HBO se pregătește să înfrunte Netflix în Europa
De când Netflix a devenit disponibil pe aproape întreg mapamondul, numărul de abonați al serviciului de streaming online a crescut la 74 de milioane. HBO nu se lasă mai prejos și promite lansarea unui nou serviciu de video streaming în Spania care să fie separat de operatorii de telefonie și cablu.
În momentul în care Netflix a devenit valabil în întreaga lume, inclusiv la noi (cu mare tam-tam de altfel), numărul abonaților a explodat la 74 de miloane de abonați în lume și 45 de milioane în America. E adevărat că o bună bucată din numărul acestora utilizează încă prima lună gratis, negarantând un viitor abonament plătit, dar chiar și așa, o parte din abonații gratuit va deveni la un moment dat și plătitoare, deci profiturile Netflix vor crește garantat.
Pentru a combate această ascensiune spectaculoasă a Netflix în întreaga lume, HBO a decis să-și testeze primul serviciu de online streaming separat de operatorii de cablu, practic fiind primul ”Netflix” à la HBO. Conform Bloomberg acesta se va lansa pentru prima oară în Spania, țara fiind un teren de testare pentru o eventuală lansare generală în Europa. Nu e clar dacă este vorba de HBO Now, lansat anul trecut împreună cu Apple, care e momentan disponibil doar în America, însă cum acesta se vinde cu un abonament de minimum 15 dolari, va avea probleme să combată oferta mai ieftină a Netflix și, evident, pirateria.
Cum oferta de filme HBO este comparabilă cu cea a Netflix, dacă nu chiar mai bună, e clar că cele două servicii de distribuție de filme (unul online, altul prin cablu) sunt competitori direcți, dar cu strategii de marketing complet diferite. Până acum HBO a funcționat prin strategia clasică de a fi distribuit de operatorii de clablu și telefonie, drept un canal premium de filme. Strategia a funcționat pentru o bună bucată de timp, dar odată cu apariția Internetului de mare viteză și a serviciilor Netflix, tendința HBO de a domina piața filmelor de calitate, în general, a început să scadă.
Nu se pune niciodată problema ca HBO să piardă abonați pe scară largă sau să rămână fără fonduri, dar succesul incredibil pe care Netflix îl are de câțiva ani și decizia sa de a deveni un produs consumat la scară mondială a provocat panică printre competitori. Asta mai ales când HBO încasează cei mai mulți bani pe abonamentele făcute în afara SUA, în principal Europa Centrală, Asia și America de Sud.
Motivul pentru care HBO a ales Spania pentru a lansa noul serviciu este că țara se bucură de cel mai bun Internet din Europa de Vest. Problema este că acolo Netflix are deja oferte foarte atractive împreună cu Vodafone (șase luni gratuite/abonament la telefon) iar pirateria este, de asemenea, extrem de răspândită (se pare că România nu este singurul rai al piraților). Chiar și așa, HBO promite că Spania nu va fi singura țară care se va bucura de noul serviciu de online streaming, acesta urmând să fie disponibil cât mai rapid și în celelalte țări europene.