Trump vrea mai multe drumuri ca să oprească incendiile de pădure. Experții spun că adevărul e mult mai complicat
Administrația Trump a anunțat intenția de a elimina politica de conservare a zonelor fără drumuri („Roadless Area Conservation Rule”), o măsură adoptată în 2001 care interzice construirea de drumuri, exploatările forestiere și mineritul pe 58 de milioane de acri de păduri naționale din SUA. Motivul oficial? Reducerea riscului de incendii de pădure.
Ce este „Roadless Rule” și de ce vrea Trump să o elimine
Conform secretarului pentru Agricultură, Brooke Rollins, această regulă „învechită” împiedică gestionarea eficientă a pădurilor și contribuie la răspândirea incendiilor devastatoare. Această afirmație a fost susținută de un mesaj care sublinia că deschiderea de drumuri în zonele forestiere ar permite intervenții mai rapide în cazul incendiilor și ar facilita activitățile de „îngrijire a pădurilor”.
Însă experții în ecologie forestieră nu sunt de acord. Camille Stevens-Rumann, directoare interimară a Colorado Forest Restoration Institute, a declarat că desființarea acestei politici „nu îmbunătățește în mod real capacitatea de gestionare a incendiilor”. În schimb, spune ea, „ce permite este extragerea de lemn în zone anterior protejate”.
Această mișcare nu este nouă. Administrația Bush a încercat la rândul său să elimine regula în 2005, iar Trump, în primul său mandat, a reușit să o retragă pentru pădurea Tongass din Alaska, cea mai mare pădure temperată din lume. Măsura a fost anulată de administrația Biden în 2023.
Mai multe drumuri nu înseamnă mai puține incendii – dimpotrivă
Deși ideea că drumurile ajută la intervențiile rapide împotriva incendiilor pare logică la prima vedere, realitatea este mai complexă. Studii recente arată că majoritatea incendiilor de pădure nu încep în zonele fără drumuri, ci în apropierea acestora, pe terenuri private.
Un studiu din 2022 realizat de Chris Dunn, profesor la Oregon State University, a arătat că densitatea mai mare de drumuri este corelată cu un număr mai mare de incendii declanșate de om. Cele mai distructive incendii – cele care distrug peste 50 de clădiri – sunt aproape întotdeauna declanșate de activități umane pe terenuri private. Așadar, deschiderea de noi drumuri ar putea, paradoxal, să crească riscul de incendiu.
Dunn și colegii săi au descoperit și că incendii din zonele fără drumuri ard pe suprafețe mai mari și sunt mai greu de controlat, dar acest lucru nu e neapărat negativ: unele ecosisteme depind de incendii regulate pentru a-și menține echilibrul. În plus, incendiile controlate sau tăierile selective – tehnici cunoscute drept prescribed burns și tree thinning – pot fi aplicate în zone deja accesibile, fără a deschide noi drumuri.
În acest context, insistarea administrației Trump asupra ideii că drumurile reduc incendiile pare să ascundă alte intenții. Steve Pyne, expert în ecologia focului, susține că „nu e vorba de protecție împotriva incendiilor, ci de exploatarea lemnului”.
Câștigul real? Industria lemnului, nu siguranța populației
Chiar dacă retorica oficială se axează pe riscul de incendii, mulți specialiști suspectează că adevăratul scop este relansarea industriei de exploatare forestieră. De altfel, chiar în aprilie 2025, secretarul Rollins a ordonat agențiilor regionale ale Forest Service să crească extracția de lemn cu 25%. Iar ordinul executiv al lui Trump din martie cerea „creșterea imediată a producției interne de lemn”.
Reprezentanții USDA au evitat să răspundă clar la întrebările legate de interesele comerciale, dar au declarat că vor „folosi toate strategiile disponibile” pentru a reduce riscurile de incendiu, inclusiv exploatarea lemnului.
Pe lângă implicațiile ecologice, există și obstacole logistice serioase: întreținerea rețelei actuale de drumuri forestiere este deja subfinanțată. În plus, pentru a construi noi drumuri în zonele protejate este nevoie de permise de mediu și respectarea unor legi stricte, precum Endangered Species Act sau Clean Water Act.
Ryan Talbott, activist ecologist, a declarat că abrogarea oficială a „Roadless Rule” va necesita timp, deoarece trebuie urmat un proces legal clar, inclusiv o perioadă de consultare publică. Până atunci, însă, tema rămâne una politică și controversată.
Experta Camille Stevens-Rumann a punctat esența dilemei: „Avem deja multă muncă de făcut în zonele cu drumuri existente, înainte să ne apucăm să distrugem cele protejate.”
În spatele unui discurs populist despre siguranță și incendii, intențiile administrației Trump par să favorizeze mai degrabă industria forestieră decât protecția mediului sau a comunităților. Iar datele științifice sugerează clar: mai multe drumuri nu înseamnă neapărat mai puține incendii. Ba dimpotrivă.