16 iul. 2025 | 11:06

Universul Cinematic Marvel între miliarde de dolari la box office și mesaje profunde despre depresie, anxietate și sănătate mintală. Supereroii, mai complecși decât crezi

TUTORIAL
Share
Universul Cinematic Marvel între miliarde de dolari la box office și mesaje profunde despre depresie, anxietate și sănătate mintală. Supereroii, mai complecși decât crezi
Universul Cinematografic Marvel tratează subiecte profunde într-un mod accesibil tuturor

Universul Cinematic Marvel (MCU) nu înseamnă doar recorduri financiare și acțiune grandioasă, deși filmele sale au adus încasări globale de peste 30 de miliarde de dolari și au transformat seria în cea mai profitabilă franciză din istorie .

Dincolo de spectacolul cu supereroi și încasările de box office, filmele Marvel abordează adesea teme surprinzător de profunde legate de depresie, anxietate și sănătate mintală . Personajele cu puteri extraordinare sunt prezentate cu vulnerabilități omenești, trecând prin traume și conflicte interioare care le fac mult mai complexe decât par la prima vedere. Astfel, blockbuster-urile MCU îmbină divertismentul de masă cu mesaje emoționale și psihologice, arătând publicului larg că până și supereroii pot suferi de probleme mintale și se pot lupta cu propriii „demoni” lăuntrici.

Eroi cu traume și anxietăți – de la Tony Stark la Wanda Maximoff

Unul dintre primele exemple notabile ale explorării psihologiei personajelor în MCU a fost Tony Stark (Iron Man). În Iron Man 3 (2013), Tony este prezentat suferind de atacuri de panică și simptome de stres post-traumatic după evenimentele din The Avengers (2012). Filmul îl arată pe genialul miliardar confruntându-se cu anxietatea și insomnia , incapabil să depășească trauma aproape-fatală din bătălia cu extratereștrii din New York. A fost pentru prima dată când un supererou Marvel a fost portretizat ca vulnerabil din punct de vedere mintal, luptând cu PTSD (tulburare de stres post-traumatic) după salvarea lumii. Acest aspect a oferit profunzime eroului: în spatele armurii de Iron Man, Tony este un om care experimentează frica și fragilitatea psihică. În loc să fie un erou invincibil și imperturbabil, Tony Stark devine mai uman prin arcul său de a-și accepta anxietatea și de a găsi modalități de a merge mai departe, exemplificând mesajul că și cei puternici pot cere ajutor sau pot suferi în tăcere.

Și alte personaje au trecut prin traume profunde de-a lungul sagăi Marvel. De pildă, Wanda Maximoff (Scarlet Witch) își pierde părinții, fratele geamăn și iubitul (Vision) într-un interval scurt, suferințe care îi afectează grav sănătatea emoțională. Miniseria WandaVision (2021) – parte din MCU și preambul pentru filmele ulterioare – a avut curajul să abordeze direct durerea și doliul prin prisma Wandei, care, copleșită de pierderi, își creează involuntar o realitate alternativă sitcom pentru a face față suferinței. „Ne era foarte clar că adevăratul antagonist este durerea ,” a explicat Jac Schaeffer, scenarista seriei, subliniind că nu un super-răufăcător clasic stă în centrul poveștii, ci trauma psihologică a eroinei. Faptul că Wanda, un Avenger puternic, ajunge să își piardă temporar controlul din cauza durerii neprocesate evidențiază modul în care grijile mintale pot copleși chiar și pe cei mai formidabili dintre noi. Mesajul este empatic: până și o supereroină poate suferi de depresie și poate avea nevoie de suport emoțional , nu doar de puteri magice, pentru a se vindeca.

