Unii copii care încep școala „nu reușesc să urce scările”, arată o situație gravă din instituțiile de învățământ în urma unui sondaj realizat de profesorii din Anglia și Țara Galilor
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/01/Elevi-scoala-probleme-covid-800x573.jpg)
Un sondaj recent desfășurat în rândul profesorilor din Anglia și Țara Galilor scoate la iveală o problemă îngrijorătoare: mulți copii care încep școala primară nu sunt pregătiți pentru cerințele de bază ale procesului educațional. Aproximativ un sfert dintre copiii care au intrat în ciclul de învățământ primar anul trecut nu erau complet antrenați la toaletă, iar unii dintre ei nu puteau nici măcar să urce scările școlii din cauza lipsei de forță fizică și a abilităților motorii subdezvoltate.
Problema, atribuită inițial pandemiei de COVID-19, începe să fie privită de către profesori ca fiind mai degrabă rezultatul unei combinații între schimbările sociale și neglijarea unor aspecte cheie ale dezvoltării copiilor de către părinți, scrie The Guardian.
Pandemia, doar o parte a problemei
În cadrul sondajului realizat de organizația Kindred2, aproape jumătate dintre profesorii chestionați (49%) au afirmat că problema s-a agravat în ultimul an, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la eficacitatea măsurilor guvernamentale pentru pregătirea școlară. Deși inițial lockdown-ul și izolarea socială au fost considerate cauze majore, un număr tot mai mare de cadre didactice consideră că pandemia nu poate fi singura explicație.
„Cât de mult mai putem da vina pe COVID? Din păcate, totul se reduce, în mare parte, la modul în care părinții își educă și îngrijesc copiii,” a declarat un profesor din East Midlands.
Pe lângă problemele motorii, cum ar fi lipsa forței de bază pentru a sta corect pe covorul clasei sau dificultatea de a urca scările, cadrele didactice au observat și alte semne de regres: copiii manifestă dificultăți în a manipula corect cărțile, unii confundându-le cu dispozitive electronice și încercând să le „gliseze” în loc să le răsfoiască. De asemenea, limbajul copiilor este influențat de termenii americani preluați de pe internet, precum „trash” sau „vacation”.
Părinții și lipsa de sprijin extern
Problemele de pregătire școlară sunt agravate de lipsa sprijinului oferit părinților în primii ani de viață ai copiilor. Potrivit sondajului, aproape 63% dintre părinți au raportat că au beneficiat de cel mult două vizite de la asistenții medicali de familie, iar 21% nu au primit deloc astfel de vizite, în ciuda recomandărilor guvernamentale care prevăd cel puțin cinci controale de rutină în perioada prenatală și în primii ani de viață ai copilului.
Felicity Gillespie, directoarea Kindred2, consideră că părinții sunt într-o situație dificilă, dar acest lucru nu scuză complet lipsa implicării: „Știm că părinții au cele mai bune intenții, dar prea mulți dintre ei nu reușesc să ofere suportul necesar pentru dezvoltarea adecvată a copiilor lor.”
O altă problemă subliniată de profesori este faptul că tot mai mulți părinți nu consideră că pregătirea de bază pentru școală include activități precum învățarea utilizării cărților sau antrenamentul la toaletă. În timp ce 76% dintre părinți consideră că un copil ar trebui să fie antrenat la toaletă înainte de a începe școala, mai puțin de jumătate consideră necesară deprinderea abilității de a folosi corect o carte tipărită.
Criza economică și timpul limitat petrecut cu copiii
Costul ridicat al vieții reprezintă un alt factor major care afectează pregătirea școlară a copiilor. Potrivit sondajului, 83% dintre profesori cred că problemele financiare ale familiilor vor continua să afecteze copiii în următorii ani. „Părinții sunt extrem de ocupați și nu mai au timp să se joace cu copiii sau să desfășoare activități educative de bază,” a declarat o învățătoare din nord-vestul Angliei.
De asemenea, utilizarea excesivă a ecranelor afectează dezvoltarea fizică a copiilor, mulți dintre ei prezentând mușchi subdezvoltați și o slabă coordonare motorie. „Copiii nu mai au aceleași oportunități de a-și dezvolta forța prin joacă în aer liber, ceea ce duce la întârzieri fizice semnificative,” avertizează un director adjunct din nordul Angliei.
Ce măsuri ia guvernul?
Guvernul britanic și-a propus ca 75% dintre copiii care încep școala să atingă un nivel bun de dezvoltare, față de nivelul actual de 68%. Ministrul educației timpurii, Stephen Morgan, a anunțat extinderea sprijinului pentru dezvoltarea limbajului, investiții în grădinițe de școală și consolidarea serviciilor de sprijin pentru familii.
Cu toate acestea, specialiștii atrag atenția că simpla alocare a fondurilor nu va rezolva problema fără implicarea părinților și a comunității. „Este nevoie de un efort colectiv: școală, familie și stat trebuie să colaboreze pentru a asigura dezvoltarea armonioasă a copiilor,” a subliniat Tiffnie Harris, specialist în educație primară.
În concluzie, situația gravă din școlile din Anglia și Țara Galilor arată că pregătirea pentru școală este mai mult decât o responsabilitate instituțională – este o provocare socială care necesită implicarea tuturor actorilor. Dacă această tendință nu este inversată, viitorul educației ar putea fi serios afectat.