15 mai 2025 | 10:00

Vestea bună de la Bruxelles pentru Dacia și Ford. Ce se întâmplă cu locurile de muncă din industria auto, cu normele de emisii

AUTO
Vestea bună de la Bruxelles pentru Dacia și Ford. Ce se întâmplă cu locurile de muncă din industria auto, cu normele de emisii
Mașinile românești se bucură de o veste bună

Industria auto din România primește un respiro important din partea Uniunii Europene. Normele privind emisiile de dioxid de carbon vor fi aplicate cu mai multă flexibilitate între 2025 și 2027, o decizie care vine în sprijinul producătorilor precum Dacia și Ford, dar și al sutelor de mii de angajați care depind direct de această ramură economică.

Decizia a fost votată recent în Parlamentul European și presupune ca producătorii auto să nu mai fie obligați să respecte strict limitele de emisii în fiecare an, ci să poată face o medie trienală a acestora. Este o ajustare strategică, menită să echilibreze cerințele ecologice ale UE cu realitățile economice ale industriei auto europene, aflate în plin proces de tranziție spre electrificare și digitalizare.

Măsură de protecție pentru locurile de muncă

Conform europarlamentarului român Siegfried Mureșan, care a susținut aceste modificări în regim de urgență, scopul este dublu: protejarea mediului și salvarea locurilor de muncă din industrie. Sectorul auto generează în România aproximativ 13% din PIB și asigură peste 200.000 de locuri de muncă directe , iar orice dezechilibru legislativ ar putea avea consecințe majore în plan social și economic.

Prin flexibilizarea normelor, se oferă timp pentru adaptare companiilor care au început deja investiții în tehnologii mai curate, așa cum s-a observat la uzinele Dacia de la Mioveni și Ford Otosan din Craiova. Mureșan a vizitat ambele fabrici în lunile recente și a remarcat eforturile semnificative făcute pentru modernizare și sustenabilitate. Noile reguli vor evita riscuri precum restructurări sau închiderea unor linii de producție și vor stimula continuitatea investițiilor în inovație.

Oportunitate pentru tranziție controlată

Flexibilizarea anunțată de Bruxelles vine într-un moment esențial. Industria auto europeană trece printr-o reconstrucție fundamentală, în care se cere renunțarea treptată la motoarele termice în favoarea vehiculelor electrice sau hibride. În acest context, presiunea conformării imediate la obiective stricte de emisii putea afecta negativ companiile care operează pe piețe emergente sau care se confruntă cu provocări de infrastructură.

Noua medie trienală permite o adaptare mai previzibilă la schimbările impuse, oferind companiilor spațiu de manevră în planificarea tranziției. În același timp, UE menține ferm obiectivele pe termen lung privind reducerea emisiilor, semnalând că această măsură este una temporară și orientată spre sprijinul strategic al industriilor cheie.

România – un centru tot mai important în ecuația auto europeană

Dacia și Ford, principalii producători auto din România, devin astfel beneficiarii direcți ai acestei decizii europene. În ultimii ani, ambele companii și-au diversificat portofoliile și au demarat proiecte de electrificare, ceea ce le plasează într-o poziție favorabilă pentru a profita de perioada de tranziție oferită de noul cadru legislativ.

Pe termen mediu, măsura Bruxelles-ului poate ajuta România să-și consolideze statutul de hub industrial regional , atrăgând noi investiții și păstrând forța de muncă specializată în țară. Totodată, consumatorii pot beneficia de o perioadă de tranziție mai lină, cu oferte variate și prețuri mai accesibile în zona autoturismelor eficiente din punct de vedere energetic.