Un alt exemplu este Bucky Barnes (Winter Soldier), a cărui poveste aduce în discuție trauma războiului și vina supraviețuitorului . Cel mai bun prieten al lui Captain America, transformat cu forța într-un asasin spălat pe creier, Bucky se luptă cu amintirile violente și cu sentimentul de culpabilitate pentru faptele comise în anii cât a fost controlat mental. În filme precum Captain America: The Winter Soldier și Civil War, vedem frânturi din suferința lui psihică, iar mai târziu (în serialul The Falcon and the Winter Soldier) Bucky ajunge chiar la terapie, încercând să-și repare psihicul zdruncinat. În Thunderbolts , Bucky este surprins într-o nouă etapă – ajunge până și congresman , însă tot nu se simte împăcat cu sine: „După lucrul teribil care i s-a întâmplat acum aproape o sută de ani, el încă nu și-a găsit locul în viață. Întotdeauna a fost în contratimp,” explică scenarista Joanna Calo despre poziția lui Bucky. Marvel arată astfel că reintegrarea unui soldat traumatizat nu e simplă nici măcar într-o lume populată de eroi; vindecarea cere timp și ajutor, iar trecutul lasă urme adânci.

Thor suferă de depresie în era post-End Game

Thor suferă de depresie în era post-End Game

Thor și povara depresiei post- Endgame

Un moment de cotitură pentru MCU în ceea ce privește reprezentarea depresiei a fost portretizarea lui Thor în Avengers: Endgame (2019). După eșecul de a-l opri pe Thanos la timp și tragediile suferite – pierderea familiei (tatăl Odin, mama Frigga, fratele Loki) și exterminarea a jumătate din univers – Zeul Tunetului se afundă într-o stare depresivă severă. La cinci ani după dezastru, Thor apare transformat: retras în Noua Asgard, supraponderal, cu barbă neîngrijită, dependent de bere și jocuri video – practic “The Dude” din The Big Lebowski teleportat în trupul unui fost zeu supererou. Această versiune deziluzionată a personajului – supranumită de fani „Fat Thor” – a adus inițial umor, dar dincolo de glumele de suprafață, filmul oferă și o explorare sensibilă a durerii lui Thor . El își îneacă regretele, auto-urărea și sindromul de stres post-traumatic într-o amorțeală indusă de alcool. Criticii au remarcat că noul look al lui Thor simbolizează incapacitatea lui de a mai avea grijă de sine, un simptom comun al depresiei severe.

Interesant este că regizorii Joe și Anthony Russo au conceput conștient acest arc al lui Thor ca pe o alegorie a depresiei. „Ne-am gândit ce am putea face cu un personaj care s-a confruntat cu un asemenea nivel de tragedie și eșec devastator . În cele din urmă, am ajuns la ideea depresiei și cum ar face față cineva ca Thor acestei prăbușiri emoționale,” a explicat Anthony Russo. Prin această decizie îndrăzneață, Marvel a arătat publicului că până și un zeu nordic poate cădea pradă depresiei atunci când povara vinovăției și a pierderilor devine prea mare.

Totodată, Endgame transmite speranță: cu ajutorul mamei sale și al prietenilor, Thor reușește treptat să își reconstruiască stima de sine. În bătălia finală, el luptă încă având același trup masiv – filmul subliniază că nu era nevoie ca Thor să slăbească pentru a fi din nou demn, ci să-și recapete încrederea . Momentul în care Thor își invocă ciocanul Mjölnir și descoperă că este încă vrednic este extrem de emoționant, sugerând depășirea momentului critic al depresiei. Așa cum îi spune Frigga fiului ei: „Oricine eșuează în a fi ceea ce se presupune că ar trebui să fie… măsura unui erou este cum reușește să fie el însuși.” Mesajul este unul puternic: acceptarea de sine și conexiunile umane (prietenii, familia) sunt cele care îl ajută pe Thor să iasă din întuneric, nu vreun miracol fizic.

