Transportul rutier din România vine cu sancțiuni mai aspre, amenzi mai usturătoare. Ce drepturi au șoferii de tiruri și camioane
Transportul rutier din România intră într-o nouă etapă de reglementare și control, marcată de sancțiuni mai dure și responsabilități extinse pentru șoferii profesioniști. Ministerul Transporturilor propune, printr-un proiect de ordonanță și mai multe ordine aflate în dezbatere publică, modificări importante în ceea ce privește regimul amenzilor, controlul tehnic, precum și modul de taxare a drumurilor pentru vehiculele grele.
Noile măsuri vizează atât creșterea amenzilor pentru abateri grave, cât și actualizarea reglementărilor privind tahografele, limitatoarele de viteză și circulația în convoaie. În plus, din 2026 va intra în vigoare sistemul TollRo, care va înlocui rovinieta pentru camioanele cu masa totală de peste 3,5 tone.
Amenzi majorate pentru refuzul controlului și depășirea limitelor
Una dintre cele mai semnificative modificări propuse în Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 vizează sancționarea mai dură a șoferilor care refuză să se supună controlului din partea autorităților. Astfel, pentru refuzul cântăririi vehiculului, al prezentării documentelor sau al însoțirii echipajului de control, amenda va crește de la 10.000–20.000 de lei la 15.000–30.000 de lei.
Și mai severă este sancțiunea pentru sustragerea de la control sau neoprirea la semnalul regulamentar: de la o amendă de maximum 6.000 de lei se va ajunge la 30.000 de lei. Practic, aceste modificări urmăresc să descurajeze șoferii și firmele de transport să eludeze controalele rutiere, mai ales în contextul unor incidente repetate privind suprasarcina sau lipsa documentelor.
Totodată, se reglementează și lungimea maximă a convoiului de vehicule agabaritice, limitată la 200 de metri și formată din maximum trei vehicule, o măsură ce vizează siguranța rutieră și fluidizarea traficului.
Noi reguli pentru tahografe, limitatoare de viteză și autorizarea tehnică
Ministerul Transporturilor propune modificarea Ordinului MTI 3.850/2024 privind instalarea, inspecția și certificarea tahografelor și a limitatoarelor de viteză. Noile reguli urmăresc simplificarea procedurilor, clarificarea termenilor și corelarea reglementărilor cu directivele europene. Printre cele mai importante schimbări:
- introducerea unor criterii clare pentru atestarea personalului care efectuează inspecțiile;
- eliminarea unor prevederi paralele cu cele din HG 899/2003;
- stabilirea unui termen tranzitoriu până în mai 2026 pentru dotarea atelierelor mobile;
- definirea clară a situațiilor în care autorizația tehnică sau atestarea personalului pot fi suspendate sau retrase.
De asemenea, se păstrează regula inspecției la fiecare doi ani, însă valabilitatea inspecției tahografului poate fi pierdută în mai multe situații: schimbarea numărului de înmatriculare, modificări tehnice ale autovehiculului, decalaje de oră UTC sau intervenții asupra instalației.
Taxarea TollRo și dispariția rovinietei pentru camioane
Începând cu 1 ianuarie 2026, sistemul de taxare rutieră din România va cunoaște o schimbare radicală. Rovinieta se va aplica doar vehiculelor ușoare (sub 3,5 tone), iar pentru vehiculele grele va fi introdus TollRo , o taxă de drum calculată în funcție de distanța parcursă și categoria vehiculului.
Deși Legea 226/2023 a fost publicată de aproape doi ani, autoritățile nu au finalizat încă normele metodologice, deși termenul legal a fost stabilit pentru martie 2025. Astfel, operatorii de transport rutier nu cunosc exact nivelul tarifelor și categoriile de vehicule afectate, ceea ce generează incertitudine în planificarea financiară.
Până la apariția normelor, se știe doar că TollRo va fi aplicabil pe drumurile naționale din afara localităților și va ține cont de clasa de poluare și greutatea totală a vehiculului.