Antonio Eram, director Netopia: Revoluția în tehnologie înseamnă că poți da peste cap orice
În urmă cu 10 luni, Antonio Eram, director Netopia mobilPay, spunea că prin compania pe care o conduce poate introduce plata cu Bitcoin, dar fără piață n-are valoare. Acum, a introdus plata cu Bitcoin, semn că efectul nu e chiar zero. Am discutat cu el despre plățile electronice și cum ne mai raportăm la tehnologie în prezent, când lucrurile se schimbă foarte repede.
Anul 2014 a venit cu o veste mare: Apple dezvoltă sistem propriu de plăți electronice, Pay, și se visează deja lider de piață. Piața nu e nouă, există mai multe soluții în diverse țări, iar în România avem Netopia mobilPay, dar Apple consideră că are avantajul influenței. E suficient? Antonio Eram consideră că nu. „Nu toate deciziile Apple sunt bune, iar în acest caz intervine și o chestiune de echilibru. A încercat să creeze o tulburare a stării de fapt, dar piața a reacționat pe cât de violentă a fost și acțiunea. Cum s-a întâmplat și cu iPhone, ei îi stârnesc pe alții să vină cu lucruri inovatoare“, spune Eram. În cazul Apple Pay mai mulți comercianți din SUA s-au aliat pentru dezvoltarea CurrentC, un sistem diferit.
În România însă nu vorbim încă de Apple Pay sau Google Wallet, ci există Netopia mobilPay și SEQR care s-au remarcat în ultimii doi ani. Soluția din urmă colaborează cu o singură bancă, deocamdată. Soluția dintâi a pornit la drum cu plățile prin SMS. Era un pas firesc, oamenii erau deja educați în trimiterea de mesaje, iar plata e încă populară pentru tranzacții mici, anunțuri, cumpărare de conținut digital și altele. Mai departe Netopia și-a dezvoltat și plata prin telefon, oferind-o atât prin NFC și QR, cât și prin noua tehnologie iBeacon.
Dacă pe primele două le scanezi sau le pui în contact cu dispozitivul tău, iBeacon e „aura“ în care te regăsești cu dispozitivul tău. „Mai departe noi încercăm să ne menținem spiritul creativ și pe care oamenii îl apreciază și încercăm să venim cu lucruri noi. Așa am depășit faza de scanare a codului QR și am implementat iBeacon. Dacă QR a fost pentru anii 2000, NFC pentru 2010, deja iBeacon este pentru următorii ani“, explică Eram. A apărut în 2013, iar Apple a gândit-o pentru a simplifica atât plata, cât și urmărirea unui utilizator într-un magazin. Tehnologia folosește transmițători Bluetooth care consumă puțină energie și costă puțin.
Suntem în 2014 și discutăm despre atâta tehnologie. În multe medii prin care ajungem există un cip, un smartphone, o tabletă, un POS (n.r. – point of service) gata să facă ceva pentru noi. Toate acestea, consideră Antonio Eram, ne ajută să luăm înapoi ceva ce valorificăm destul de rar.
Tehnologia care ne „face rost“ de timp
„Cine înțelege niște fundamente care sunt sociale și nu țin de afaceri, va înțelege că aceasta (n.r. – plata electronică în acest caz) e scurtătura. Singura resursă pe care o avem este timpul și nimic altceva. În momentul în care conștientizezi că timpul este resursa și orice faci înseamnă să consumi cât mai puțin, atunci vei avea de câștigat. De ce aș alege să stau la coadă, să plătesc ceva, când pot plăti pe Internet, prin telefon?“, susține Eram. „De ce să îmi număr zilnic banii, să văd cât am, când pot verifica online foarte ușor?“, mai spune el. Nu mai este o chestiune de „am sau n-am soluția“, ci de alegerea fiecăruia și de cum fiecare își prețuiește timpul.
Tehnologic vorbind, suntem în cel mai bun punct în care s-a regăsit omenirea vreodată și asta pentru că nimic nu este bătut în cuie și fixat în fundație. „În momentul de față revoluția care se dă în tehnologie înseamnă că există posibilitatea să dai peste cap orice. Orice companie mică poate avea un caracter disruptiv asupra unei industrii. Acum, ai companii private care trimit sateliți în spațiu pe când în urmă cu 20 de ani nici nu se concepea că altceva în afară de un stat poate face așa ceva“, susține directorul Netopia.
