Titi Aur, dezamăgit de Autostrada Moldovei. E un fenomen îngrijorător, spune specialistul auto: „N-ai loc”
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/Titi-Aur-dezamagit-de-Autostrada-Moldovei.-E-un-fenomen-ingrijorator-spune-specialistul-auto-N-ai-loc.jpg)
Condusul pe autostrăzile din România continuă să fie o provocare majoră pentru șoferi, iar specialistul în conducere defensivă Titi Aur atrage atenția asupra comportamentului agresiv al unor participanți la trafic. În cadrul emisiunii DC Conducem, difuzată pe platforma DCNews.ro, fostul pilot de raliu a evidențiat principalele probleme cu care se confruntă conducătorii auto atunci când circulă pe drumurile de mare viteză din țară.
Potrivit lui, una dintre cele mai mari dificultăți este lipsa de răbdare și respect în trafic, comparativ cu șoferii din țările vest-europene. În România, banda a doua a autostrăzii este adesea ocupată de șoferi care circulă cu viteze mari, punând presiune pe ceilalți participanți la trafic, ceea ce duce la o experiență stresantă pentru cei care doresc să circule regulamentar.
Comportamentul agresiv al șoferilor români, o problemă recurentă
Titi Aur a explicat că, în teorie, prima bandă a autostrăzilor ar trebui să fie destinată celor care circulă cu viteze mai mici, de aproximativ 100-110 km/h, iar banda a doua să fie folosită pentru depășiri sau pentru cei care merg mai repede. Însă, realitatea din România este diferită.
„Pe Autostrada 7, se circulă la fel de enervant ca pe toate autostrăzile din România. Sunt multe mașini care merg cu 100-110 km/h pe banda 1, ceea ce este normal, dar banda 2 ajunge să fie ocupată de cei care circulă cu 150-160 km/h. Asta înseamnă că eu și alți șoferi care vrem să circulăm la viteze normale nu avem loc”, a explicat specialistul în conducere defensivă.
Mai mult decât atât, cei care circulă regulamentar sunt adesea forțați să frâneze și să se mute pe banda 1, chiar și atunci când aceasta este aglomerată.
„Dacă eu merg cu 130 km/h și banda 1 e ocupată, iar cineva vine din spate și dă flash-uri, ce îmi transmite? Că este șmecher, că vrea să treacă și că eu trebuie să frânez și să intru pe banda 1 la 110 km/h. Este un comportament complet anormal”, a subliniat fostul pilot de raliu.
Diferențele dintre România și vestul Europei
Titi Aur a comparat situația de pe autostrăzile românești cu cea din alte țări din Europa de Vest, unde șoferii sunt mult mai răbdători și respectă regulile de circulație.
„În afară, dacă eu merg pe banda 2 cu viteza legală, iar banda 1 este ocupată, șoferii care vor să circule mai tare stau la o distanță rezonabilă și așteaptă până când pot trece în siguranță. Nu vin să pună presiune și să dea flash-uri, cum se întâmplă la noi”, a explicat el.
Lipsa unei astfel de mentalități în România face ca traficul pe autostradă să fie o sursă de stres continuu pentru mulți șoferi. În loc să beneficieze de un drum rapid și sigur, aceștia ajung să fie hărțuiți de alți participanți la trafic, care ignoră regulile nescrise ale circulației pe drumurile de mare viteză.
Autostrada Moldovei: un exemplu recent de trafic agresiv
Un exemplu concret de astfel de probleme este Autostrada Moldovei (A7), pe tronsonul dintre Buzău și Focșani, unde șoferii care circulă regulamentar se confruntă constant cu presiunea celor care depășesc viteza legală.
„De la Focșani la Buzău, în mai puțin de 100 de kilometri, mi s-a întâmplat de cel puțin 7-8 ori să primesc flash-uri de la cei care circulă cu viteze excesive. Dacă ar fi fost o singură dată, aș fi spus că a fost o întâmplare, dar acest fenomen este repetitiv”, a spus Titi Aur.
Din cauza acestor probleme, mulți șoferi ajung să evite autostrăzile și să aleagă drumuri naționale, chiar dacă acestea sunt mai aglomerate și mai periculoase.
„Câteodată îmi vine să mă duc pe Drumul Național 2, care e mai liber, decât să conduc pe autostradă și să suport acest stres continuu. Nu știm să circulăm pe autostradă și sunt acești șmecheri care creează stres”, a adăugat fostul pilot de raliu.
Cum se poate îmbunătăți traficul pe autostrăzile din România?
Pentru a reduce agresivitatea în trafic și pentru a face autostrăzile mai sigure, Titi Aur consideră că sunt necesare mai multe măsuri, printre care:
- Educație rutieră mai riguroasă, inclusiv cursuri de conducere defensivă pentru toți șoferii;
- Campanii de conștientizare pentru promovarea unei atitudini mai responsabile în trafic;
- Sancțiuni mai aspre pentru cei care dau flash-uri agresiv sau conduc periculos pe autostradă;
- O mai bună aplicare a regulilor privind utilizarea benzilor de circulație, astfel încât să se evite blocajele și conflictele între șoferi.
Până când aceste schimbări vor fi implementate, șoferii care circulă pe autostrăzile din România trebuie să se pregătească pentru o experiență plină de provocări și să fie mereu atenți la participanții agresivi la trafic.