06 apr. 2015 | 18:54

Cincinalul Xiaomi: Povestea „Apple al Estului“

FEATURE
Cincinalul Xiaomi: Povestea „Apple al Estului“

Xiaomi împlinește azi 5 ani. Nu este chiar o aniversare „rotundă“, dar această companie a venit ca un muson și într-un timp scurt a dat peste cap piața telefoniei. Din „Apple al Estului“ s-ar putea să vorbim, până împlinește primii 10 ani, despre „gigantul Xiaomi“.

Xiaomi a pornit din țara în care se asamblează anual miliarde de dispozitive smart, dar aceasta este o companie care a vrut să creeze ceva. Astfel, și-a fixat un sistem de operare, un preț mic pentru hardwarebun, dar mai ales a avut o abordare a modului în care va vinde. Xiaomi s-a remarcat prin vânzări rapide, online, ajungând la mii de telefoane vândute în câteva minute pentru, uneori, sume de două sau trei ori mai mici decât cele cerute de concurență.

Xiaomi Mi Note Pro

În România, ai început să auzi de Xiaomi prin 2012, când a început să vândă tot mai mult, dar fără să existe și în afara Chinei. Apogeul Xiaomi a fost anul trecut, când a devenit pentru scurt timp al treilea cel mai puternic producător din lume. „Pentru scurt timp“, deoarece achiziția Motorola de către Lenovo i-a împins pe ceilalți chinezi în spatele Apple și Samsung.

De la gigantul Google la „Apple al Estului“

„Tigrul“ chinezesc a mai făcut o dată vâlvă în presă, prin 2013, când a reușit să-l recruteze pe Hugo Barra, unul dintre oamenii de bază din echipa Google Android. Scopul companiei a fost de a se extinde global, iar Barra de asta e responsabil.

xiaomi one more thing apple

Hugo Barra este omul care cel mai des s-a regăsit în public pe o scenă, prezentând un produs cu Android. El a lucrat la Google timp de peste cinci ani şi înainte de plecarea la Xiaomi a fost membru al echipei Android. Acesta e interfața occidentală de care Xiaomi avea nevoie ca să iasă de sub stigmatul că este doar o companie chineză, care copiază produsele altora și nu are curaj să meargă și pe alte continente.

În fapt, porecla de „Apple al Estului“ a venit și din cauza asemănării între liniile de produse, și designul acestora, ale Xiaomi și ale americanilor. Până și interfața MiUI folosită de companie este similară celei din iOS 8. Nimeni nu spune că nu s-au inspirat, dar într-o anumită măsură s-au și diferențiat. Au adus pe piața Android un suflu Apple pe care doar Samsung, în vremea când Xiaomi încă se chinuia cu primul an de la fondare.

Diferențierea Xiaomi

Unul dintre mijloacele prin care Xiaomi s-a remarcat, pe lângă prețuri scăzute și design inspirat de la mai marii jucători, a fost sistemul de operare susținut de dezvoltatori independenți. MiUI este una dintre interfețele pe care le poți avea și pe alte dispozitive în afară de cele ale producătorului. Spre deosebire de Cyanogen, care a debutat drept custom ROM și apoi ROM oficial pe telefoane ca OnePlus One, Xiaomi a ales să se remarce prin ceea ce pune pe telefoanele sale, iar dacă ești deja obișnuit, de ce n-ai cumpăra?

interfata MiUI

Cum OnePlus s-a folosit de cerere creată artificial, Xiaomi s-a folosit la maximum de internet și rețele sociale pentru a atrage atenția asupra vânzărilor fulger și asupra produselor. De asemenea, are o comunicare foarte bună și Xiaomi Mi Note este unul dintre gadgeturile care a impresionat presa americană, multe publicații titrând că este un gadget foarte bun, dar pe care nu-l poți avea. Asta pentru că dacă în China funcționează vânzarea rapidă, în SUA și Europa canibalizarea e mai mare pe piețe mai mici, iar Apple, Samsung, HTC și chiar LG au poziții mai puternice.

Fanul lui Steve Jobs a creat o companie ca a idolului

Directorul și fondatorul Xiaomi este Lei Jun şi are o pasiune extraordinară pentru Steve Jobs. Poate și de aceea în compania sa sunt atât de multe elemente comune cu Apple.