Black Widow

Black Widow

Trauma și vindecare în familia Marvel – de la Black Widow la  Guardians

MCU a început treptat să includă arcuri narative centrate pe traumele psihologice ale personajelor, oferind nu doar divertisment, ci și comentarii empatice despre vindecare și reziliență. Filmul Black Widow (2021), de exemplu, explorează traumele din copilăria Natashei Romanoff și a surorii sale adoptive, Yelena. Ambele au fost victimele unui abuz sistematic în programul secret „Red Room”, unde fetele erau transformate forțat în asasine fără voință proprie.

Florence Pugh, interpreta Yelenei, a mărturisit că tocmai aspectul acesta a atras-o la poveste – faptul că filmul arată controlul și abuzul îndurat de tinerele recrute. „Era povestea acelor fete și a acelor femei și a controlului sub care au fost puse, asta m-a făcut să vreau să fac parte din poveste,” a explicat Pugh despre Black Widow , subliniind că sub acțiunea de spionaj există o temă a recuperării autonomiei și a vindecării după traume. Black Widow oferă astfel o perspectivă diferită: supereroina nu se luptă cu monștri galactici, ci cu demonii trecutului ei – cu condiționarea psihologică și amintirile dureroase – pentru a-și recâștiga identitatea. Yelena și Natasha își confruntă fostul agresor (Dreykov) și destramă programul care le-a furat copilăria, o victorie nu doar fizică, ci și emoțională .

De asemenea, Gardienii Galaxiei , cunoscuți pentru umorul lor, ascund și ei traume profunde sub glumele spumoase. James Gunn, regizorul trilogiei Guardians of the Galaxy, a afirmat că fiecare membru al echipei are în spate experiențe dureroase, pierderi sau abuzuri care îi fac să fie “o adunătură de suflete pierdute”. Peter Quill (Star-Lord) și-a văzut mama murind de cancer, Gamora și Nebula au fost crescute de Thanos într-un mediu abuziv, Drax și-a pierdut soția și fiica uciși de același Thanos, Rocket Raccoon a suferit torturi îngrozitoare ca subiect de experiment, iar Mantis a fost izolată toată viața. Gunn subliniază că toți Gardienii „au trecut prin traume care îi aduc împreună. Doar că trauma lui Rocket este mai extremă decât a celorlalți”.

Această idee devine centrală în Guardians of the Galaxy Vol. 3 (2023), unde Rocket este, în sfârșit, protagonistul emoțional. Filmul îi dezvăluie originea tragică – de la un raton inocent supus unor experimente brutale de către High Evolutionary, la vinovăția supraviețuirii când prietenii lui din laborator au fost uciși. Gunn a recunoscut că s-a simțit dator să încheie povestea Gardienilor axându-se pe Rocket tocmai pentru a oferi o încheiere vindecătoare acestui personaj traumatizat . Prin Rocket și ceilalți, Marvel arată impactul de durată al traumelor: personajele folosesc umorul ca mecanism de coping, însă în momentele-cheie își confruntă durerea interioară și găsesc alinare în noua lor familie aleasă . Mesajul este optimist – chiar dacă ai suferit singur, nu trebuie să vindeci singur; prietenia și empatia pot oferi sprijin în procesul de recuperare.

Nu doar eroii principali au parte de astfel de nuanțe psihologice, ci uneori și antagoniștii. Erik Killmonger din Black Panther (2018), de pildă, nu este un „rău” de carton, ci un personaj modelat de trauma copilăriei sale (uciderea tatălui și abandonul în Oakland). Furia și dorința sa de răzbunare izvorăsc din durere și nedreptate , iar filmul evidențiază contrastul dintre modul distructiv în care Killmonger își exprimă trauma și modul în care T’Challa alege calea vindecării și a compasiunii. Iar în Black Panther: Wakanda Forever (2022), tema centrală este doliul colectiv după pierderea regelui T’Challa – regizorul Ryan Coogler a conceput filmul ca pe un ritual de vindecare, arătând cum diferite personaje (Shuri, Regina Ramonda) trec prin stadii ale durerii și, în cele din urmă, găsesc înțelegere și acceptare . Astfel de exemple demonstrează maturizarea narațiunilor Marvel: conflictul nu mai este pur și simplu „bine versus rău”, ci adesea o luptă internă, a personajelor cu propriile lor frici, regrete și traume psihologice.

