Verona Maier și arta de a forma viitorii artiști ai României: „Dacă ar depinde de mine, i-aș obliga pe fiecare dintre copii să facă muzică”. EXCLUSIV
Verona Maier este pianistă, clavecinistă, profesoară universitară și mentor pasionat. A început să studieze muzica la doar șase ani și astăzi împărtășește mai departe cunoștințele sale ca profesor la Universitatea Națională de Muzică București. Totodată, ea îi ghidează pe tinerii artiști în cadrul programului „Tinere talente”, iar la Gala din noiembrie ne-a vorbit despre efortul și meritele acestora și despre cât de important este ca cei care pot să le fie alături să o facă.
Verona Maier despre efortul, pasiunea și dedicarea din spatele fiecărui artist
Verona Maier a început să studieze muzica la vârsta de doar șase ani, iar până la cei aproape 64 de ani a susținut recitaluri în aproape toate țările Europei și a urcat pe scenele unor festivaluri de prestigiu, precum Festivalul Internațional „George Enescu” (România), Festivalurile Internaționale de la Palencia și Santander (Spania), Festivalul de Artă Medievală (Sighișoara), Festivalul „Max Deutsch” (Paris, Franța) și Langvad Chamber Music Jamboree (Danemarca).
Pianistă, clavecinistă, profesoară și mentor, toate aceste titluri i se potrivesc. Verona Maier nu doar cântă muzică, ci o trăiește. Repertoriul ei e variat, de la baroc la contemporan, iar pianul, clavecinul sau orga devin extensii ale expresivității sale, uneori chiar cu note de percuție. De decenii urcă pe scene din România și din străinătate, susținând recitaluri, concerte și master‑class-uri, aducând în prim-plan lucrări noi și colaborând cu orchestre și ansambluri de top. Și, poate la fel de important, Verona modelează generații de tineri muzicieni: ca vice‑președintă la ACCUMM Foundation, îi încurajează să transforme talentul în vocație și pasiune adevărată.
De asemenea, ea este mentor în programul „Tinere talente”, iar la recitalul de luni, 24 noiembrie, din cadrul Galei anuale, a fost în public, susținând și încurajând tinerii artiști. Cei 15 bursieri care au urcat pe scenă și au interpretat opere clasice celebre s-au pregătit sub îndrumarea ei pentru o perioadă scurtă, însă, spune ea, fiecare interacțiune contează.
„Ei sunt, în primul rând, elevii propriilor lor profesori. Se reunesc aici și cineva trebuie să aibă grijă ca din 15 individualități să iasă un lucru coerent. Din 15 personalități puternice, pentru că de-aia sunt bursieri, pentru că sunt nu numai foarte talentați, dar sunt niște personalități puternice. Sunt, așa cum s-a spus de câteva ori în seara asta, viitori artiști.
Așa că, din când în când, e nevoie, probabil, de noi în viața lor ca să-i aducem împreună, ca să-i facem să comunice unii cu alții, pentru că, până la urmă, ceea ce fac ei ca profesie, muzicienii, este un mod de a comunica. Ei s-au pregătit individual și noi ne vedem de 3 zile”, a declarat Verona Maier, în exclusivitate pentru Playtech.
„Dincolo de curaj și talent, se mai află o viață”
Verona Maier a ținut să puncteze că în spatele fiecărui recital nu stau doar câteva săptămâni de repetiții, ci decenii de studiu, efort și timp investit cu pasiune arzătoare.
„Pot să vă spun că în spatele fiecărei ieșiri de pe scenă, dincolo de curaj, talent, știință, dorință, putință, dincolo de lucrurile astea, se mai află o viață.
Am fost, nu odată, întrebată, ‘Dar de când faceți? Cât v-ați pregătit?’. O săptămână și o viață, pentru că așa e întotdeauna”, a subliniat artista.
Cum schimbă muzica drumul în viață al unui artist: „E o modalitate de a pune în echilibru emoția și rațiunea”
A studia muzica nu e doar o formă de artă, spune Verona Maier, ci o pregătire pentru tot ce urmează în viață, atât pe plan profesional, cât și personal. De aceea, crede ea, orice copil ar trebui să experimenteze această disciplină.
„O să vin cu un text puțin excesiv, aș zice eu. Dacă ar depinde de mine lucrul ăsta, i-aș obliga pe fiecare dintre copii să facă muzică, i-aș obliga pe părinți să-și ducă copiii la muzică, fiindcă este cel mai frumos mod de a structura gândirea cuiva. Este realmente o modalitate de organizare, o modalitate de înșiruire logică, o modalitate de a pune în echilibru emoția și rațiunea, pe care nimic altceva pe lumea asta nu-l oferă”, a completat Verona Maier.
Deși formează caractere, studiul muzicii nu este gratuit. Cursurile, instrumentele, participarea la concursuri implică costuri semnificative, iar mulți copii ajung să renunțe chiar dacă se pregătesc de când se știu pentru o carieră în domeniu. În acest context, bursele oferite de Fundația Margareta a României prin programul „Tinere talente” fac cu adevărat diferența.
„După viața unora dintre ei, după carierele pe care ei le-au dezvoltat, începând cu cei doi despre care s-a vorbit astăzi pe scenă și terminând cu mulți dintre cei care au fost chiar pe scenă azi, nu doar s-a vorbit despre ei, fiecare dintre ei a avut un destin puternic modificat de această întâlnire, întâlnire cu ocazie pe care nu pot să spun decât că sunt fericită că cineva, cu iubire pentru ei, cu iubire pentru cultură, cu iubire pentru artă și cu iubire pentru viitorul României, o oferă. E o ocazie cum numai alta. E fără egal ceea ce face Fundația Regală Margareta României pentru acești copii”, a încheiat pianista Verona Maier.