19 mai 2016 | 11:42

Premieră pentru România: avionul gigantic care a aterizat pe Otopeni

ACTUALITATE
Premieră pentru România: avionul gigantic care a aterizat pe Otopeni

Un avion Airbus Beluga a aterizat pentru prima oară pe un aeroport din România.

În seara zilei de miercuri, pe aeroportul Henri Coandă s-a înregistrat o premieră interesantă pentru țara noastră: un avion Airbus A300-600ST, cunoscut pe plan internațional drept ”Beluga” a aterizat pentru prima oară în România. La sosire, conform celor de la Adevărul, avionul a fost întâmpinat de două mașini de pompieri, care l-au stropit cu apă, în semn de salut. Acesta a părăsit România în dimineața acestei zile și își va continua drumul către Germania.

Beluga este o versiune specială a modelului standard A300-600, modificată pentru a transporta componente ale unor aeronave și alte mărfuri de dimensiuni foarte mari. Potrivit Wikipedia, acesta a primit numele ”Super Transporter” la început, însă porecla Beluga a devenit din ce în ce mai populară și a fost adoptată în mod oficial. Cockpit-ul avionului este situat sub compartimentul rezervat pentru mărfurile transportate, iar în acest fel, timpul de încărcare a fost redus cu 50% față de modelul precedent.

De asemenea, se spune despre Beluga că ar fi folosit de multe ori pentru a transporta componente ale avionului Airbus A380. Trebuie să știți, însă, că majoritatea părților folosite pentru asamblarea acestuia din urmă sunt prea mari sau prea grele pentru A300-600T. Când vine vorba de transportul de mărfuri, trebuie să luăm în considerare volumul și greutatea acestora. La capitolul volum, Beluga se descurcă foarte bine, însă în ceea ce privește greutatea, el nu poate avea la bord elemente mai grele de 47 de tone. Astfel, majoritatea componentelor de Airbus A380 sunt transportate pe apă sau pe șosea.

În prezent, în lume se găsesc doar 5 avioane Airbus Beluga. Dar chiar și așa, flota este una extrem de activă. În 1997, la un an de la lansarea oficială a avionului, flota înregistra deja 2.500 de ore de zbor, pe parcursul a 1.400 de curs. În 2012, numărul orelor a ajuns la 5.000, iar până în 2017, Airbus este părere că acesta se va dubla din nou.