Florence Pugh în rolul Yelenei Belova, un personaj din Thunderbolts cu un trecut marcat de pierderi și traume. În noul film, Yelena conduce echipa de anti-eroi, iar temele depresiei și ale sănătății mintale sunt aduse în prim-plan.

Florence Pugh în rolul Yelenei Belova, un personaj din Thunderbolts cu un trecut marcat de pierderi și traume. În noul film, Yelena conduce echipa de anti-eroi, iar temele depresiei și ale sănătății mintale sunt aduse în prim-plan.

Thunderbolts – antii-eroii și lupta cu demonii interiori

Un punct culminant al acestei tendințe de a aborda deschis sănătatea mintală în MCU îl reprezintă noul film Thunderbolts (2024/2025). Marvel reunește aici o echipă neobișnuită de anti-eroi și foști inamici – Yelena Belova (Florence Pugh), Bucky Barnes (Sebastian Stan), John Walker (US Agent), Ava Starr (Ghost), Alexei Shostakov (Red Guardian) și alții – toți cu bagaje emoționale și greșeli în trecut. Spre deosebire de echipele tradiționale de supereroi, Thunderbolts este un grup de „rătăciți” care încearcă să facă binele, în timp ce se luptă și cu propriile probleme psihice. Scenarista filmului, Joanna Calo, spune că abordarea a fost deliberată: „Sunt mulți oameni care se confruntă cu tulburări mintale , și am vrut să ne asigurăm că în filmul nostru există spațiu pentru a vorbi despre asta – și să vorbim fără teamă”. Într-adevăr, Thunderbolts aduce în prim-plan teme precum depresia, vinovăția, trauma și izolarea , tratându-le ca parte integrantă a poveștii de acțiune.

Florence Pugh, care își reia rolul Yelenei Belova, a lăudat Marvel pentru curajul de a investi într-o poveste axată pe sănătatea mintală. Ea consideră că filmul este special prin mesajul său: “Doamne, este enorm… E un lucru uriaș faptul că această temă (n.r. sănătatea mintală și depresia) a fost tratată cu un buget Marvel, și că le-a păsat suficient încât să facă din asta evenimentul principal”. Actrița a subliniat că publicul – atât adulți cât și copii – va urmări filmul și mulți “își vor vedea pe ecran propriile trăiri sau își vor recunoaște prietenii ori partenerii, și e minunat să poți face un film pentru mase știind că va fi de ajutor ”. Practic, Thunderbolts folosește popularitatea Marvel pentru a transmite un mesaj de validare și empatie : oricine se poate regăsi în lupta cu depresia sau anxietatea, chiar și în mijlocul unui film cu supereroi.

Regizorul Jake Schreier și scenariștii au pornit cu intenția declarată de a crea un alt fel de film Marvel, unul mai ancorat în realitatea emoțională a oamenilor. “Aceste teme nu mai sunt niște subiecte de nișă; cu toții ne luptăm cu ele, sunt idei universale,” afirmă Schreier despre povestea din Thunderbolts. Rezultatul este o poveste în care adversarul principal nu este un monstru extraterestru sau un dictator megaloman, ci propriile umbre ale personajelor – regretul, furia și depresia, personificate ingenios.

