16 sept. 2015 | 17:16

Jocurile video, dincolo de hobby: cum îți dezvoltă creierul

ACTUALITATE
Jocurile video, dincolo de hobby: cum îți dezvoltă creierul

Industria jocurilor video e un fenomen global. Sunt mai mult de 1,2 miliarde de jucători pe planetă, iar vânzările se ridică la 65 de miliarde de euro pe an.

De asemenea, știm că jocurile video sunt mereu acuzate că ar provoca dependență și un comportament violent. Treizeci de ani de studii asupra acestui subiect nu au reușit să aducă oamenii de știință la un consens. În studiile făcute în laborator, unii cercetători au găsit o creștere de aproximativ 4% în agresivitatea jucătorilor. Și totuși, nu există dovezi clare că partea cea mai mare de vină e a jocurilor și nu a educației, sănătății psihice sau a altor factori.

Știința nu a găsit, așadar, o legătură cauzală clară între jocuri și actele de violență. Cei de la BBC s-au axat pe potențiala utilitate a acestora, scoțând în evidență modurile în care anumite abilități ți-ar putea fi îmbunătățite. Acest articol poate fi arătat părinților, când îți mai reproșează că nu faci nimic în afară de jucat.

Jocurile video sunt bune pentru abilitățile vizuale

De exemplu, Henk ten Cate Hoedmaker este omul din spatele Underground, un joc în care trebuie să ghidezi personajul, împreună cu animalul său de companie robotic, afară dintr-o mină. Jocul nu e unul obișnuit, deși ar putea părea chiar și infantil. Totuși, dezvoltatorul său e un chirurg, iar Underground e creat în așa fel încât să îți îmbunătățească potențialele abilități medicale.

De asemenea, la Universitatea din Geneva, profesorul Daphne Bavelier a comparat abilitățile vizuale ale gamerilor cu cele ale persoanelor care nu se joacă. În cadrul testului, subiecții au fost puși să urmărească mai multe obiecte în mișcare. Evident, gamerii s-au descurcat mai bine la acest capitol, ceea ce indică faptul că jocurile chiar contribuie la creșterea vigilenței și la atenția distributivă.

La Max-Planck Institute of Human Behaviour, în Berlin, Simone Kuhn a investigat efectele jocurilor asupra creierului folosind RMN-ul pe subiecții care jucau Super Mario 64 DS, pe o perioadă de două luni. A remarcat că trei zone ale creierului crescuseră, și anume cortexul prefrontal, hipocampusul și cerebelul, toate având funcții în navigare și controlul motor. Ar putea avea o influență și faptul că layoutul vizual al acestui joc e puțin diferit, partea superioară fiind 3D, iar harta din partea inferioară 2D. Profesorul Kuhn crede că navigarea aceasta simultană stimulează creșterea creierului.

Cum ai putea să ai o memorie mai bună la bătrânețe

Una dintre cele mai interesante aspecte cercetate pentru stabilirea potențialului real al jocurilor video vizează oprirea declinului mental la bătrânețe. Pentru a stabili dacă e adevărat sau nu, profesorul Adam Gazzaley și echipa sa de la Universitatea din California, împreună cu un grup de programatori, au creat un joc numit Neuroracer, care are ca public jucătorii trecuți de prima tinerețe. După ce au jucat jocul aproximativ 12 ore, pensionarii au avut performanțe considerabil îmbunătățite în ceea ce privește memoria și atenția.

Pentru a verifica aceste efecte, programul Horizon al celor de la BBC a recrutat un grup mic de voluntari vârstnici, iar testele au demonstrat că atenția și memoria le-au fost îmbunătățite cu 30%, un procent uimitor, ținând cont de faptul că au fost desfășurate pe parcursul a doar cinci săptămâni.