Uber și Airbnb: ce înseamnă pentru noi economia bazată pe bunuri pe care cetățenii le împart
Pentru cei care nu știu, conceptul de sharing economy se referă la economia bazată pe bunuri pe care cetățenii le împart. Pentru că este în plină extindere, experții de la Wise Finance Solutions au analizat adaptabilitatea acesteia la modelele de business din Europa și, implicit, România.
Ce înseamnă, de fapt, sharing economy
Sharing economy se extinde către diverse domenii de activitate, care necesitau însă o revoluționare și o adaptare la vremurile actuale a ofertei și a raporturilor economice, de unde și succesul de care se bucură unele startup-uri. Economia de acest tip a apărut ca răspuns direct și creativ la o serie de așteptări ale consumatorilor, rămase nesatisfăcute de sistemele economice clasice.
Economia de tip „sharing” sau colaborativă definește un concept socio-economic construit în jurul ideii că prin conectarea și colaborarea între membrii unei rețele și prin împărțirea resurselor – timp, bani, mașini, locuințe, expertiză, abilități etc. – se maximizează valoarea obținută de părțile implicate. În acest cadru, atributele distincte ale produselor și serviciilor fie sunt rapid copiate de către concurență, fie sunt percepute de consumatori ca fiind lipsite de importanță. Totuși, cei care nu reușesc să-și diferențieze produsul sau serviciul în mintea consumatorului nu vor avea nicio șansă de supraviețuire.
Conform Wise Finance Solutions, la nivelul economiei mondiale asistăm la o schimbare de paradigmă, bazată pe sharing economy, care poate redefini fundamental valori, ierarhii și comportamente. Promotoarea acestei schimbări este așa-numita „generație conectată”. Aceasta include persoanele native digital și prezintă caracteristici ca tendința de a forma comunități active, de a nu fi pasivi, utilizarea paginilor de social media și plăcerea de a genera conținut. În acest context, numărul și importanța platformelor care au la bază modelul acesta de business va crește.
Acest lucru se întâmplă pe fondul creșterii populației lumii și scăderii resurselor, dezvoltându-se ecosisteme transparente, nu proprii, bazate pe încredere, în care orice resursă nefolosită reprezintă valoare pierdută. În plus, modelul egalează șansele tuturor participanților. Democratizarea în domenii variate, cum ar fi tehnologie, marketing, educație, finanțare, design, producție și nu numai se accentuează și facilitează dezvoltarea conceptului de sharing economy.
Cele mai cunoscute servicii bazate pe sharing economy
Poate unul dintre cele mai cunoscute produse adaptate acestui tip de economie este Uber, care a debutat în România anul trecut și a dat naștere unor proteste de stradă în Paris. Totodată, este un startup cu o valoare estimată de aproape 50 de miliarde de dolari. Interesant este faptul că Uber a ajuns să valoreze mai mult decât unii dintre cei mai mari producători de autovehicule din Statele Unite ale Americii. Mai exact, atât Ford, cât și General Motors valorează aproximativ 56,4 miliarde de dolari, cu mult sub serviciul de ride-sharing.
De asemenea, Airbnb (Air Bed & Breakfast) a pornit în 2008 la iniţiativa unor tineri americani care au observat că piaţa oferă prea puţine opţiuni de cazare ieftine şi confortabile. Cei trei prieteni şi-au propus să lanseze un website pe care atât călătorii în căutare de un pat moale, cât şi proprietarii care au ceva de închiriat pe termen scurt sau mediu să se poată întâlni pentru un schimb reciproc avantajos. Practic, AirBnb face aceeași treabă ca un site de booking hotelier clasic – Booking.com, Agoda, Venere etc – doar că majoritatea proprietăților pe care le listează sunt deținute și gestionate de particulari.