Zgomote ciudate la frânare: când sunt normale și când devin periculoase
În traficul aglomerat din oraș, ajungi de multe ori să auzi mașina mai mult decât ți-ai dori. Unul dintre cele mai enervante și îngrijorătoare sunete este scârțâitul sau huruitul la frânare. De multe ori îl ignori, îți spui că „așa fac toate”, dar uneori zgomotul este primul semn că sistemul de frânare are nevoie urgentă de atenție. Iar aici nu mai e vorba doar de confort, ci direct de siguranță.
Ca să nu ajungi în situația în care descoperi pe ultima sută de metri că plăcuțele sau discurile sunt terminate, merită să înțelegi ce tipuri de zgomote pot fi considerate relativ normale și când schimbarea de sunet ar trebui să te trimită direct la service. Diferența dintre „încă merge” și „e periculos” se aude, dacă știi la ce să fii atent.
Când sunt zgomotele de frână considerate normale
Anumite sunete la frânare apar pur și simplu din modul în care funcționează sistemul. De exemplu, după o ploaie sau după ce mașina a stat câteva zile, se formează un strat fin de rugină pe discurile de frână. Primele frânări pot produce un ușor huruit sau scârțâit, până când stratul se curăță. Dacă zgomotul dispare după câțiva kilometri, este de obicei un fenomen normal.
Un alt exemplu este scârțâitul ușor la frânări foarte line, la viteze mici, mai ales cu plăcuțe mai dure sau sport. Anumite combinații de plăcuțe și discuri pot fi ușor zgomotoase fără să însemne că ai o problemă de siguranță. La fel, la frânele cu ABS, la o frânare de urgență vei simți și auzi vibrații și bătăi în pedală, acesta fiind modul normal în care sistemul lucrează ca să nu blocheze roțile.
Contează și temperatura. La coborâri lungi, de munte, frânele se pot încălzi serios și pot apărea sunete ușoare sau un miros de fier încins. Dacă după ce lași mașina să se răcească, frâna revine la comportamentul normal, fără zgomote permanente, probabil nu ai încă o problemă gravă, dar ar fi bine să reduci pe viitor cât de mult abuzezi frânele pe coborâri, folosind și frâna de motor.
Semne că zgomotul de frână devine periculos
Zgomotele devin îngrijorătoare când sunt constante, se accentuează sau apar brusc, fără un motiv evident. Un scârțâit metalic strident la fiecare apăsare a pedalei poate indica plăcuțe foarte uzate, care freacă deja cu suportul metalic direct de disc. În această situație, nu mai vorbim doar de un consum normal, ci de un risc real să deteriorezi discurile și să pierzi eficiență la frânare.
La fel de grav este huruitul profund, însoțit de vibrații puternice în pedală sau în volan la frânare. Asta poate indica discuri ovalizate sau deformate, bucșe sau etrieri uzați, probleme care îți pot lungi serios distanța de frânare. Dacă la fiecare frânare simți că mașina „tremură” sau trage într-o parte, nu mai amâni vizita la service.
Zgomotele acompaniate de alte simptome sunt și mai periculoase: pedala devine moale, coboară prea mult, frâna „prinde” abia la final sau, dimpotrivă, simți că roata rămâne blocată după ce iei piciorul de pe pedală. În astfel de cazuri, poți avea pierderi de lichid, etrieri înțepeniți sau conducte corodate. Dacă mai apare și un miros puternic de ars sau fum din zona roților, cel mai sigur oprești mașina într-un loc sigur și nu mai continui drumul până nu verifici sistemul de frânare.
Ignorarea zgomotelor de frână nu te „scutește” de cheltuieli, dimpotrivă. Dacă ajungi să schimbi doar plăcuțele la timp, costul este relativ mic. Dacă le lași să tocească discurile sau să strice alte componente, vei plăti multiplu și vei circula o perioadă bună cu o mașină nesigură.