05 dec. 2025 | 09:00

Tesla, subiectul unui nou proces încheiat la masa negocierilor, după un accident grav. Autopilot al lui Elon Musk nu merge cum trebuie

AUTO
Share
Tesla, subiectul unui nou proces încheiat la masa negocierilor, după un accident grav. Autopilot al lui Elon Musk nu merge cum trebuie
Tesla / foto: Playtech

Tesla nu mai reușește să țină scandalurile legate de Autopilot la nivel de excepții izolate. După primul proces pierdut în fața unui juriu, constructorul american a început să închidă tot mai multe dosare „la masa negocierilor”, prin înțelegeri confidențiale cu victimele. Cel mai nou caz vine din Texas, unde un Model Y din 2020, cu Autopilot activ, a intrat direct într-o mașină de poliție oprită pe marginea autostrăzii. Oficial, procesul s-a închis cu o înțelegere între părți, dar întrebările despre cât de sigur este sistemul de asistență rămân.

Pentru tine, ca șofer sau viitor proprietar de Tesla, povestea nu este doar despre un accident spectaculos peste ocean, ci despre modul în care un producător încearcă să-și protejeze imaginea în timp ce plătește din ce în ce mai mult pentru promisiunile făcute în jurul condusului semi-autonom. Și, mai ales, despre faptul că Autopilot nu este, juridic și tehnic, acel „pilot automat” în care poți avea încredere deplină.

Cum s-a ajuns la noul proces încheiat prin înțelegere

Cazul James Tran vs. Tesla, Inc. a plecat de la un accident din 15 noiembrie 2020, pe autostrada I-10 din Texas. Șoferul se afla la volanul unui Model Y 2020, cu Autopilot activat. În față, trei mașini ale poliției blocau mai multe benzi, cu luminile aprinse, pentru un accident anterior. Mașina Tesla, aflată pe pilot automat, a lovit una dintre mașinile de poliție staționate, fără să frâneze la timp, conform acuzațiilor.

Tran a reclamat în instanță că sistemul Autopilot nu a detectat corect vehiculele de urgență și nu a făcut nimic pentru a evita impactul sau pentru a-l avertiza. Avocații au mers chiar mai departe și au susținut că Tesla știa de limitările sistemului atunci când vine vorba de mașini de poliție cu semnale luminoase, dar nu a informat utilizatorii suficient de clar. În cererea inițială, despăgubirile solicitate depășeau un milion de dolari.

De partea cealaltă, Tesla a folosit strategia obișnuită: a dat vina pe șofer. În documentele depuse în 2024, compania a susținut că Tran ar fi fost la cazino, ar fi băut și ar fi adormit la volan, iar responsabilitatea ar fi exclusiv a lui. Mai mult, avocații au argumentat că reclamantul nu are experți și probe solide care să demonstreze că Autopilot este de vină. Judecătorul a decis însă că procesul poate merge înainte, cu termen de judecată pe 11 noiembrie 2025. Cu doar câteva zile înainte de începerea procesului, Tesla a depus surprinzător o notificare de „settlement”. Cazul s-a închis, despăgubirile rămân confidențiale, dar mesajul este clar: compania preferă să nu mai riște în fața unui juriu.

Autopilot între tehnologie utilă și risc juridic uriaș

Acesta este cel puțin al patrulea proces legat de Autopilot sau FSD încheiat prin înțelegere după primul proces pierdut de Tesla, în care un juriu a decis că firma poartă o parte din vină pentru un accident fatal și a acordat despăgubiri de 243 de milioane de dolari. De atunci, „poarta” litigiilor a fost practic deschisă: zeci de cazuri vechi, din perioada 2018–2020, intră acum în faza în care ajung în fața judecătorilor sau la negocieri.

În paralel, NHTSA, autoritatea federală americană de siguranță rutieră, a investigat mai multe accidente în care mașini Tesla cu Autopilot activ au lovit vehicule de urgență oprite. Concluzia oficială a fost că sistemul de monitorizare a șoferului este insuficient și că Tesla trebuie să îmbunătățească modul în care se asigură că șoferul rămâne atent. Compania a fost nevoită să facă un recall software, dar investigațiile nu s-au oprit și au apărut noi cazuri similare, inclusiv un alt impact cu o mașină de poliție.

Pentru tine, partea practică este simplă: chiar dacă Autopilotul ți se pare impresionant în traficul de zi cu zi, din punct de vedere legal și tehnic rămâne un sistem de asistență, nu un șofer robot. Ești în continuare responsabil pentru orice se întâmplă, iar faptul că un număr tot mai mare de procese se termină cu despăgubiri plătite de Tesla arată că și instanțele încep să vadă limitele acestei tehnologii și modul în care este promovată.

Pe termen lung, compania riscă să plătească miliarde de dolari în procese, pe măsură ce accidentele din perioada de expansiune agresivă a FSD și Autopilot ajung în fața judecătorilor. Doar să dai vina pe șofer nu mai este suficient atunci când sistemul poartă numele de Autopilot, promite o experiență aproape autonomă și, în același timp, nu reușește să evite în mod fiabil mașini de poliție oprite cu girofarurile aprinse.

Dacă folosești sau vei folosi astfel de sisteme, merită să le privești ca pe un ajutor avansat, nu ca pe un înlocuitor de șofer uman. Iar discuțiile din instanțe, din ce în ce mai dese, s-ar putea să grăbească momentul în care legislația va deveni mult mai strictă cu toți producătorii care promit condus „aproape autonom”, dar îți cer în același timp să fii perfect vigilent.