09 dec. 2025 | 10:00

Top mașini electrice îndrăgite de români – ce autoturisme se vând cel mai mult în România în 2025

AUTO
Share
Top mașini electrice îndrăgite de români - ce autoturisme se vând cel mai mult în România în 2025
Mașinile electrice, foarte populare printre români

Mașinile electrice nu mai sunt de mult un experiment exotic pe șoselele din România. Chiar dacă prețurile rămân mai mari decât la modelele cu motor termic, cifrele de înmatriculări din noiembrie arată clar că există deja un „top al preferințelor” bine conturat. În total, în luna noiembrie au fost înmatriculate 1.052 de vehicule 100% electrice noi, un volum care confirmă că, în ciuda tăierii ecotichetului față de anii trecuți, românii încă văd sensul în a trece la emisii zero la eșapament.

Interesant este și mixul de mărci și modele: Ford, Dacia, Renault, Tesla, BYD, Hyundai și Volvo apar în același clasament, cu o combinație de modele produse local, electrice europene nou-lansate și opțiuni chinezești agresiv poziționate la preț. Practic, ai în același top atât Puma Gen-E asamblată la Craiova, cât și BYD Dolphin Surf sau Tesla Model Y, ceea ce spune multe despre felul în care se fragmentează publicul român pentru mașini electrice.

Modelele care domină topul: de la Ford Puma Gen-E la Dacia Spring și Renault 5

Potrivit datelor Direcției Generale de Permise și Înmatriculări, Ford este marele câștigător pe segmentul electric în noiembrie. Puma Gen-E și Capri Electric adună împreună peste 220 de unități, iar Ford Puma Gen-E conduce detașat topul cu 124 de mașini înmatriculate, devenind cea mai bine vândută electrică a lunii. Succesul ei vine din combinația de caroserie tip SUV de oraș, producție locală la Craiova și o poziționare de preț care, cu ajutorul Rabla, o aduce la un nivel relativ accesibil pentru segmentul său.

Pe locul al doilea se află Dacia Spring, cu 122 de unități. Chiar dacă nu impresionează prin performanțe sau rafinament, rămâne cea mai ieftină mașină electrică din top, cu un preț de pornire în jur de 16.000 de euro. Cu ecotichetul Rabla de 18.500 lei, tradus de dealeri într-o reducere de circa 3.000 de euro, ajungi la un preț final de aproximativ 13.000 de euro, ceea ce explică de ce Spring continuă să fie alegerea naturală pentru cei care vor un EV strict de oraș.

Pe podium intră și Renault 5 E-Tech Electric, cu 117 unități, un model care mizează pe design retro reinterpretat și tehnologie modernă. Combină imaginea simpatică a unui hatchback de oraș cu un pachet tehnic mai evoluat decât Spring, dar la un preț de pornire mai ridicat, în jur de 25.050 de euro. Chiar și așa, cifrele din noiembrie arată că există apetentă clară pentru electrice de oraș cu personalitate, nu doar pentru cele strict utilitare.

Restul topului completează tabloul preferințelor românilor: Tesla Model Y (74 unități) și Model 3 (46 unități) domină zona de EV-uri „aspiraționale”, cu autonomie mare și infrastructură proprie de încărcare. BYD Dolphin Surf (49 unități) reprezintă intrarea tot mai vizibilă a Chinei în joc, cu preț de pornire în jur de 19.800 de euro și o poziționare interesantă între Spring și compactele europene. În coada topului găsești Ford Capri Electric (44 unități), Renault Megane E-Tech Electric (43 unități), Ford Explorer Electric (39 unități), iar la egalitate cu câte 29 de unități, Hyundai Inster și Volvo EX30, două modele relativ noi, care încearcă să prindă loc într-un segment tot mai aglomerat.

Cum influențează programul Rabla și prețurile reale apetitul pentru electrice

Chiar dacă Programul Rabla 2025 a redus valoarea ecotichetului pentru un vehicul 100% electric la 18.500 lei, aproximativ jumătate față de anul anterior, luna noiembrie a adus totuși o creștere de 114% a numărului de electrice noi înmatriculate față de aceeași lună din 2024. Asta înseamnă că, deși interesul general a mai scăzut odată cu tăierea subvenției, mulți cumpărători aleg să își încheie tranzacțiile în perioadele în care programul este activ și clar definit.

Dacă privești prețurile de listă, diferențele sunt evidente. Ford Puma Gen-E pornește de la circa 25.900 de euro, Renault 5 E-Tech de la 25.050 de euro, BYD Dolphin Surf de la 19.800 de euro, iar Tesla Model Y de la aproximativ 39.990 de euro. În acest context, Dacia Spring rămâne o excepție clară, cu cei 16.000 de euro listați și posibilitatea de a coborî spre 13.000 după aplicarea Rabla. Pentru un buget restrâns, aceasta este în continuare poarta de intrare în lumea mașinilor electrice.

Pentru tine, concluzia practică este că piața s-a împărțit deja în câteva zone destul de clare. Dacă vrei un EV cât mai ieftin posibil, Dacia Spring rămâne reperul. Dacă îți dorești o electrică de oraș cu mai mult stil și tehnologie, Renault 5 E-Tech sau BYD Dolphin Surf intră natural în discuție. Pentru familie și drumuri mai lungi, SUV-urile precum Ford Puma Gen-E, Tesla Model Y sau Explorer Electric devin mai relevante, dar și efortul financiar urcă serios.

Pe termen mediu, combinația dintre prețuri în continuare ridicate, ecotichet mai mic și apariția tot mai multor modele chinezești sau europene de clasă mică și compactă va face ca topurile lunare să fie tot mai dinamice. Noiembrie îți arată însă un mesaj clar: românii nu mai cumpără electrice doar pentru Rabla sau doar pentru că sunt „la modă”, ci încep să aleagă pe bune între tipuri de caroserii, mărci și bugete, exact ca în zona de mașini termice.