După ce a făcut primul jailbreak la iPhone, George Hotz lucrează la mașina autonomă low-cost
George Hotz, hackerul care a ajuns faimos în America acum șapte ani pentru realizarea primului jailbreak al unui iPhone, pune acum în pericol giganți precum Tesla și Google. Acesta lucrează la dezvoltarea primul kit electronic pe care îl poți instala pe mașina ta astfel încât să devină complet autonomă.
Are abia 26 de ani și a reușit să distrugă pentru a doua oară controlul corporațiilor când vine vorba de tehnologii licențiate și patentate în mod oficial. Dacă în 2008 Hotz a făcut primul jailbreak al unui iPhone, ducând la un întreg trend în această direcție, impulsionând tot felul de mici dezvoltatori să construiască aplicații special pentru iPhone-uri jailbrake-uite.
Ei bine, cum vremea a trecut și noua modă sunt mașinile autonome, dominația de data aceasta nu mai aparține lui Apple, ci lui Tesla. E adevărat că genul de autonomie oferită de Tesla e limitată, însă tot mai mulți giganți internaționali au intrat în această industrie, incluzând Baidu, Google, Samsung, Hyundai și mulți alții. Întrebarea se pune astfel: ai da peste 50.000 de dolari pe o mașină integral autonomă, sau ai cumpăra mai degrabă un kit de 1.000 de dolari și ți-ai face singur mașina să meargă singură? George Hotz crede că această a doua soluție va fi de departe cea mai populară.
Folosind o Acura ILX pe post de platformă de testare, Hotz a desfăcut tot interiorul și folosind un ecran Dell, un joystick de simulatoare, un mini PC fixat în torpedo și un radar cu laser pe acoperiș, și-a modificat mașina într-un asemenea hal că aproape nu mai poate fi recunoscută.
Totuși, munca lui Hotz nu este momentan completă, fiind încă în stadiul de prototip. Mașina merge într-adevăr pe cele mai populate șosele, însă are probleme pe anumite drumuri ce fie nu sunt umblate, fie nu sunt marcate corespunzător.
Aparent, proiectul lui Hotz a început de la un pariu pe care l-a făcut cu Elon Musk, prin care încearcat să-i arate că poate face un sistem autonom mult mai bun decît sistemul MobilEye folosit în prezent pe mașinile Tesla.
După ce povestea a apărut pe Bloomberg, Elon Musk a răspuns autorului articolului pe Twitter, afirmând că acesta este mult prea naiv și că are prea mare încredere în realizările lui Hotz. Într-o postare pe blogul personal, Musk crede că este foarte puțin probabil ca un singur om fără experiență inginerească va fi în stare să producă de unul singur un sistem superior celui existent și care se va putea monta imediat pe un autoturism aflat în producție în masă.
Momentan, povestea lui Hotz continuă. Nu m-ar surprinde dacă acesta ar dezvolta într-adevăr un sistem de navigație autonom impresionant, însă de la a face jailbreak unui iPhone și a ”sparge” un PlayStation până la crearea unei inteligențe artificale superioare celei a unei companii cu fonduri de milioane de dolari e, puțin spus, un pas imens.
Echivalentul în România al lui George Hotz este Ionut Budișteanu care a reușit să-i impresioneze pe aceiași Tesla Motors cu proiectul său de mașină low-cost. Acesta a dezvoltat o mașină autonomă când studia la Stanford, însă, din cauza rezoluției mici a radarelor ieftine, acuratețea camerelor montate pe mașină a lăsat de dorit în comparație cu cele infinit mai scumpe folosite de americani. Acest fapt a introdus un număr de erori ce au făcut ca mașina să meargă incorect.
Trăgând, astfel, aceste două paralele, rămâne de văzut dacă astăzi o mașină autonomă low-cost chiar este posibilă. Eșecul lui Budișteanu ar putea fi foarte ușor repetat și de Hotz. Elon Musk nu vinde degeaba mașinile Tesla cu sume de peste 60.000 de dolari. Trei sferturi din acești bani cheltuiți reprezintă numai echipamentele electronice avansate montate pe automobile.