Modelul este unul care se desfășoară încă de când world wide web a apărut la începutul anilor ’90 și a continuat cu rețelele sociale, smartphone-uri și companii precum Uber. „Vine unul cu o idee, îți pune software în mașină și faci bani ca taximetrist într-un ecosistem optimizat, totul în siguranță, iar această idee scoate oameni în stradă, cei vechi protestează pentru că se văd depășiți“, explică Eram situația cu Uber, cel mai recent caz în care o idee disruptivă a cauzat isteria altora.
„Asta încercăm și noi, să venim cu lucruri disruptive în mai multe zone. De aceea mie mi se pare hilar când aud întrebarea: «dar ce cifre aveți?». Ceea ce e important e că în modul de față conduc, iar în viață fie conduci, fie ești condus. Îți pot spune că cifrele sunt în creștere, dar eu sunt uimit că rata de loialitate a oamenilor care folosesc această soluție este extrem de mare, peste 60%. Aceștia sunt acei early adopters și ei sunt foarte importanți. Ziceam de indicatori, poți să ai zeci de mii, sute de mii, dar rata aceasta a loialității este foarte importantă“, vorbește Antonio Eram despre soluțiile companiei sale.
„Nu plătești 10 lei și rest îți dă o gumă“
Evoluția, după ce omul n-a mai fost maimuță, ci a devenit ceva mai mult, a însemnat dezvoltarea mediului după nevoi. Aici intervine și explozia tehnologică a ultimelor decenii. „Oamenii urmăresc un nivel de confort prin optimizare. Oricine vine cu o soluție prin care să crească acest confort, câștigă. De aceea au fost introduse plățile electronice. Nu te mai duci să scoți bani din bancă, să-i dai cuiva. De aceea avem și site-uri de unde îți poți face cumpărăturile, căutăm și cumpărăm mult mai ușor. Totul se schimbă și este revoluționat în această direcție“, spune Eram. „E vorba de a găsi alternative“, mai afirmă acesta.
Probabil ai văzut la unele magazine mesajul: solicitați bonul fiscal. Bonul acesta fiscal, cifre și litere tipărite pe o hârtie, te transformă într-un pseudogardian financiar. Te fură sau nu te fură vânzătorul? Și prin furt mă refer la furtul prin neplata taxelor către statul căruia tu îi plătești taxele. Bonul fiscal însă a devenit la fel de efemer precum cifrele care dispar de pe el după o perioadă.
Cu cât peisajul economic va fi mai agresiv, cu atât trebuie să fii mai atent la cum îți merge afacerea și să poți reacționa eficient la schimbări.
Antonio Eram, director Netopia
„Plata electronică este legală, nu poate fi ascunsă, iar acesta e un avantaj. Nu mai ceri bon fiscal, știi deja că plata a fost înregistrată, dar, mai mult, știi de fiecare dată cât ai plătit. Nu se poate să plătești 10 lei și rest îți dă o gumă. Cine nu trece la noile soluții, oricare vor fi ele și în viitor, ajunge să fie constrâns de mediu să treacă. O să se întrebe de ce scade numărul clienților, clienți care poate se duc la vecinul care le oferă deja toate soluțiile pe care le folosesc. Nevoia definește mediul“, descrie Antonio Eram aceste tendințe care s-au dezvoltat și în România.
Spre final, Eram mai vorbește despre „big data“, dar fără să numească fenomenul. „(Cu astfel de unelte) poți ajunge să îți cunoști mai bine clientul. Cu cât peisajul economic va fi mai agresiv, cu atât trebuie să fii mai atent la cum îți merge afacerea și să poți reacționa eficient la schimbări. Comerciantul prin mine, procesator de plăți, poate avea acces la informații precum ritmul cu care un client își face cumpărături din acel loc și în ce interval orar vine“, explică directorul Netopia. „Această profilare a cumpărătorului nu se poate face clasic. Poate clientul vine și cumpără de la tine o pâine, iar de alături cumpără lapte pentru că nu îi place cum arată frigiderul tău și nu îți spune asta. Sunt diferențiatori la care nu ai acces decât prin astfel de platforme“, conchide Eram.
Un interviu cu Antonio Eram la Adevărul Live din februarie 2014