Toți șoferii din România trebuie să știe de această amendă rutieră. Până și oboseala la volan te costă 1.000 de lei, cum se măsoară
Într-o perioadă în care accidentele rutiere continuă să răpească vieți zilnic, autoritățile române încearcă să combată una dintre cele mai subestimate cauze: oboseala la volan. Chiar dacă nu există un paragraf explicit în Codul Rutier dedicat acestei probleme, Poliția Rutieră are cadrul legal să amendeze șoferii considerați inapți fizic sau mental pentru condus, inclusiv din cauza somnolenței.
Oboseala, o cauză reală de accidente, tratată acum cu mai multă seriozitate
Conform Inspectoratului Județean de Poliție Caraș-Severin, în 2023 au avut loc cel puțin 19 accidente în județ cauzate de distragerea atenției la volan, inclusiv de oboseală. Acestea s-au soldat cu un deces și multiple răniri grave și ușoare. Acest tip de comportament este acum încadrat la contravenție, iar șoferii care dau semne evidente de somnolență pot fi sancționați cu amendă.
Codul Rutier, prin Art. 100, prevede că acțiunile care distrag atenția la volan se pedepsesc cu 4 sau 5 puncte de amendă, echivalentul a 810 lei până la 1.012,5 lei în 2025. Chiar dacă termenul „oboseală” nu apare explicit, agenții pot aplica sancțiuni în baza stării vizibile a conducătorului auto și a riscurilor generate de continuarea condusului în acele condiții.
Cum „măsoară” poliția oboseala: fără aparate, dar cu observație și evaluare
Nu există niciun etilotest pentru somnolență, iar detectarea acesteia se bazează exclusiv pe observațiile directe ale polițistului. Vorbirea greoaie, reacțiile întârziate, comportamentul confuz sau fizionomia șoferului (cascat frecvent, ochi închiși parțial, privire fixă) sunt elemente-cheie în această evaluare.
Dacă agentul constată o stare periculoasă de oboseală, șoferul poate fi condus la centrul pentru recoltarea probelor biologice. Acolo poate fi supus, în funcție de context, unei evaluări medicale sau psihologice de specialitate, pentru a confirma dacă mai are capacitatea de a conduce în siguranță.
Această măsură nu este aplicată ca formă de sancțiune automată, ci ca metodă de prevenire. Un șofer aflat într-o stare avansată de oboseală este la fel de periculos ca unul aflat sub influența alcoolului, mai ales că reflexele, atenția și capacitatea de decizie sunt grav afectate.
Ce recomandă poliția rutieră pentru drumuri lungi
Poliția face apel la șoferi să își planifice mai bine traseele și să nu forțeze limita de rezistență fizică. Iată câteva recomandări utile pentru siguranța ta:
- Odihnește-te cel puțin 8 ore înainte de drumuri lungi;
- Fă pauze de minimum 10 minute la fiecare 160 km sau două ore de condus;
- Dacă ai un însoțitor, roagă-l să observe semnele de oboseală sau să te înlocuiască la volan;
- Nu ignora semnele precum căscatul repetitiv, ochii grei, lipsa de concentrare sau dificultatea de a menține banda.
Cele mai multe accidente cauzate de oboseală au loc chiar spre finalul traseului, când șoferul se relaxează, considerând că „mai e puțin”. În realitate, acel „puțin” poate fi fatal.
Așadar, chiar dacă nu există un test clar pentru a măsura oboseala, comportamentul tău la volan va fi observat și analizat, iar riscul de a primi o amendă de peste 1.000 de lei este cât se poate de real. Mai grav însă este că un moment de somnolență poate distruge vieți. Ia pauza necesară, chiar dacă asta înseamnă să ajungi cu o oră mai târziu.