mini-serie produsă de HBO România, Valea Mută, te ține lipit de scaun cu momente tensionate, iar mai apoi îți dă teme de gândire.
Încă de când am văzut prima oară trailer-ul pentru Valea Mută, am știut că este un must-see. Voi începe prin a face câteva trimiteri către ”Umbre”, pentru că ambele seriale sunt create sub egida HBO România. Dacă ai văzut Umbre și dacă ți-a plăcut ce se întâmplă acolo, cu siguranță vei vrea să vezi și Valea Mută. Încă o dată, HBO ne arată imagini din lumea de dincolo de paravan, din lumea de care suntem mai mult sau mai puțin conștienți că există, dar căreia nu vrem să îi dăm atenție.
Chiar dacă m-am gândit prima dată la Umbre când am descoperit Valea Mută, am înțeles că, dincolo de asemănări, diferențele sunt destul de mari. Umbre a fost un serial a cărei lume interlopă a fost surprinsă la nivele mai joase, cele de băiețeală (cu bătaie, cuțite și ocazional cu pistoale) de București, iar protagonistul, Relu, era ”tare pe pumn” și știa cum să se facă înțeles. De data aceasta, însă, Valea Mută vine cu o lume interlopă mai periculoasă, unde ai mai multe șanse să te întâlnești cu indivizi cu pistol la brâu decât cu taximetriști care rup capete în afara programului.
Pentru că Valea Mută se bazează pe o adaptare a mini-seriei norvegiene Øyevitne (Eyewitness), mi s-a părut o idee bună să văd nu doar primul episod românesc, ci și pe cel norvegian. Similitudinile sunt prezente, evident, dar datorită motivelor introduse în scenariul adaptat pentru publicul autohton, mi-a fost mult mai ușor să relaționez cu personajele din pelicula noastră. De asemenea, am descoperit că nivelul de calitate al producției românești este destul de ridicat în comparație cu originalul. Am înțeles că Eyewitness a fost extrem de bine primit în Norvegia și am ajuns la concluzia că adaptarea a reușit să ia ceva bun și să-l transforme în ceva și mai bun.
Din punct de vedere vizual, Valea Mută este exact ceea ce speram să fie. Serialul nu ne plictisește cu zece minute de introducere liniștită, ci preferă să ne ducă direct în subiect, pe care voi evita să vi-l prezint detaliat, din motive lesne de înțeles. Scenele de acțiune din serial sunt extrem de tensionate și pun asta pe seama faptului că au fost filmate îndeaproape, fără să fie intruzive, însă. M-a bucurat să văd că scenele din adaptarea românească au o durată ideală, comparativ cu cele din pelicula norvegiană, care parcă nu-mi dau timp să studiez fiecare personaj.
Filip, interpretat de Theodor Șoptelea, și Horia, interpretat de Vlad Bălan, sunt cei doi protagoniști din Valea Mută. Nu mai avem de-a face cu individul ”smardoi” din Umbre, ci cu doi adolescenți de 17 ani, ce își împart timpul între liceu și motocross, tocmai pasiunea din urmă fiind cea care îi bagă în bucluc. Relația de prietenie dintre cei doi ia o turnură neașteptată dar previzibilă, dacă vă uitați la trailer, dar nici ei, și nici noi nu avem timp de asta, când neprevăzutul se petrece.
Patru cadavre, o mașină incendiată, niciun autor și nicio armă a crimei. Așa arată dimineața din preajma Brașovului, marcată de un asasinat realizat în stil profesionist. Cei de la criminalistică au de-a face rapid cu DIICOT, iar noi înțelegem gravitatea scenelor din pădure dincolo de numărul victimelor. Cu toate că procurorul Elena Zamfir (mătușa lui Filip), interpretată de Rodica Lazăr, pare să se șicaneze cu Laur (Corneliu Ulici) și cu Camelia (Alexandra Fasolă), Poliția și DIICOT trebuie să colaboreze, fie că vor sau nu, dacă instituțiile doresc rezolvarea cazului.
Mini-seria aduce în prim-plan o serie de concepte extrem de controversate pentru societatea românească; încă de când am văzut trailer-ul serialului am fost foarte curios de reacțiile pe care Valea Mută le va stârni în spațiul public prin introducerea homosexualității în scenariu. Subiectul este tratat cât se poate de realist, unul dintre cei doi fiind nesigur de ceea ce simte, în timp ce celălalt neagă existența unor astfel de sentimente. Primul episod ne arată părerea protagoniștilor despre ideea că cei din jurul lor ar putea afla ”că sunt pe invers”, dar și modul în care un tânăr trebuie să-și ia inima în piept și să-i facă o confesiune despre asta propriei mame. Când am văzut trailer-ul, mi s-a părut și mie că motivul acesta ar fi puțin în afara scenariului, dar vizionarea episodului m-a făcut să înțeleg că, de fapt, este plasat extrem de bine. În comparație cu asta, faptul că cei doi fumează un cui va fi, probabil, trecut cu vederea, sau din contră, va fi atacat împreună cu homosexualitatea.
Comunitățile defavorizate, integrarea rromilor și clanurile țigănești reprezintă un alt element de reflecție introdus în scenariu, întâi prin lumea interlopă, apoi prin dorințele și încercările unora de a-i face pe alții să urmeze o cale dreaptă. Liderul Clanului Jartea, Nicu Jartea, interpretat de Ovidiu Niculescu, e un interlop uns cu toate alifiile, dar asta nu îl scutește întotdeauna de probleme. Episodul ni-l prezintă pe Jartea, unul dintre antagoniști, prins între ciocan și nicovală, pe de-o parte de DIICOT, iar pe de altă parte, de rețeaua de trafic de droguri din care face parte.
Aleodor Ceprache (Ioan Tiberiu) reprezintă tipul tânărului care ar vrea să intre în lumea interlopă, fascinat de ceea ce se întâmplă și dezamăgit de lipsa posibilităților reale, având în vedere etnia sa. Părerile i se schimbă și este influențat și de Cristodor Ceprache (Remus Mărgineanu) în a se ține departe de lumea clanului. Rămâne însă de văzut dacă ideile insuflate de Cristodor, un personaj de modă veche, se vor prinde de Aleodor.
Per total, serialul nu plictisește și n-ar putea să o facă nici dacă ar vrea. Scenele de acțiune sunt alternate ideal cu scene mai lente, de expozițiune, iar personajele își joacă rolurile destul de bine. Veți observa că Horia și Filip sunt cei mai naturali în expresie, mai ales pentru că au și tendința de a folosi un limbaj argotic, lipsit de norme și de rigori. Pe de altă parte, sunt și ceva momente în care anumite schimburi de replici par teleghidate și te pot pune pe gânduri, dar n-aș marca asta ca un mare dezavantaj.
Așa cum se cuvine, primul episod din cele patru ale mini-seriei se încheie cu un cliffhanger, cauzat de noua conducere a DIICOT, despre care nu voi da alte detalii. Poate că pare puțin numărul de 4 episoade, dar sunt sigur că așa, serialul nu va da semne de oboseală în desfășurarea acțiunii.
Valea Mută va fi difuzat de HBO România în data de 23 octombrie, începând cu ora 20:00. De asemenea, primul episod va fi disponibil online, la aceeași dată și oră, pe HBO GO, fără să fie nevoie de abonament.