11 nov. 2025 | 09:25

Un tablou făcut cu inteligență artificială a fost expus pe ascuns într-un muzeu și a rămas ore întregi neobservat. Unde s-a întâmplat și ce reacții a stârnit

TEHNOLOGIE, ȘTIINȚĂ & DIGITAL
Share
Un tablou făcut cu inteligență artificială a fost expus pe ascuns într-un muzeu și a rămas ore întregi neobservat. Unde s-a întâmplat și ce reacții a stârnit
Lucrarea a fost prezentată ca o imagine care „reprezintă Țara Galilor în 2025”. (Foto: BBC)

Un artist care lucrează sub pseudonimul Elias Marrow a reușit să facă ceea ce multe expoziții oficiale nu reușesc: să atragă atenția asupra felului în care sunt alese lucrările expuse în muzeele de artă. El a agățat, fără acordul instituției, o lucrare generată cu inteligență artificială pe peretele Galeriei de Artă Contemporană din cadrul National Museum Cardiff (Țara Galilor), iar tabloul a rămas acolo suficient de mult încât să fie văzut de „câteva sute de oameni”, după cum susține artistul. Lucrarea, intitulată „Empty Plate”, reprezenta un băiat în uniformă școlară ținând în mână o farfurie goală și era prezentată pe site-ul autorului ca o imagine care „reprezintă Țara Galilor în 2025”.

Cum a ajuns o imagine generată de AI pe peretele muzeului

Potrivit relatării, artistul a mers pur și simplu în muzeu, a ales o zonă din secțiunea contemporană și a prins lucrarea pe perete, într-o ramă proprie, cu o etichetă care indica numele său și anul, imitând stilul descrierilor oficiale. Vizitatorii au văzut lucrarea și au făcut poze cu ea, iar o parte dintre ei au crezut inițial că este o instalație sau un performance. Abia când cineva a întrebat personalul muzeului de când e expus tabloul, un angajat a recunoscut că nu știe nimic despre el. Abia atunci a fost alertată conducerea, iar lucrarea a fost dată jos.

Muzeul, printr-un purtător de cuvânt, citat de BBC, a confirmat ulterior incidentul și a precizat că „un obiect a fost plasat fără permisiune pe un perete al galeriei” și că a fost îndepărtat imediat ce personalul a aflat. Instituția nu a mers însă mai departe cu acuzații de vandalism, ci a tratat situația ca pe o intervenție neautorizată.

Lucrarea a fost prezentată ca o imagine inteligenta artificiala

Portretul, intitulat „Empty Plate”, îl înfățișează pe un băiat cu o farfurie goală în mână, iar artistul spune că astfel a vrut să redea situația Țării Galilor în 2025.

De ce a făcut artistul acest gest

Elias Marrow a spus că nu a vrut să „strice” expoziția, ci să pună o întrebare incomodă: cine decide ce artă merită să fie expusă și ce se întâmplă când o lucrare „din afara sistemului” apare brusc în spațiul oficial? El a mai declarat că folosirea inteligenței artificiale face parte din „evoluția naturală a instrumentelor artistice” și că a schițat imaginea înainte de a o genera cu AI, deci nu a fost o simplă apăsare de buton. Artistul mai susține că a făcut intervenții similare și la Bristol Museum sau la Tate Modern, tot fără aprobare, și că nu le consideră acte de vandalism, ci „participare fără permisiune”.

Interesant este că unii vizitatori s-au întrebat de ce o lucrare de acest tip – relativ evidentă ca imagine generată de AI – nu era marcată ca atare. Asta arată încă o temă a gestului: în epoca în care imaginile AI pot fi tipărite și înrămate, muzeele trebuie să spună publicului ce vede.