Jun se inspiră de la Jobs, iar dacă fostul director al Apple lansa afirmaţii scandaloase care se dovedeau şi realiste, cele spuse de Lei Jun par exagerate. „Construim telefoanele ca nişte PC-uri. Facem ceea ce alte companii nu au mai făcut vreodată“, spunea Lei Jun într-o conferinţă în 2013.

xiaomi copy apple 12

Dacă scepticii spun că Xiaomi a copiat Apple, cei apropiaţi lui Lei Jun spun că este un magician al investiţiilor. El s-a lansat ca antreprenor şi investitor în startup-uri, după un deceniu la compania Kingsoft. A fost numit director în 1998 și este recunoscut pentru talentul în inginerie și marketing. A investit în platforme sociale şi printre primele sale succese a fost vânzarea în 2004, a platformei Joyo.com pentru 75 de milioane de dolari către Amazon.

Un fost director Google spunea pentru „New York Times“ că Lei Jun este un antreprenor fenomenal. „Ştie ce vrea utilizatorul şi piaţa, iar acum transformă tehnologia“, preluat de „Adevărul“. Potrivit puţinelor informaţii despre el, Lei Jun a crescut într-un oraş industrial din China, a studiat știința computerelor la Universitatea Wuhan şi a fost inspirat după ce a citit o carte despre Steve Jobs.

Lei Jun a reușit, în doar trei ani, să ducă Xiaomi la o evaluzare de 10 miliarde (în 2014 a ajuns la 12 miliarde) și în prezent are peste 5.000 de angajați. A investit inițial 41 de milioane de dolari și a făcut echipă cu Bin Lin, fost inginer Google și Microsoft. Alături de ei mai sunt alți șase fondatori, oameni specializați în tehnologie.

Cinci lucruri pe care să le știi despre Xiaomi

Cum compania împlinește azi cinci ani, ar trebui să știi aceste cinci lucruri despre ei. Totodată, trebuie să știi că debutul companiei în piețe din SUA și Europa se va face treptat, întâi cu accesorii și telefoane ieftine, apoi cu telefoanele de vârf.

Xiaomi înseamnă „orez mic“ (n.red.: sau cu bob mic), deoarece xiao înseamnă „mic“ și mi înseamnă „orez“. Numele se pronunță „șiaomi“. În 2011, Lei Jun a spus că sunt mai multe înțelesuri pentru nume, iar el a lega cuvântul „xiao“ de budism, afirmând că un singur bob de orez poate fi mai important decât un munte. „Mi“ este și acronim pentru Mobile Internet (sau „misiune imposibilă“, cam cum părea ținta Xiaomi în 2010).

Mascota Xiaomi este un iepure denumit Mitu, care poartă o căciulă Lei Feng. Pe frunte, aplicată pe căciulă, este o stea roșie. Pe cât de inofensiv este acest iepure, pe atât de repede „mușcă“ Xiaomi din cota de piață a altor companii.

mascota xiaomi

Xiaomi vinde zeci de milioane de telefoane și alte dispozitive electronice anual, dar o face cu costul profitului (cam cum face și Amazon). Cum nu ai o marjă de câștig prea mare când vinzi telefoane ieftine, Xiaomi a făcut doar 56 de milioane profit în 2013. Pe 2014 încă nu sunt date publice. Spre comparație, Apple a avut 11,4 miliarde de dolari profit, vânzând telefoane care costă circa 200-250 de dolari să fie produse cu cel puțin de două ori mai mult.

Poate că cel mai des vei auzi de Xiaomi pe smartphone-uri, dar vinde televizoare inteligente, gadgeturi purtabile, tablete, routere wireless, set-top box-uri, stocare online în MiCloud, are serviciu de mesagerie (MiTalk), tot felul de accesorii (purificator de aer, becuri inteligente și camere web) și susține dezvoltarea MiUI. Recunoști produsele după nume precum „Mi TV“, „Redmi“ sau „Mi4“.

televizoare Xiaomi

Deși va oferi dispozitive bune la prețuri mici, „Apple al Estului“ mai are o problemă în afara Chinei care ține de patente. Procesul Apple vs. Samsung este o dovadă că dacă nu ai un portofoliu consistent de patente sau nu ai bani să susții procese ori licențe, atunci nu vei avea mari succes. După cum se vede, profitul Xiaomi nu e prea mare, așa că piața gri rămâne potrivită pentru a tenta occidentalii cu „minunile Estului“.

Acest Mobile Internet pe care l-ai recunoaște în „MI“ este pe deplin însușit de companie. Nu are magazine fizice, ci vinde online (oferă doar centre de asistență, unde poți testa produse, dar cumperi tot online). Sistemul de operare Android construit cu MiUI deasupra este susținut de dezvoltatori indepdență și prin feedback de la utilizatori. Oricât de „Apple al Estului“ ar fi, este radical diferită viziunea față de cea a Apple. De asemenea, exploatează la maximum rețelele sociale pentru a menține legătura cu oamenii și interesul acestora. Sina Weibo și Tencent sunt instrumente puternice de promovare, la costuri reduse.

 

Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși. vezi toate articolele