14 aug. 2015 | 12:00

La ce trebuie să fii atent când cumperi online

FEATURE
La ce trebuie să fii atent când cumperi online

Deși sunt preferate de către un număr din ce în ce mai mare de români, cumpărăturile online vă pot pune probleme dacă nu țineți cont de unele lucruri.

Nu este un secret faptul că țara noastră a cunoscut o creștere majoră în ultimii ani în când vine vorba de cumpărăturile online. Dacă în anul 2013, comerțul online total era estimat la aproximativ 600 de milioane de euro, în anul 2014, valoare acestuia se pare că a depășit cifra de un miliard de euro. Mai exact, ar fi vorba despre o sumă situată undeva între 1,1 miliarde de euro și 1,2 miliarde de euro.

Aceasta devine cu atât mai importantă cu cât realizăm că s-au luat în considerarea doar produsele comercializate online, nu și serviciile, facturile, biletele de avion, etc. Desigur, acest lucru se datorează și numărului crescând de persoane cu acces la internet mobil. După cum scriu cei de la Digi, în anul 2014, numărul de conexiuni mobile active la internet a ajuns la 14,4 milioane.

plata online

Mai mult decât atât, România este peste țări precum Rusia, Cehia sau Ungaria în ceea ce privește utilizarea dispozitivelor mobile atunci când efectuează cumpărături în mediul virtual. Există numeroase situații, însă, în care procesele respective iau o turnură neplăcută, de multe ori datorită slabei informări a cumpărătorilor. Mai jos, vă prezentăm câteva dintre cele mai importante lucruri la care trebuie să fii atent când cumpărați online.

Credibilitatea unui magazin

Nu este recomandat să cumpărați produse pe baza unor mail-uri pe care nu le-ați cerut, înainte de a verifica dacă site-ul este unul de încredere. Acest lucru durează doar câteva minute și vă va lămuri dacă merită să achiziționați ceva de acolo. NU este necesară decât o căutare pe Google și, cel mai probabil, veți avea parte de rezultate care vă vor lămuri imediat. Forumuri, bloguri și alte site-uri reprezintă surse bune de informații.

Rețelele WiFi pot fi nesigure

Pentru cumpărăturile online, este indicat să utilizați conexiunea 3G a propriului telefon și să nu apelați la diverse rețele WiFi publice. În cazul în care, totuși, faceți acest lucru, puteți folosi un browser special, precum BitDefender SafePay, pentru a vă garanta o securitate mai mare. În aceste condiții, cel mai bun loc pentru achiziții pe internet rămâne propria locuință.

cum afli parola la wifi

Dacă ceva pare prea bun ca să fie adevărat, probabil așa este

Nu de puține ori ați auzit de situații în care diverse persoane au fost atrase de către infractori cu oferte care mai de care mai tentante. În opnia unora, există un lucru pe care oricine ar trebui să-l fi învățat pe internet până acum: acela că dacă un lucru pare prea bun ca să fie adevărat, atunci probabil aveți de-a face cu o înșelătorie. E-mailurile cu reduceri sau cupoane incredibile sunt, de cele mai multe ori, încercări de a vă face să divulgați diverse informații financiare, precum cele de pe card.

Adresa de mail folosită

Atunci când sunt grăbiți, mulți utilizatori folosesc principala adresă de mail în timpul unei sesiuni de shopping online. Dar o adresă de mail ar putea include o varietate de informații personale, alături de informații extrem de importante, motiv pentru care este recomandat să folosiți una secundară.

Informațiile cerute de comercianți

Comercianții pot cere prea multe informații în anumite cazuri. Astfel, trebuie să aveți aveți grijă la cele care nu au legătură cu comanda propriu-zisă, deoarece ar putea duce la o creștere a cantității zilnice de ”Spam”. O măsură în plus de siguranță ar fi să verificați contul atât înainte de efectuare cumpărăturii, cât și după, pentru a semnaliza orice eroare care s-ar fi produs.

Aveți dreptul la informații complete

Înainte de a cumpăra un produs, puteți solicita informații în legătură cu caracteristicile produsului, costurile asociate cu livrarea acestuia și metodele de plată. Dacă aveți impresia că un comerciant nu v-a oferit toate datele necesare pentru a vă hotărî în legătură cu o potențială achiziție, nu ezitați în nicio situație să le cereți. Și mai important, aveți dreptul să știți când veți intra în posesia produsului. Nu mai are rost să menționăm un comerciant care furnizează informații clare despre activitatea sa nu este, probabil, unul de încredere.

Politicile de returnare ale magazinelor

Acestea sunt extrem de importante pentru orice cumpărător, însă prea puțini le acordă importanța corespunzătoare. Multe magazine online, în prezent, au o politică de retur de 30 de zile, însă există, desigur, anumite condiții pe care trebuie să le respectați.

”Toate produsele pe care le returnezi trebuie sa fie în aceeași stare în care le-ai primit. Nu putem accepta produsele asupra cărora au fost efectuate intervenții neautorizate sau care au fost deteriorate de către tine: au ambalajul deteriorat sau incomplet, urme de uzură sau folosire excesivă, zgârieturi, ciobituri, lovituri, șocuri mecanice / electrice; de asemenea, nu putem accepta produsele care nu sunt însoțite de toate accesoriile”, scrie pe site-ul celor de la eMAG.

De asemenea, acestea trebuie să beneficieze de ambalajul și etichetele originale, alături de certificatul de garanția original și orice alt document care v-a fost livrat. Va trebui să renunțați și la cadouri, în cadouri, în cazul în care ați primit vreunul, iar în cazurile mai multor produse similare comandate, nu puteți returna decât unul dintre ele.