De altfel, în film apare și Sentry , un supererou cu puteri imense, dar care suferă de o gravă tulburare psihică (în benzile desenate Sentry are o personalitate alternativă malefică numită „Void”). Thunderbolts explorează dilema: ce se întâmplă dacă o persoană instabilă psihic capătă puteri nelimitate? „Știm cu toții că violența nu face bine oamenilor,” explică Joanna Calo, adăugând că povestea lui Sentry/Bob reflectă tocmai acest subtext – un om măcinat de emoții dificile care primește prea multă putere devine periculos atât pentru sine, cât și pentru alții. Mesajul filmului însă este unul pozitiv, de regăsire prin conexiune umană : „În film, toate aceste personaje realizează că legătura dintre ele este ieșirea din negură,” spune scenarista. În loc să fie doar o echipă care „dă bine la știri”, anti-eroii Thunderbolts se ajută reciproc să găsească un scop și speranță, demonstrând că sprijinul mutual și prietenia pot fi salvatoare.

Este remarcabil faptul că Marvel a ales să facă din problemele de sănătate mintală tema centrală a unui film cu supereroi. În cuvintele lui Pugh, „e un lucru imens și atât de important pentru toată lumea acum” ca o astfel de poveste să fie spusă într-o superproducție Marvel. Această abordare reflectă o evoluție a genului: filmele cu supereroi nu mai evită subiectele delicate precum depresia sau trauma, ci le integrează și le tratează cu seriozitate, pe fundalul efectelor speciale și al scenelor de acțiune. Thunderbolts promite să fie exemplul cel mai puternic al acestei direcții, punând reflectorul pe lupta interioară a personajelor și oferind, totodată, speranță. Marvel pare să ne spună că adevăratul curaj al unui erou nu stă doar în a salva lumea de răufăcători, ci și în a-și înfrunta propriile suferințe și a cere ajutor – un mesaj extrem de relevant într-o perioadă în care discuțiile despre sănătatea mintală au devenit tot mai necesare.

Efortul Marvel și normalizarea afecțiunilor psihologice

Prin aceste exemple și multe altele, Universul Cinematic Marvel a demonstrat că poate îmbina divertismentul de blockbuster cu reflecții profunde asupra condiției umane. Filmele MCU, urmărite de publicul din întreaga lume în număr uriaș, au potențialul de a normaliza conversațiile despre depresie, anxietate, stres post-traumatic și vindecare emoțională. Atunci când un spectator vede un personaj ca Thor doborât de depresie, sau o eroină ca Wanda copleșită de durere, își poate da seama că nu este singur în suferința sa – dacă și supereroii pot trece prin astfel de lupte, atunci e în regulă ca oricine altcineva să ceară ajutor și să vorbească despre ceea ce simte.

MCU rămâne un fenomen al culturii pop și datorită acestor straturi de semnificație: sub armurile strălucitoare și pelerinele fluturânde, inimile eroilor bat cu emoții reale. Iar în final, tocmai umanitatea și complexitatea acestor supereroi – mai complecși decât am crezut – ne fac să îi îndrăgim și să ne regăsim în poveștile lor, indiferent câte miliarde ar aduce filmele la box office. Sănătatea mintală devine, astfel, un subiect relevant în universul Marvel, transmițând un mesaj de empatie și speranță : oricât de întunecată ar fi noaptea interioară a cuiva, eroii ne arată că există mereu o nouă zi – cu prieteni, familie sau colegi de echipă – în care se poate găsi lumina.

Surse:

  • PopMatters – ‘Iron Man 3’ Finds Its Hero in Crisis
  • Men’s Health – Interviu cu regizorii Joe și Anthony Russo despre Avengers: Endgame
  • Vanity Fair – Avengers: Endgame — Is Thor’s New Look More Than Just a Joke?
  • Twin Cities Geek – How WandaVision Explores the Intersection of Mental Health and Heroism
  • The Wrap – Florence Pugh Praises ‘Thunderbolts’ and Marvel for Mental Health Story
  • Marvel.com – Interviu cu Joanna Calo, scenarista Thunderbolts
  • Entertainment Weekly – Interviu cu James Gunn despre Guardians of the Galaxy Vol. 3
  • MarketScreener – Marvel Studios Crosses $30 Billion at the Worldwide Box Office