17 nov. 2025 | 09:30

Volvo dă lovitura într-un domeniu surprinzător. Cum a luat fața concurenței cu o creștere de 8.200% în ultimul deceniu

AUTO
Share
Volvo dă lovitura într-un domeniu surprinzător. Cum a luat fața concurenței cu o creștere de 8.200% în ultimul deceniu
Volvo / foto: Unsplash

Când te gândești la inovație în zona electricelor, probabil îți vin în minte SUV-uri, compacte de oraș sau poate câteva limuzine premium. În realitate, una dintre cele mai agresive transformări are loc în transportul greu, acolo unde camioanele electrice încep să muște serios din diesel. Iar în acest segment, Volvo nu doar că este prezent, ci a reușit să își construiască un avantaj foarte greu de recuperat: o rețea de dealeri și service-uri certificate pentru camioane electrice care a crescut cu 8.200% în doar câțiva ani, de la un singur punct în 2021 la 83 de locații în toată America de Nord.

În timp ce alți producători de camioane anunță la nesfârșit concepte și termene noi pentru modele care întârzie să apară, Volvo Trucks a ales o abordare mai puțin spectaculoasă mediatic, dar mult mai concretă: camioane electrice livrate efectiv clienților, o rețea de dealeri pregătiți să le vândă și să le repare și un portofoliu care i-a adus peste 30% cotă de piață în segmentul camioanelor electrice din America de Nord, ani la rând.

Cum a ajuns Volvo lider la camioane electrice grele

Volvo Trucks a lansat primele sale camioane electrice de serie în 2019, iar de atunci a livrat peste 5.700 de vehicule cu emisii zero în 50 de țări. Aceste camioane au acumulat deja mai mult de 250 de milioane de kilometri în exploatare reală, echivalentul a peste 6.000 de ture în jurul Pământului.  Din perspectiva unui operator de flotă, asta înseamnă tehnologie testată în condiții dure, nu doar prototipuri scoase la plimbare pentru poze.

În Europa, Volvo este pentru al cincilea an consecutiv lider pe segmentul camioanelor electrice grele (peste 16 tone), cu o cotă de piață de 47% în 2024. În America de Nord, compania a depășit 40% cotă de segment în zona camioanelor grele electrice, ceea ce în practică înseamnă că aproape jumătate dintre camioanele grele electrice noi sunt Volvo.

Pe piața nord-americană, modelul-vedetă este Volvo VNR Electric, un camion destinat distribuției regionale și transportului urban greu. Peste 700 de unități VNR Electric sunt deja în exploatare în SUA și Canada, cu peste 20 de milioane de mile parcurse fără emisii la țeava de eșapament și cu aproximativ 34.000 de tone de CO₂ evitate, echivalentul a mai mult de 7.000 de autoturisme scoase de pe șosea timp de un an.  Pentru tine, ca șofer sau consumator, asta se traduce printr-un transport de marfă mai curat, mai silențios și, pe termen lung, prin presiune mai mică pe orașele sufocate de noxe și zgomot.

Camioanele electrice Volvo sunt de mare încredere

Camioanele electrice Volvo sunt de mare încredere

Rețeaua de dealeri, adevărata lovitură de teatru

Ce diferențiază însă radical Volvo de competitori este rețeaua de dealeri certificați pentru camioane electrice. În iulie 2021, compania avea un singur dealer EV certificat în America de Nord, TEC Equipment Fontana, în California.  De acolo începe calculul care duce la acea creștere de 8.200%: de la 1 dealer la 83 de locații certificate în doar câțiva ani, acoperind 33 de state americane și 4 provincii canadiene, cu încă 13 puncte aflate în proces de certificare.

Fiecare dealer EV-certificat nu este doar un showroom cu un camion electric parcat în față. Rețeaua include echipe de vânzări instruite specific pe electrice grele, ateliere dotate cu echipamente de înaltă tensiune, stații de încărcare și tehnicieni certificați pentru intervenții pe baterii și tren de rulare electric.  Asta înseamnă că, dacă reprezinți un operator de flotă și vrei să testezi sau să adopți camioane electrice, nu te lovești doar de un catalog frumos, ci de oameni care te pot ajuta să alegi rutele potrivite, să dimensionezi stațiile de încărcare și să îți calculezi costurile reale de exploatare.

Expansiunea rețelei este cu atât mai relevantă cu cât piața camioanelor electrice grele este, în multe regiuni, abia la început. Într-un context în care alți producători amână livrări, își rescriu planurile sau comunică foarte vag despre volume reale, Volvo își construiește avantajul acolo unde contează: acolo unde camionul trebuie vândut, întreținut și ținut pe drum, nu doar prezentat în conferințe de presă.

De ce te interesează, chiar dacă nu conduci un camion

Poate că nu vei urca vreodată la volanul unui VNR Electric, dar efectul acestei strategii ajunge până la tine, chiar și ca simplu șofer de autoturism. În primul rând, transportul greu este responsabil pentru o parte disproporționat de mare din emisiile din trafic, comparativ cu numărul de vehicule. Faptul că mii de camioane încep să fie înlocuite cu versiuni electrice reduce semnificativ amprenta de carbon a lanțului logistic care îți aduce produsele în magazine sau coletele la ușă.

În al doilea rând, ce face Volvo acum seamănă cu un fel de „general rehearsal” pentru tranziția la scară mare. Dacă vezi că un producător reușește să construiască o rețea de service, formare și infrastructură pentru cele mai complexe și scumpe vehicule de pe șosea, îți poți imagina că aplicarea acelorași principii la autoturisme și vehicule comerciale ușoare este mai degrabă o problemă de timp și volum, nu de tehnologie.

Nu în ultimul rând, această expansiune de 8.200% în rețeaua de dealeri arată ceva important despre ritmul cu care se pot schimba lucrurile atunci când există interes real și un plan coerent. Din 2021 până în 2025, Volvo a trecut de la un dealer EV la un adevărat covor de puncte de vânzare și service pentru camioane electrice în toată America de Nord, în timp ce a menținut peste 30% cotă de piață în zona camioanelor electrice din regiune.  Diferența față de mulți dintre concurenți este simplă: în timp ce alții încă promit, Volvo pare să fi intrat deja în faza în care livrează, rulează și optimizează.