10 mart. 2025 | 08:34

Test auto: Dacia Duster, mai ieftină la drum lung decât un Volvo electric

AUTO
Share
Test auto: Dacia Duster, mai ieftină la drum lung decât un Volvo electric
Cum a fost realizat testul

Un test recent realizat în Suedia a scos la iveală un rezultat surprinzător: Dacia Duster cu motor pe benzină s-a dovedit mai economică la drum lung decât SUV-ul electric Volvo EX30. Diferența vine, în principal, din costurile ridicate ale încărcărilor rapide pentru mașinile electrice, dar și din modificările recente ale taxelor la combustibili în Suedia.

Revista auto suedeză ViBilagare a organizat un test de iarnă pe un traseu de 1.130 km, pornind din sudul Suediei până dincolo de Cercul Polar. Au fost testate cinci mașini: trei modele cu motoare pe combustie (Dacia Duster, Skoda Kodiaq și Suzuki Swift) și două electrice (Volvo EX30 și Kia EV3).

Rezultatele au arătat că Dacia Duster a avut un consum mediu de 5,9 litri/100 km, ceea ce a generat un cost total de alimentare de 1.135 coroane suedeze (aproximativ 103,80 euro). Spre comparație, Kia EV3, un model electric mai eficient, a avut costuri de 1.059 coroane (96,85 euro), dar Volvo EX30 a ajuns la 1.168 coroane (106,80 euro).

Faptul că un SUV compact cu motor pe benzină a avut costuri mai mici decât unul electric a fost considerat un paradox de către jurnaliștii suedezi, deoarece până acum se credea că mașinile electrice sunt întotdeauna mai economice.

De ce a fost Dacia Duster mai ieftină la drum lung?

Principalul factor care a dus la acest rezultat este prețul ridicat al energiei electrice la stațiile de încărcare rapidă. În timp ce acasă costurile de încărcare sunt mult mai mici, în călătoriile lungi șoferii sunt obligați să folosească prizele fast charge, unde prețul unui kWh poate fi chiar și de 3-5 ori mai mare decât acasă.

În plus, în Suedia s-au aplicat recent schimbări de taxe care au dus la o scădere a prețului combustibililor. Această combinație de factori face ca, în anumite condiții, un SUV pe benzină să fie mai avantajos decât un model electric.

Un alt aspect important este autonomia redusă a mașinilor electrice pe autostradă, în special la viteze mari. De exemplu, în Germania, un vehicul electric poate avea nevoie de realimentare la fiecare 200-250 km, iar fiecare oprire la o stație fast charge poate costa în jur de 40 de euro. Pe termen lung, aceste costuri depășesc cele ale unei mașini cu combustie.

Este mașina electrică cu adevărat mai economică?

În condiții urbane, mașinile electrice rămân o soluție economică, mai ales pentru cei care își pot încărca vehiculul acasă. Însă pentru călătorii lungi, unde încărcarea rapidă este necesară, avantajul economic al electricelor scade considerabil.

O altă problemă este lipsa unui sistem unificat de abonamente pentru stațiile de încărcare. În prezent, fiecare rețea oferă propriile tarife și planuri, iar șoferii care călătoresc în mai multe țări ar trebui să facă numeroase abonamente pentru a beneficia de prețuri mai bune. Acest aspect complică mult utilizarea unui vehicul electric pentru drumuri lungi.

În concluzie, testul suedez a demonstrat că, în anumite condiții, o mașină pe benzină poate fi mai economică decât una electrică la drum lung. Costurile de alimentare la prizele rapide și autonomia limitată a electricelor sunt factori care pot face ca un model convențional să fie, în mod surprinzător, o alegere mai bună pentru călătoriile de lungă distanță.